Sienna MillerHelene
Daniel BrühlTony
Riccardo ScamarcioMax
Omar SyMichel
Sam KeeleyDavid

Kampen om stjernerne

Der er noget indiskutabelt mislykket over Burnt, der er en sjælden identitetsforvirret størrelse. Dels et drama om et komplet sammenbrud for en stjernekok, der desperat jagter den tredje Michelin-stjerne, dels en art kupfilm om en samling opkomlinge, der skal banke en sensation op fra bunden og stjæle opmærksomheden fra de etablerede stjerner på Londons gastronomiske himmel – og ind mellem alt dette også både lidt feel-good komedie og besværlig romance, hvor knudemanden skal indse, at lykken befinder sig lige foran ham.

Elementerne tumler ustyrligt rundt mellem hinanden i John Wells’ insisterende planløse instruktion i fortællingen om 'rock’n’roll-kokken' Adam Jones (Bradley Cooper), der har ladet karrieren gå op i røg i Paris og som ved filmens begyndelse afsoner en selvvalgt straf på en simpel østersbar i Louisiana. 1.000.000 østers skal åbnes, før han har fået lagt afstand til Paris-dagene, hvor hårde stoffer og nætter uden søvn endte med en katastrofe.

Da den sidste østers er vredet op, tager han til London, frisk og på vandvognen og klar til at få fingrene i den sagnomspundne tredje Michelin-stjerne, som alle kokke på det niveau eftertragter. Men ingen vil røre ham og hans iltre temperament med en ildtang, da slet ikke den sammenbidte søn til den restaurantejer, som Jonas efterlod i ruiner i Paris. Så den snarrådige Jones må finde på et snu plan, så han kan få kokkeknivene indenfor på et sted med stjernepotentiale, og snart har han som en anden Egon Olsen eller Danny Ocean samlet et hold af gammel kendinge og nye talenter, så alt kan blive perfektioneret frem til den dag, hvor inspektørerne fra verdens mest anerkendte madguide er på uvarslet besøg.

Burnt får aldrig besluttet sig for, hvad den vil være. Tonen er let i første akt, sjov og uforpligtende og med den karismatiske rockstjerne-kok i centrum, men som så mange før ham knækker han i jagten på perfektionen, og vi skal gennem dels et par for utroværdigt håndterede raserianfald blandt køkkentøjet, før han rammer bunden og i en isoleret set ret rørende scene prøver at begå selvmord med en sous vide-maskine i køkkenet hos den værste konkurrent. Det havde været rørende, hvis vi havde fået lov til at holde lidt af vores flyvske hovedperson inden da, men vi kommer aldrig i nærheden af at forstå ham.

Jovist, er vi klar over, at stjernekokke kan være vaskeægte idioter, der bider hovedet af alt omkring sig i tide og utide, men det virker skidt på film. Der er ganske enkelt ikke det stjernestøv over figuren Adam Jones, som retfærdiggør, hvad hans hold står igennem. Og da filmen indser, at den mangler brændstof og dynamik, så introduceres et hængeparti fra Paris-tiden som et sidste bevis på panik før lukketid. Man har ganske enkelt ikke haft en reel film med en troværdig handling til at starte med. Det, man til gengæld har haft helt klart på blokken, er de mange, mange…mange… billeder af lækre retter fra øverste hylde i kataloget, som i en lind strøm bliver tilberedt og serveret. De virker som hele undskyldningen for at lave filmen, og det kunne måske også have virket, hvis man så ikke havde prøvet at lave stort persondrama – men havde holdt sig til det lette og luftige. Burnt klasker sammen på en måde, som ikke kan forsvares og er ganske enkelt en dårlig film i en appetitvækkende indpakning.

Hvilken af følgende skuespillere blev klippet ud af The Thin Red Line?