Mark RylanceRudolf Abel
Amy RyanMary Donovan
Alan AldaThomas Watters Jr.
Austin StowellFrancis Gary Powers
Jesse PlemonsJoe Murphy

Retf√¶rdighedens fork√łlede ridder

Steven Spielberg er blevet en tryghedsnarkoman. Den tid, hvor han udfordrede og definerede blockbustergenren, er ikke mere. Den jagt, han effektivt satte ind på kunstnerisk anerkendelse, er også stilnet af. Nu ernærer han sig som en af moderne films mest håndværksmæssigt sikre fortællere, der sætter den menneskelige historie over stort set alt andet, og Spionernes bro skriver sig ind i rækken af bundsolide, men også meget risikofrie projekter fra den tidligere mesters hånd. Hvor en Scorsese stadig har noget vildskab og en villighed til at tage chancer i sine film, så holder Spielberg sig på måtten.

Fox Film
Og det kan man et langt stykke af vejen ogs√• tillade sig, n√•r man nu kan sit fag s√• godt, som han. Med den hyggelige og trygge Tom Hanks i den altdominerende hovedrolle spiller denne koldkrigsberetning ikke som en moderne spionthriller og ikke som en h√•rrejsende skildring af Europas store skilsmisse, som blev cementeret med den fork√¶trede Berlinmurs opf√łrelse, men snarere som en sjov anekdote fortalt i lune omgivelser hjemme i de velpolerede stater om en mand, der holdt retf√¶rdigheden over alt andet og drog ud p√• eventyr og vendte hjem med b√•de jagerpiloten og den unge studerende i sikker behold.

√Öbningsscenen er st√¶rk. Fascinerende, faktisk. Vi m√łder en af vores hovedpersoner, maleren Rudolf Abel, der viser sig at v√¶re russisk spion under d√¶kke i USA. Spielberg introducerer Abel i en lystig montage, hvor hele spionspillet opbygges og udrulles efterh√•nden som man konstaterer, at Abel ikke er alene i sin morgentur med subwayen. Abel spilles i √łvrigt i en underspillet pragtpr√¶station af Mark Rylance, som knast√łrt lader verden dreje som den vil omkring ham. Han er p√• en mission, loyal og dedikeret. Det ender med en arrestation og for at fastholde en spinkel forankring i tanken om et retssamfund f√•r han en forsvarer beskikket, som skal sikre en retf√¶rdig rettergang. Valget falder p√• Jim Donovan, partner i et stort advokatfirma med speciale i forsikringsret, og en sand idealist, n√•r det kommer til den amerikanske forfatning og tanken om det moderne retssystem ‚Äď en mand, der ligeledes er p√• en mission, loyal og dedikeret.

Dommen kan kun g√• en vej, men Donovan f√•r i sidste √łjeblik forhindret d√łdsstraf ved at pl√¶dere for, at Abel er bedre brugt som sikkerhed og muligt forhandlingsobjekt, hvis nu russerne skulle f√• h√¶nderne i en amerikaner. Bum, s√• er et spionfly skudt ned over russisk territorium, piloten undlader at beg√• det obligatoriske selvmord ‚Äď og samtidig bliver en ung studerende fanget p√• den forkerte side af Berlinmuren, da de sidste sten blev lagt, og s√• har Donovans forsikringsstrategi vundet. Sp√łrgsm√•let er blot, om man kan veksle to mand mod √©n?

Fox Film
Coen-br√łdrene har v√¶ret med inde over en finpudsning af manuskriptet, og man fornemmer hvordan de har taget en ret regul√¶r spionfilm, endog baseret p√• √¶gte begivenheder, og givet den et n√¶sten humoristisk twist. Her er l√łbende n√¶ser i alle verdenshj√łrner i det fork√łlelsesplagede Berlin, knast√łr humor og en lethed i omgangen med den klassiske variation af thrillergenren, som g√łr fort√¶llingen tilg√¶ngelig og n√¶sten for tilg√¶ngelig. Hvor den klassiske thriller havde ladet publikum holde vejret i sp√¶nding, lader Spionernes bro os grine beroliget med den altid selvsikre Donovan. Det tager en stor del af brodden af historien, n√•r fokus ikke er sp√¶ndingselementet, men i stedet Tom Hanks‚Äô larger-than-life-advokat, der m√• arbejde uden officiel opbakning i et kuldsl√•et √ėsteuropa og som reelt aldrig er i nogen fare. Tvivler man p√• om projektet lykkes? Selvf√łlgelig ikke. F√łler man sig i gode, om end ikke s√¶rligt opsigtsv√¶kkende h√¶nder p√• vejen mod den forventede finale? I den grad.

Det er p√• sine tekniske meritter og en f√łlelse af at v√¶re en gode h√¶nder, at filmens f√•r sine fire sm√• stjerner. Spielberg er stadig en bedre instrukt√łr end de fleste, og selv om Spionernes bro er sikkert vinklet med hygge v√¶gtet over sp√¶nding og en gennemg√•ende dyrkelse af den klassiske amerikanske filmhelt, som p√• alle m√•der overstr√•ler resten af filmens potentielle sp√¶nding, s√• virker det i √łjeblikket. F√• vil forlade biografen skuffede, og at man s√• n√¶ppe kommer til at skrive den ind med s√¶rligt store bogstaver i Spielbergs efterh√•nden omfattende cv, der rummer nogle af nyere amerikansk films absolutte h√łjdepunkter, det kan man bedre leve med.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6