Laia CostaVictoria
Frederick LauSonne
Franz RogowskiBoxer
Burak YigitBlinker
Max MauffFuß

Berlin - uden klip

Tekniske bedrifter er ofte imponerende at skue, men indholdsmæssigt fattige. Således også instruktøren Sebastian Schippers indrømmet ærefrygtindgydende one-take-film Victoria, der spiller i 2 timer og 15 minutter i én lang, uklippet optagelse og spreder sig på tværs af flere kvarterer i Berlin, fra kælderdyb natklub til taget på toppen af en etageejendom. Det er logistisk udført til perfektion, især når personerne vender tilbage til steder, de også var 1 time tidligere og på den måde skaber illusionen af et komplet univers omkring vores lille gruppe hovedpersoner.

Reel Pictures
Titlens Victoria er en spansk pige i Berlin, som fester og arbejder på café, mens hun plejer skuffelsen over ikke at slå til som pianist i hjemlandet. Vi møder hende fordybet i dansen på en natklub ved 4-tiden om morgenen, og da hun er på vej hjem møder hun fire friske fyre, der fastholder hendes opmærksomhed nok til at hun vælger at følge med dem videre ud i natten. Vi får kun den baggrundshistorie, som naturligt udveksles mellem personerne, men vi lærer snart, at Boxer (en af de fire) har siddet inde i en periode. Gruppens leder Sonne er tydeligt interesseret i Victoria, og det virker mere og mere gengældt som morgenen melder sin ankomst over Berlins himmel.

Netop som romancen skal til at begynde, får de et skæbnesvangert opkald. Den bagmand, der sørgede for Boxers sikkerhed i fængslet, vil have en modydelse i form af udbyttet af et bankrøveri, som Victoria af uransagelige årsager siger ja til at hjælpe med at udføre. Det går naturligvis helt op i limningen sammen med den mere og mere fragmenterede gruppe af desperate mænd og spørgsmålet bliver hurtigt, om Victoria overhovedet kan overleve en nat i selskab med de fremmede.

Det står aldrig klart, hvad bevæggrunden er for at fortælle netop denne historie i one-take. Kupdelen får en vis nervøs energi ved at blive fortalt i realtid, hvor man fornemmer hvor meget forberedelse der går til få øjeblikkes reel forbrydelse, men man kan sagtens fortælle i realtid med klip – og klipningen er jo et af filmsprogets vigtigste spændingsskabende værktøjer, så der vindes ikke rigtig noget ved valget af optagemetode. Samtidig bliver filmen så lang som den gør, fordi alle de trivielle mellemregninger, der normalt springes over, nødvendigvis også må være med her. Schipper & Co. gør sit bedste for at holde intensiteten oppe – f.eks. i transportscener – men der er simpelthen ikke indhold nok til at retfærdiggøre spilletiden. Især ikke i den første times tid, hvor kuppet med al den dynamik, der er knyttet til det, stadig ligger langt ude i fremtiden.

Schipper har rent teknisk løst en opgave til stort set perfektion. I meget nært samarbejde med den helt forståeligt top-krediterede fotograf, norske Sturla Brandth Grøvlen, der bor og arbejder i København, får de skabt et komplet univers på Berlins gader, hvor det overordnede handlingsforløb udspiller sig så realistisk, som man kan ønske sig. Og at den sidste halvdel af filmen rent faktisk har sine nervepirrende øjeblikke på trods af klipperens fravær skal til fulde tilskrives Grøvlens evne til at lade kameraet vise lige præcis det rigtige udsnit af handlingen, mens han suser rundt om personerne. Det er svært nok at antyde handling uden for kameraet, når man arbejde med helt statiske optagelser, men at Grøvlen på tværs af +2 timers ubrudt koncentration og stort fysisk arbejde fastholder koncentrationen i indstillingerne er imponerende. Dén præstation havde fortjent en bedre sag.

Reel Pictures
For man savner til gengæld tilsvarende realisme i Victorias ageren i forhold til gruppen, hvor det slet ikke klinger troværdigt, når hun efter en times småflirt blankt accepterer at blive chauffør for et fuldt bevæbnet røveri. Al den ægthed, som den finurlige og charmerende spanske skuespiller Laia Costa har lagt i portrættet indtil da, fordamper, når figuren på den måde bliver forvandlet til en plot-rekvisit – og efterhånden som handlingen spidser til bliver der også skåret flere og flere hjørner af autenticiteten. Hvor første halvdel spiller som et tilbagelænet portræt af en lidt rodløs festgeneration, så transformeres filmen til ren genreøvelse til sidst.

Hvis man alene kan lade sig begejstre over den tekniske løsning, så er Schipper og Grøvlens film så afgjort værd at se. Der er ganske få one-take-film, der rent faktisk virker – og det må man trods alt medgive, at denne gør et langt stykke af vejen, men Victoria er en time om at blive rigtig spændende, og man savner en større pointe med beslutningen om at filme i ét take. Filmen lider helt overordnet mindst lige så meget under den tekniske beslutning, som den nyder gavn af den – og det er synd for et projekt, hvor de medvirkende på begge sider af kameraet i øvrigt lægger en ekstraordinær stor energi for dagen.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5