Anmeldelsesdato:24-11-2015
Jon Hammori.st: Herb Overkill
Michael Keatonori.st: Walter Nelson
Allison Janneyori.st: Madge Nelson
Steve Cooganori.st: Professor Flux
Jennifer Saundersori.st: dronningen

De små kæmper

I 2010 havde Universal Pictures stor succes med animationsfilmen Grusomme mig, hvis hovedperson var superskurken Gru. Men Gru var ikke nødvendigvis det sjoveste ved filmen. Hans utallige håndlangere, de små gule gutter i blå overalls, der snakkede volapyk når de ikke grinede eller sloges, de såkaldte Minions, var næsten ved at stjæle billede fra Gru og hans tre adoptivdøtre. Overraskende er det derfor ikke, at de små spilopmagere nu får deres helt egen film.

Der er naturligvis tales om en oprindelseshistorie. Det store spørgsmål er jo: Hvor kommer alle disse Minions fra? Ifølge filmskaberne kommer de fra havet. Det gør vi jo i virkeligheden alle, men vores Minions blev i tidernes morgen skyllet op på stranden og deres første mission var at finde en chef. Så er man dedikeret! En T-Rex var deres første skurk, og en efter meget uheldig en, ser vi hvordan de små minions først finder en chef og derefter totalt ødelægger dennes liv. Det er en vældig morsom indledning vi får til Minions. Løjerne ender dog med, at den gule hær forskanser sig i en ishule uden chef og langsomt også uden viljen til at leve. Altså indtil den dag, hvor den fornuftige Kevin får den geniale idé at forlade hulen og finde en ny chef. Ingen af hans kammerater er dog friske på at hjælpe ham med undtagelse af Bob, der er svært ivrig, og stener-typen Stuart, der vist ikke helt har styr på, hvad han har sagt ja til. Han tror han skal være rockstjerne.

Minions-filmen tager exceptionelt fint hensyn til, at dens hovedpersoner ikke kan tale. Alt afhænger derfor af hvordan de fysisk udtrykker sig og hvordan figurerne omkring dem fungerer. Og her brillerer filmskaberne. Hele første akt er en moderne Chaplin-film, hvor Kevin, Bob og Stuart rejser verden rundt, ender i New York, hvor de får nys om en skurke-kongres i Orlando, møder en farverig familie på vejen dertil og endelig finder deres nye chef, skurke-divaen Scarlett Overkill, underverdenens nye it-girl, og følger hende til London, hvor hun planlægger at stjæle Dronning Elizabeths kronjuveler og hendes job.
Alt dette sker uden vi nogensinde får noget forklaret af Kevin, Bob og Stuart. De andre taler selvfølgelig men trods manglende ord fra vores trekløver, er vi fuldstændig følelsesmæssigt på deres side.

At den sidste del af filmen ikke er helt så skarp og lige lovlig løs i løjerne er beklageligt. Man skal forvente en del kaos, når de små gule fyre er involveret, men det er pludselig for rodet, og dem med knapt så god koncentrationsevne ville nemt kunne miste tålmodigheden, selv om det hele eksploderer i fest og ballade. En histories udvikling kan være ujævn, og mens filmen er klart bedst i
starten, så er den underholdende og charmerende alle 90 minutter. Og diverse bedsteforældre, der vil akkompagnere filmens unge publikum, vil garanteret hygge sig gevaldigt til filmens soundtrack. Ved at lade handlingen udspille sig i 60’erne er der plads til at smække Beatles, Kinks, Stones, Hendrix og The Who på lydsiden. De er sandelig snu disse Minions-folk.

Blu-ray’en byder på tre kortfilm med vores minions, som er ganske sjove. Og ellers er der lidt standard-bonus på udgivelsen: En håndfuld featuretter, hvor man kan selv hoppe rundet i menupunkterne og vælge lidt forskelligt bag-kameraet-spas – og se en masse concept-art – men så interessante er de korte indslag/diverse tegninger heller ikke. Hvis man ER fans af de små minions OG og hvis man er specielt pjattet med Jingle Bells, kan det tænkes, at man kan udholde de små to minutter hvor de gule miniputter skråler volapyk på ægte jule-manér, men alle andre bør holde sig væk fra det menupunkt!

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opgøret13/7