Benjamin WalkerGeorge Pollard
Cillian MurphyMatthew Joy
Brendan GleesonTom Nickerson
Ben WhishawHerman Melville
Michelle FairleyMrs. Nickerson

Jagten pÄ det stÞrste bytte

Ron Howard er en dreven og sikker instruktĂžr. For hver film fra hans hĂŠnder, der er kommet lidt halvbagt ud af ovnen, sĂ„ laver han en sikker vinder gangen efter – og hans repertoire spĂŠnder sĂ„ bredt, sĂ„ det nĂŠsten er forsvarligt at pĂ„stĂ„, at han ikke har anden personlig stil end et nĂŠrt slĂŠgtsskab med Hollywoods store armbevĂŠgelser og veldrevne fortĂŠllemaskine. Det betyder omvendt ogsĂ„, at man kan have hver sine favoritter i hans efterhĂ„nden omfattende cv. FĂ„ faldt for hans Dan Brown-filmatiseringer, flere foretrĂŠkker Oscar-vinderen Et smukt sind, andre husker energien og humoren i Parenthood og mange kan genkalde sig den nervepirrende spĂŠnding i den decideret vellykkede Apollo 13.

Warner Bros.
PÄ vejen ned gennem hans filmografi er det pÄfaldende, at Howard har en tendens til at kaste sig over virkelige historier. Ud over de nÊvnte er Frost/Nixon og Cinderella Man forankret i virkeligheden samt den seneste film fra ham, Formel 1-dramaet Rush, der demonstrerede, at hans evne til at skabe spÊnding og bred underholdning levede i bedste velgÄende, og det skabte ogsÄ visse forventninger til premiereaktuelle In the Heart of the Sea, der pÄ papiret hÞrer til blandt hans mest ambitiÞse og stort anlagte fortÊllinger.

Vi kender alle "Moby Dick". Herman Melvilles gennembrudsroman om sĂžmanden Ishmael og hans oplevelser ombord pĂ„ kaptajnen Ahabs skib under jagten pĂ„ titlens store hvide hval. Myten om det uopnĂ„elige og de ofre, der bringes pĂ„ vejen – og i dag en uomgĂŠngelig amerikansk klassiker pĂ„ boghylden. I In the Heart of the Sea mĂžder vi denne Melville, som en mĂžrk aften opsĂžger den sidste overlevende fra hvalfangerskibet Essex for at fĂ„ den sande historie om, hvad der skete med skibet, da det sank i dybet et sted i Stillehavet – for i den fortĂŠlling ligger – angiveligt – inspirationen til det store mestervĂŠrk.

Howard har fusioneret to sande historie i en slemt kunstig konstruktion. Melville havde selv hvalfangererfaring og kendte til historien om Essex, da han skrev "Moby Dick" – og Essex-fortĂŠllingen, der udgĂžr rygraden i In the Heart of the Sea, er ligeledes sand og et grum beretning om, hvor hĂžj en pris overlevelse af og til har under ekstreme forhold. Fusionen er dog grumt mislykket og utrovĂŠrdig. Lad mig kort forklare – og afsnittet ud er der risiko for spoilers. Udgangspunktet er, at ingen kender til Essex’ sande skĂŠbne, og derfor mĂ„ Melville med kolde kontanter og iltert temperament forsĂžge at overtale den sidste overlevende i Brendan Gleesons livstrĂŠtte skikkelse til at dele sin hemmelighed – men samtidig runder filmen af med at vise, at sandheden bliver fortalt offentligt, hvorfor hemmelighedskrĂŠmmeriet i begyndelsen virker helt unĂždvendigt. Og i virkeligheden skrev vores anden hovedperson, fĂžrstestyrmanden Owen Chase, sine erindringer umiddelbart efter hjemkomsten, sĂ„ den virkelige Melville i ro og mag kunne nĂžjes med at lĂŠse dem. Hele den utrovĂŠrdige Ăžvelse ligner et forsĂžg pĂ„ at give reklamesloganet – "Historien Moby Dick er baseret pĂ„" – lidt trovĂŠrdighed, for lige netop koblingen mellem Essex og "Moby Dick" er det eneste, der ikke er veldokumenteret.

NĂ„, nok om det. Som Howard heldigvis ogsĂ„ selv konstaterer, sĂ„ gĂŠlder det om at komme hurtigt til sĂžs og det gĂžr vi ombord pĂ„ Essex, hvor den unge skibsdreng Thomas Nickerson (vores fortĂŠller), fĂžrstestyrmanden Owen Chase og den uerfarne kaptajn George Pollard stĂŠvner ud pĂ„ endnu en af de hvalmissioner, der skulle bringe den lysgivende olie til det amerikanske kontinent. En flerĂ„rig rejse syd om Sydamerika og ud i Stillehavet, hvor hvalflokkene yngler – og i Essex’ tilfĂŠlde en fatal rejse, da manglende held og et tomt lastrum fik besĂŠtningen til at tage for store risici, og derfor befandt de sig pludselig flere tusinde kilometer fra nĂŠrmeste kyst, da mĂždet med en hval af legendarisk stĂžrrelse gĂ„r galt. Hvalen angriber, sĂŠnker Essex og sender besĂŠtningen ud i de smĂ„ hvalfangerbĂ„de, som nu driver ukontrollabelt rundt i Stillehavet i hĂ„bet om at ramme en vind, der kan fĂžre dem tilbage mod Sydamerika.

Warner Bros.
In the Heart of the Sea har en regulÊr fest I den fÞrste times tid med at dyrke det politisk ukorrekte hvalfiskeri i storladen og frembrusende 3D-fotografering, hvor skumsprÞjt og harpuner vÊlter ud mod publikum og de medvirkende gÞr deres bedste for at se ud som om de rent faktisk befinder sig midt pÄ bÞlgen blÄ og ikke i et filmstudie klargjort til effektoptagelser. Det er tomt, men underholdende. Tonen skifter, da skibet gÄr ned og vi gÄr fra marint eventyr til grum overlevelsesberetning, hvor dÞde kammerater forvandles til forrÄd og vanviddet begynder at stikke sit grimme ansigt frem. Her fÄr filmen det sul pÄ kroppen som dens personer har smidt, og Howard vinder en masse ved at fÄ tempoet sat ned.

In the Heart of the Sea er et imponerende stort anlagt eventyr, der faktisk fungerer ganske godt, hvis man ser bort fra den bizarre rammehistorie, der undergraver sig selv og prĂžver at foregive en falsk autenticitet. IsĂŠr fordi historien om Essex sagtens kan stĂ„ pĂ„ egne ben – uden Melville og "Moby Dick" som dĂždvĂŠgt. Det er ikke storslĂ„et filmkunst eller en grobund for dyb refleksion over tilvĂŠrelsen, men en regulĂŠr underholdningsfilm, der tĂžr gĂ„ ned i tempo og dyrke sin fantastiske histories hĂ„rde kapitler – og som bĂŠrer prĂŠg af en instruktĂžr med et sikkert hĂ„ndelag til at styre netop den type film sikkert i land.

IndlÊg:

Hvor mange Alien film har Sigourney Weaver spillet med i?

Sűg pć Google