Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Emily BrowningFrances Shea
Christopher EcclestonNipper Read
David ThewlisLeslie Payne
Taron EgertonMad Teddy Smith
Charley Palmer RothwellLeslie Holt

Tom Hardy leverer to gange toppræstation

Tom Hardy spiller Kray-tvillingerne i den biografiske gangsterfilm Legend, om brødrenes vej til magten som nogle af de største gangstere i 1960'ernes "Swinging London". Reggie Kray er den fornuftige af de to, sammenlignet med sin ustabile, skizofrene og voldshungrende bror Ronnie Kray, der foretrækker at problemerne kan løses i en nævekamp eller en skudduel.

Hardy (Inception, The Dark Knight Rises) gør et solidt arbejde med at bringe begge disse karakterer til live, og man er aldrig i tvivl om hvem der er hvem. Han bringer karakteristiske træk ind i begge deres personligheder, der gør at tvillingebrødrenes væremåde altid fremstår vidt forskellige. Ronnie ligner han konstant skal til at rive armene af på dem han snakker til, mens Reggie fremstår som den beherskede modpart, der skjuler sine intentioner bag et altid roligt ansigt. De følelsesmæssige op- og nedture mellem de to brødre fremstår også altid overbevisende, og selvom filmen har en gennemgående underholdende tone, frem for den mere seriøse vi for nyligt så i Black Mass, så kan den godt finde ud af at skifte over til det alvorlige, når det er nødvendigt.

Instruktøren Brian Helgeland har udtalt, at det var umuligt at sikre sig et enstydigt billede af de to tvillingers virkelige bedrifter, og det lader til at han i stedet for har valgt at have lidt mere sjov med sin version af fortællingen – og dette fungerer heldigvis rigtig godt. Helgeland er måske bedst kendt som den Oscar-vindende manuskriptforfatter til L.A. Confidential, og den senere Oscar-nominerede Mystic River, som begge er fantastiske film. Han har tidligere også skrevet og instrueret 42, en film om baseball-stjernen Jackie Robinson, så det er heller ikke første gang at han arbejder ud fra en sand historie.

Historien om Kray-brødrene fortælles gennem Reggie's kone Frances Shea, der spilles af den glimrende Emily Browning (Pompeii, Lemony Snicket - en ulykke kommer sjældent alene), og selvom hendes historie aldrig bliver udforsket særligt grundigt, fungerer hun stadig som en udemærket fortæller. Der kunne helt sikkert været gravet mere ned i hendes del af historien, som desværre ender med at blive en kende overfladisk. Dertil vil mange nok også genkende David Thewlis, i rollen som Leslie Payne, der bedst er kendt for sin tidligere rolle som Remus Lupin i Harry Potter-serien. Skuespillet er sådan set af høj kaliber hele vejen rundt, og der er på ingen måde nogen der gør det dårligt.

Legend har nogle småproblemer med fortællingens struktur der gør, at den nogle gange kan føles lidt som en rodet fremstilling af en masse adskilte begivenheder. Dette bliver dog aldrig så slemt at det skader oplevelsen, og dertil er det også imponerende at Helgeland og Hardy har fået tvillinge-elementet til at fungere uden at det på noget tidspunkt føles som en gimmick. Legend er helt klart værd at se, både for fans af genren, men også for at se Hardy's sublime dobbeltspil som Kray-tvillingerne.

I Syrien21/6

Hvem er det Kirsten Lehfeldt mindeværdigt serverer 'røde pølser i kartoffelmos' for i Flamberede hjerter?

Søg på Google