Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:120 minutter
Instruktør:Anne Regitze Wivel

Premieredato:11-11-2015
Per Kirkeby

Forfaldet

For sm√• ti √•r siden fik maleren Per Kirkeby en hjernebl√łdning og to blodpropper, der nedsatte hans arbejdsevne. Lammelser i ansigtet, smags- og farveforstyrrelser var konsekvensen. Han overvandt st√¶digt f√łlgerne. For to √•r siden faldt han hovedkulds ned ad trappen i hjemmet. Denne gang mister han f√łrligheden og evnen til umiddelbart at genkende sine n√¶rmeste. Ja, selv farver og hans egne malerier er ham fremmed. Et reduceret menneske.

DOX: BIO
Det er den situation, dokumentaristen Anne Regitze Wivel vil skildre, ikke hans internationale karriere eller et katalog over en multikunsters v√¶rker, ej heller hans inspiration og evne til at sprede gl√¶de. Det har andre gjort bl.a. Jesper Jargil i den fremragende dokumentarfilm, Vinterbilleder (1996). Wivel, der har en glov√¶rdig fortid som dokumentarist, har ikke filmet siden sin prisbel√łnnede film SVEND (2011) om hendes livledsager, politikeren, Svend Aukens sidste √•r, skal bes√łge sin gamle ven Per Kirkeby, som hun ikke har set siden ulykken. "Ku' du tage dit kamera med", l√łd det i telefonen.
S√•dan starter forl√łbet ‚Äď fort√¶ller Wivel i en voice-over, mens Per Kirkebys storladne malerier udfylder biografl√¶rredet.

Skaldet, sammensunket, kroppen bundet til en k√łrestol og ansigtet delvis lammet. "Jeg har let til t√•rer", siger han med talebesv√¶r. "Jeg faldt ned ad trappen..." gentager han ofte gennem den 120 minutter lange dokumentation af en kunstners kamp for at genfinde sit talent. R√łrende, n√•r han pr√¶senteres for sine tidligere kraftfulde malerier ‚Äď og ikke kan genkende dem ‚Äď og helt logisk foresl√•r at billederne i ateliet skal vende ryggen til. Usentimentalt og bluf√¶rdigt f√łlget kameraet den st√¶kkede kunstner i hjemmet/ateliet i Hellerup, p√• trykkeriet, til genoptr√¶ning, i sommerhuset p√• L√¶s√ł og p√• slottet i Toscana.

Hele tiden er Per Kirkeby i centrum. Omgivet af hustruen, venner og selvf√łlgelig Wivel med h√•ndholdt kamera som en f√łlsom samtaleparter. For Kirkeby har stadig noget p√• hjerte. Stemmen er sl√łret, endda s√• slemt at instrukt√łren, helt overfl√łdigt, t√¶t p√• det forn√¶rmelige, har valgt at undertekste hans ord. Han erkender sin afmagt ‚Äď men fortvivlelsen skal overvindes ‚Äď selv om farveblindhed og manglende fornemmelse for papirets kanter g√łr processen vanskeligt, vil han tegne, skravere, skabe og ikke mindst genoptage arbejdsf√¶lleskabet.

MEN ‚Äď og det men erkender han ‚Äď der mangler noget. Braget, det hug, der g√łr v√¶rket til kunst, magter han ikke l√¶ngere. Selv med ih√¶rdig fysisk tr√¶ning, massage og sm√• intellektuelle udfordringer, mangler han skaberevnen. Fortvivlet sidder han og stirrer p√• et af sine ikke-f√¶rdiggjorte store billeder og erkender sin magtesl√łse situation.
Ogs√• gensynet med sit vidunderlige slot i Norditalien er ham ‚Äď til at begynde med ‚Äď fremmed. T√•lmodigt k√łrer hustruen, Anne Duus J√łrgensen, ham gennem slottets sk√łnt dekorerede v√¶relser. Genkendelsen er kun svag. Dog udsigten over dalen nyder de sammen. Per Kirkeby er ikke i tvivl, n√•r han selv skal vurdere sit forfald: Jeg er blevet mere tilgivende og tolerant. T√¶t p√• det sentimentale, forst√•r vi, at denne alt andet end milde provokat√łr af en kunstner, har, midt i sin reducerede tilstand, f√•et et mere nuanceret livssyn.

DOX: BIO
Per Kirkebys forfald er b√•de r√łrende og gribende. Men det f√łles sv√¶rt, at skulle n√łjes med s√• lille en del af hans ellers s√• brillante livsbane. En karriere, der starter som kvart√¶rgeolog ‚Äď ungdomsopr√łrer, med film og pop-art som udtryksmiddel, (det er ikke noget tilf√¶lde, at Prins Valiant-h√¶ftet ligger p√• arbejdsbordet med forsiden oppe, hvor netop prinsen falder tungt mod jorden). B√łger, collager, murstens- og bronzeskulpturer og ikke mindst maleriet, g√łr ham til vor tids store internationale avantgarde kunstner.

Vi kender ham som stor, men Mand falder vil ogs√• vise hans kamp i m√łrket. Det er Per Kirkeby og Anne Regitze Wivels valg, at vi skal m√łde 'den n√łgne' kunstner uden filter, i nederlagets stund. St√¶rkt og kompromisl√łst ‚Äď som Per Kirkebys kunst altid har v√¶ret.
Anne Regitze Wivel har lagt Per Kirkebys yndlings komponist, Brahms dramatiske musik, som filmens underl√¶gning ‚Äď alligevel forbliver filmen stillest√•ende. Mangler, forst√•eligt nok, det ‚ÄĚhug‚ÄĚ, som Per Kirkeby har mistet, og som f√łr forfaldet gjorde hans v√¶rker til stor kunst.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5