Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Ben FosterLance Armstrong
Chris O'DowdDavid Walsh
Jesse PlemonsFloyd Landis
Lee PaceBill Stapleton
Dustin HoffmanBob Hamman

Portræt af en bedrager

The Program s√¶tter sig for at v√¶re den √¶rlige beretning om, hvordan Lance Armstrong str√łg til tops gennem systematisk doping. Vi ser hvordan Armstrong fungerer som hjernen bag hele 'programmet', der danner grundlag for hans holds succes, og mest af alt, hvordan han lyver og manipulerer medierne til sin egen fordel. Det er mildest talt ikke et smigrende portr√¶t af den 7-gange Tour de France-vindende amerikaner, der bliver fremsat i The Program. Fokusset ligger p√• falskheden, og han fremstilles som havende aldrig udtalt en eneste oprigtig s√¶tning. Om en s√• barsk portr√¶ttering passer til manden kan diskuteres, men der er ingen tvivl om at The Program leverer et intenst og velfortalt biografisk sportsdrama.

Ben Foster (The Messenger, Alpha Dog) har kastet sig over rollen som Armstrong med hud og h√•r, og giver en af sine karrieres bedste pr√¶stationer. Han suppleres bl.a. af en altid velspillende Jesse Plemons (Black Mass, Breaking Bad) som Floyd Landis, og Chris O'Dowd (St. Vincent, The IT Crowd) der spiller journalisten David Walsh, hvis bog udg√łr en stor del af baggrunden for denne filmatisering. Der er ingen tvivl om at det kan m√¶rkes p√• manuskriptet, at Walsh's st√¶rkt kritiske bog har dannet bel√¶g for st√łrstedelen af filmens framing. Vi ser ikke bare Armstrong lyve, men ogs√• hvordan han planl√¶gger sine l√łgne, og afpresser dem der g√•r ham imod. Det f√•r det til tider til at f√łles, som en lidt ensidig fremstilling af Armstrong, der er dannet udelukkende ud fra Walsh's synspunkt.

Det er omvendt dog ogs√• med til at g√łre fort√¶llingen utrolig skarp, og hvis man kan acceptere det, s√• er The Program en forn√łjelse hele vejen igennem. Instrukt√łren Stephen Frears, der p√• det seneste har st√•et bag den Oscar-nominerede Philomena, og tidligere kult-klassikeren High Fidelity, har allerede etableret sig som en solid instrukt√łr, men det er virkelig forfriskende at se en film s√• fokuseret i sin fort√¶lling som The Program. Der spildes ikke et minuts spilletid p√• at lefle for publikum med overfl√łdige k√¶rlighedsplots eller lignende. Det tager fx kun knap et minut for filmen at vise, at han m√łder sin kommende kone og at de bliver gift ‚Äď derefter ser vi hende ikke igen. The Program vil g√łre op med Armstrong's omsp√¶ndende bedrag over for verdenen der iagttog ham, og vise hvad der virkelig foregik bag facaden, imens verdenen blindt troede p√• mediernes fremstilling af Armstrong som kongen af cykelsporten ‚Äď og ikke alt muligt andet.

The Program viger aldrig fra sit m√•l om at vise den sande side af Lance Armstrong's legende. Dialogen kan godt f√łles un√łdvendigt h√łjtravende til tider, men det er ikke noget der tr√¶kker gevaldigt ned. Der er ingen tvivl om, at The Program kan nydes uanset om man har interesse for cykelsporten eller ej. Tempoet er h√łjt, og man keder sig p√• intet tidspunkt igennem Armstrong's beskidte rejse til tops.

Fra hvilken film stammer følgende citat:

‚ÄĚYou are a total nutcase, completely deranged, delusional, paranoid. Your thought process is all fucked up. Your information train is jammed, man!‚ÄĚ