Anmeldelsesdato:13-11-2015
Levana FinkelsteinLevana
Aliza RosenYana
Raffi TavorRaffi Segal
Yosef CarmonCarmon
Hilla SarjonNoa

D√łdgod humor blandt √¶ldre

Det er en ufravigelig kendsgerning, at vi f√łr eller siden skal forlade det jordiske liv. Nogle d√łr p√• tragisk vis og andre p√• naturlig vis. Modsat √łnsker andre at d√ł med hj√¶lp fra familie eller l√¶gevidenskaben. Aktiv d√łdshj√¶lp er selvsagt et omdiskuteret emne, som b√•de spillefilm og dokumentarfilm de seneste √•r har taget livtag med. I takt med at flere lande p√•t√¶nker at tillade aktiv d√łdshj√¶lp, har flere instrukt√łrer set deres snit til at stille skarpt og kritisk p√• f√¶nomenet. Sidste efter√•r og dette for√•r har eksempelvis to danske film om aktiv d√łdshj√¶lp haft premiere. Det g√¶lder Bille Augusts Stille hjerte og den franskef√łdte Samanou Acheche Sahlstr√łms I dine h√¶nder. F√¶lles for filmene er som regel en alvorlig og sober tone. Kan man overhovedet tillade sig at forholde sig komisk til et s√• seri√łst emne, er uv√¶gerligt et sp√łrgsm√•l, der tr√¶nger sig p√•? Et v√¶rdigt fors√łg foretager de israelske instrukt√łrer Tal Granit og Sharon Maymon med filmen Afskedsfesten. Titlen er s√¶rdeles rammende og ironisk. Den viser, b√•de at √¶ldre kan have et vitalt liv efter pensionsalderen, men ogs√• k√¶mpe med at f√• styr p√• tilv√¶relsens uforudsigeligheder.

F√łlsomt dilemma
Afskedsfesten er i korte tr√¶k ikke et indigneret partsindl√¶g for eller imod aktiv d√łdshj√¶lp. Derimod er filmen en sk√łn og vittig sammenblanding af hverdagshumor og livsfilosofi. Centralt i filmen st√•r en r√¶kke √¶ldre plejehjemsbeboere. Sammen planl√¶gger de en r√¶kke medlidenhedsdrab for smertetyngede bof√¶ller, der blot √łnsker at d√ł efter et langt og oplevelsesrigt liv. Da √¶gteparret Levana og Yehezkels ven, Max, ligger for d√łden og hospitalet mod hans vilje n√¶gter at slutte behandlingen, griber de til handling og bygger en d√łdshj√¶lpmaskine. Det lykkes for dem, selvom de havner i en hysterisk morsom scene med en f√¶rdselsbetjent, der er ved at tage livet af en af dem. Rygterne om maskinens fortr√¶ffeligheder spredes og snart st√•r de √¶ldre i k√ł for at f√• hj√¶lp til at sige farvel til livet. Nu st√•r √¶gteparret i en penibel og et f√łlsomt dilemma ‚Äď for hvem skal egentlig bestemme over liv og d√łd?

Mismod og livserfaring
Det er ikke kun det sv√¶re valg mellem liv og d√łd, der er omdrejningspunktet i Afskedsfesten. Undervejs indflettes de forskellige karakterers l√¶ngsler og sk√¶rmydsler. S√•ledes er en af karaktererne skabsb√łsse, men vover ikke at springe ud i frygt for konens repressalier. Desuden opleves Levana og Yehezkels sm√•sk√¶nderier, som de fleste kan nikke genkende til. Kendetegnet for filmen er formidable pr√¶stationer fra samtlige medvirkende. Uden at lyde alt for politisk korrekt, s√• er det en stor gl√¶de at overv√¶re, hvordan √¶ldres fascinerende sj√¶leliv skildres med stor n√¶rhed og k√¶rlighed. Deres gnist, mismod og livserfaring skinner tydeligt igennem. Afskedsfesten er i sagens natur en afd√¶mpet film, der skildrer tilv√¶relsen med rolige √•ndedrag og pludselig √•nden√łd. Et moralsk sp√łrgsm√•l der rejser sig er naturligvis, om filmen ikke udvander emnet? Ikke ligefrem, da filmen sammenkobler de urkomiske optrin med alvorspr√¶get dialog.

Sort komedie
Afskedsfesten er noget s√• sj√¶ldent som en munter og livsbekr√¶ftende film om aktiv d√łdhj√¶lp. Den behandler sit emne med elegant humor og eftert√¶nksomhed. Til trods for at filmen foreg√•r i Israel, har den ikke et distinkt nationalt tilsnit, men skildrer n√¶rmere en universel problemstilling, der utvivlsomt vil dele vandene for eller imod. Vigtigst er dog at den ikke v√¶lger side men holder sig p√• beh√łrig afstand. Afskedsfesten vandt fortjent publikumsprisen p√• Venedig Filmfestival. Det er ikke overraskende, da den forener b√•de det letbenede med det tungsindige. Endvidere indeholder filmen et uventet musikalsk indslag, som man enten kan finde opstyltet eller opkvikkende. Det √¶ndrer ikke det faktum, at filmen er en meget empatisk og lettere sort komedie om d√łden, venskab og kunsten at vide, hvorn√•r det er tid at sige farvel.

Som 'ekstramateriale' finder man 5 trailers til andre af distribut√łrens udgivelser, men intet andet.

Hvilke år har instruktøren Terrence Malick udgivet sine tre forrige film?