CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Under sandet

Produktionsland:
Danmark, Tyskland

Produktionsår:
2015

Manuskript:
Martin Zandvliet

Producere:
Malte Grunert
Mikael Rieks

Fotograf:
Camilla Hjelm

Klipper:
Per Sandholt
Molly Marlene Stensgaard

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Nordisk Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(8 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
24-01-17:
Oscar-nomineringerne 2017
 
Anmeldelser:
07-04-16:
De standhaftige
16-09-13:
Nordvest
13-02-13:
Kapringen
08-06-12:
10 Timer til Paradis
06-12-11:
Dirch
16-11-10:
R
 

Læs også...
I temaet Oscar 2017:
 
Oscar-vinderne 2017
La La Land
Alletiders kvinder
Lion
Moonlight
Vaiana
Hidden Figures
Oscar-nomineringerne 2017
Manchester by the Sea
Jackie
Natdyr
Rogue One: A Star Wars Story
Captain Fantastic
Hell or High Water
Arrival
Min far Toni Erdmann
Fantastiske skabninger... og hvor de findes
Hacksaw Ridge
Deepwater Horizon
Junglebogen
Florence
Zootropolis
En mand der hedder Ove

Under sandet

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:100 minutter
Instruktør:Martin Zandvliet
 
Premieredato:03-12-2015
Medvirkende:Som:
Roland M√łllerSgt. Carl
Mikkel Boe F√łlsgaardLt. Ebbe
Laura BroKarin
Louis HofmannSebastian Schumann
Joel BasmanHelmut Morbach
Oskar BökelmannLudwig Haffke

Mennesket bag minen
 
Den tyske bes√¶ttelsesmagt under 2. verdenskrig frygtede en allieret invasion via den jyske vestkyst s√• voldsomt, at de lagde miner i millionvis p√• strandene for at skr√¶mme eventuelle invasionsstyrker v√¶k. Det lykkedes, for D-Dag udspillede sig som bekendt i Normandiet, men det bet√łd ogs√•, at da Hitler var besejret og Det Tredje Rige faldet, s√• l√• der stadig 1,5 million miner under sandet i Jylland og ventede ub√łnh√łrligt p√• deres n√¶ste offer.

I et filmisk fort√¶llegreb med en angivelig historisk mangel p√• akkuratesse, s√• g√łres oprydningsarbejdet i Martin Zandvliets sikre og drabeligt sp√¶ndende film til et dansk/tysk anliggende. For under ledelse af det danske milit√¶r bliver den besejrede bes√¶ttelsesmagt selv sat til at rydde op efter sig. Et ret beset rimeligt krav. Du l√¶gger miner, du samler miner - men selvf√łlgelig var det ikke de h√łjst√•ende officerer, som havde givet ordren til den omfattende minering, der endte p√• maven i sandet, men i stedet knapt voksne Hitler-jugend-aspiranter, som netop havde n√•et at snuse til krigstilv√¶relsen, da stikket blev trukket. Mens deres mange tusinde kolleger sjoskede sydover med nederlaget malet i ansigtet, blev de k√łrt i tusindtal til de vestjyske strande for at p√•begynde et livsfarligt og primitivt arbejde med at identificere og desarmere de mange miner. Halvdelen af dem d√łde eller blev voldsomt invalideret i m√•nederne efter befrielsen ‚Äď og det er ikke en historie, der har fyldt meget i den danske historiefort√¶lling.


Copyright:
Nordisk Film
Hvor princippet om at tage ansvaret for egne handlinger klinger rimeligt og rationelt i teoretisk forstand, og der er fuld forst√•else for et oparbejdet had til den fascistiske bes√¶ttelsesmagt, s√• er realiteterne dog nogle ganske andre for den danske sergent i Roland M√łllers imposante skikkelse, da han kommer t√¶ttere p√•. Han l√¶gger ud med at nikke skaller og i √¶gte milit√¶r √•nd pille de unge tyskere fra hinanden, men efterh√•nden g√•r det op for ham og os, at det jo ogs√• blot er store drenge og ikke koldblodige krigere, som nu ligger og pirker i sandet med pinde efter de d√łdelige udl√łsningsmekanismer.

Den pointe er om end generel og velkendt stadig god at f√• pudset af med j√¶vne mellemrum, og Martin Zandvliet g√łr det godt og glidende i skildringen af den lille gruppe tyske drenge og ikke mindst deres sergents udvikling, hvor sandets konstante trussel og drengenes l√¶ngsel efter trygheden ved Muttis k√łdgryder langsomt m√łrner ham uden at han tabe f√łling med den klare forskel, der hierarkisk er mellem dem. Han ser menneskene bag systemet, ganske som vi skal huske at g√łre det.

Helt centralt i filmen st√•r den mesterlige omgang med minerydning som sp√¶ndingselement. Kathryn Bigelow beviste med Oscar-vinderen The Hurt Locker, at bomberydning som h√łjteknologisk √łvelse kunne v√¶re nervepirrende sp√¶ndende, men Zandvliet kan til fulde leve op til samme niveau, for uanset hvor mange gange, vi skal tilbage til minerydningsarbejdet ‚Äď der jo var alt, hvad de lavede ‚Äď s√• form√•r han at forny og fastholde sp√¶ndingen. Helt fra starten, hvor den n√łdt√łrftige opl√¶ring i desarmering af miner foretages, begynder den urimelige leg med tilskueren. For det er ikke til at regne ud, hvem af de unge drenge, der n√•desl√łst, en efter en, bliver sendt ind i testbunkeren med en armeret mine i h√•nden, som ikke kommer ud igen. Eller m√•ske g√łr de alle? Man kan p√• intet tidspunkt i Under sandet forudsige hvorn√•r noget sker ‚Äď ganske som det sikkert har v√¶ret i virkeligheden.


Copyright:
Nordisk Film
I pauserne mellem minerydningen f√•r filmen skabt et nuanceret billede af gruppens interne dynamik. Der er n√¶sten lidt Fluernes herre over samlingen af drenge, der presset ud i ekstremerne enten kn√¶kker eller blomstrer op under presset. Det veksler mellem den harml√łst lystige og balancegang p√• vanviddets rand, n√•r udmattelsen bliver for voldsom. For dem bliver det nervepirrende arbejde, hvor f√• millimetre adskiller liv og d√łd, til rutinepr√¶get hverdag. Det er godt balanceret og trov√¶rdigt spillet igennem af en r√¶kke unge tyske talenter. I det hele taget er det en p√•faldende dansk film, hvor langt st√łrstedelen af dialogen udspiller sig p√• tysk.

Roland M√łller har haft en opsigtsv√¶kkende karriere siden debuten i f√¶ngselsfilmen R og med Under sandet rykker han ubesv√¶ret op i hovedrollekategorien. Han har en r√•styrke i sin fremtoning, der tidligere har givet hans noget type-castede figurer en naturlig energi, men her fremst√•r han som velpresset 40‚Äôer-filmhelt med en kompleks udvikling p√• tv√¶rs af filmen, men den b√¶rer Roland M√łller flot igennem. Det er en meget kontrolleret pr√¶station, men ogs√• en som √•bner store perspektiver for fremtiden.

Under sandet er en af √•rets st√¶rkeste danske film. Nok er den lille i sin koncentrerede historie, men en uovertruffen sp√¶ndingsinstruktion, et godt og solidt humanistisk budskab om altid at huske at se mennesket bag kombineret med st√¶rkt skuespil er en cocktail, der v√¶kker begejstring i et film√•r, hvor gode krigsfilm har fyldt historisk meget i det danske filmudbud. De har v√¶ret st√¶rke p√• deres m√•de, men Zandvliet st√•r for det mest helst√łbte, genrest√¶rke og konsekvent gennemf√łrte bud. Hvad man ikke f√•r i storladen historisk skildring, gives tifold tilbage i ulidelig sp√¶nding.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hedi20/4
Creative Control20/4
The Edge of Seventeen20/4
Du forsvinder20/4
Fast & Furious 813/4
The Handmaiden12/4
Chevalier6/4
Dengang i maj6/4
Dyrene i Hakkebakkeskoven6/4
Boss Baby6/4
Flere bio-anmeldelser
 
Allied10/4
Fantastiske skabninger... og hvor de findes31/3
The Accountant27/3
Doctor Strange21/3
Trolls20/3
Inferno7/3
Jack Reacher: Never Go Back6/3
Storkene28/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilket filmselskab er Danmarks ældste?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google