Einar HillepChairman of the Kolhkoz
Ingrid IsotammHermiine
Laura PetersonErna
Mirt PreegelEliide
Tarmo SongHeldur

Et frosset liv

Man skulle tro, at de fleste historier om 2. verdenskrig havde fundet deres vej til filmens verden, men som b√•de danske Under sandet og premiereaktuelle estiske Crosswinds illustrerer, s√• gemmer der sig stadig nye vinkler p√• verdenskrigens h√¶rgen i historieb√łgerne, som fortjener en st√łrre opm√¶rksomhed.

Off Kino
Med Crosswinds har den debuterende instrukt√łr Martti Helde skabt et us√¶dvanligt og opsigtsv√¶kkende v√¶rk, der overrumpler s√• gevaldigt med sin tekniske tilgang til historiefort√¶llingen, at det n√¶sten overd√łver historien. For Helde er ikke ‚Äôblot‚Äô g√•et sort/hvid, som det mange gange f√łr er set. Han har simpelthen sat tiden i st√•, lammet af omfanget og brutaliteten i russernes deportation af borgere fra de baltiske lande, som i tusindtal blev forflyttet til sibiriske arbejdslejre eller mistede livet i 1941.

Helde arbejder med begrebet ‚ÄĚtableaux vivants‚ÄĚ, hvor skuespillere er placeret i avancerede scenografier, fastfrosset i en bestemt bev√¶gelse eller position. En fusion mellem maleri og h√łjavanceret 3D-fotografi, som giver symbolsk tyngde til historien og byder os som tilskuer p√• en regul√¶r kunstnerisk nyt√¶nkning. Hvor svenske Roy Andersson har perfektioneret det stillest√•ende kamera, som fanger et helt scenebillede og al aktivitet i det, s√• bev√¶ger Heldes kamera sig glidende rundt blandt de fastfrosne skuespillere i kamerature, der har kr√¶vet millimeterpr√¶cision og tilsvarende koncentration fra de medvirkende. Ofte sekvenser, der d√¶kker flere ugers handling, og hvor hovedpersonerne m√• have l√łbet bag om kameraet og indfinde sig i en ny positur i tide. Imponerende, uventet og et meget synligt stilgreb.

Off Kino
Centralt i fort√¶llingen er Erna, kvinde og moder i en klassisk kernefamilie i et solbeskinnet Estland i start-40‚Äôerne, hvor russerne nok troner som stormagt i kulissen, men hvor livet i √łvrigt er centreret om manden Heldur og datteren Hermiine. Truslen melder sig hurtigt, da russerne rykker ind, skiller m√¶ndene fra kvinderne og sender dem alle med kreaturvogne √łstover. M√¶ndene til d√łdelig rettergang, kvinderne ud i den sibiriske ud√łrks arbejdslejre, hvor de som √•rene g√•r reelt tvinges til at etablere nye liv uden h√•b om at kunne vende tilbage til det annekterede f√¶dreland. En grum historie om tab, opgivelse ‚Äď og s√• alligevel det h√•b, der g√łr, at Erna forts√¶tter med at skrive breve til den Heldur, som hun h√•ber venter et sted.

Der er mange elementer i Crosswinds, der umiddelbart emmer af kunstfilmsklich√©. Dr√łmmende, slow motion-sekvenser, voice over-opl√¶sning af k√¶rlighedsbreve og den sort/hvide billedside, men det opvejes til fulde af dels den gennemf√łrte og velafrundede historie, som aldrig bliver oversentimental i sin fremstilling af overlevelseskraften i en u√łnsket tilv√¶relse, og ikke mindst den helt us√¶dvanlige visuelle stil, som stort set aldrig f√•r lov at v√¶re det b√¶rende element i en regul√¶r spillefilm. Det er opsigtsv√¶kkende og alene billetprisen v√¶rd, hvis man interesserer sig nok for filmsproget til ogs√• at v√¶re opdateret p√• kunstartens yderste gr√¶nser ‚Äď og selve historien om russernes massetransporter af u√łnskede borgere til arbejdslejre er ogs√• en relevant nuancering af fort√¶llingen om den verdenskrig, der imponerende nok stadig rummer nyt materiale.

I Syrien21/6

Hvilket makkerpar optræder i både Mallrats, Dogma og Scream 3