Anmeldt af:Nadia Parbo

Kitana Kiki RodriguezSin-Dee
Mya TaylorAlexandra
Karren KaragulianRazmik
Mickey O'HaganDinah
James RansoneChester

Amerikansk indie er ikke d√łd

Amerikansk indiefilm har siden de sene halvfemsere v√¶ret et udvandet koncept, der ikke sagde meget om graden af uafh√¶ngighed, men mere noget om stilen. Pudsige karakterer og deslige historier har v√¶ret n√łglen til den uafh√¶ngige amerikanske film og derfor har der aldrig v√¶ret mere brug for en film som Tangerine end nu.

Reel Pictures
Her bliver der set tilbage p√• independentfilmens guldalder, hvor film som Kids, Gummo og Mean Creek indtog l√¶rredet og fortalte et chokeret publikum at uden √łkonomisk st√łtte fra de store selskaber, havde amerikanske filmskabere st√łrre frihed til at fort√¶lle noget om den virkelighed, der ogs√• fandtes p√• gaderne. Tangerine tager den holdning til sig og fort√¶ller uden omsv√łb historien om forskellige mennesker, der ikke h√łrer nogen steder hjemme og derfor g√łr, hvad de kan for at finde deres eget lille hjem, hvad end det er blandt andre mennesker eller et tag over hovedet.

"Hvilken familie?" sp√łrger den prostituerede Alexandra, da en politibetjent siger, at hun skal tage tilbage til familien denne juleaftensdag. Denne aften bliver bestemt ikke tilbragt i den g√¶ngse families sk√łd, men den selvskabte med andre udst√łdte, der ikke altid vil det bedste for hinanden. P√• gaden er man sig selv n√¶rmest og som bekendt er det altid kun den st√¶rkeste, der overlever. Derfor er der ingen plads til unge Dinah, da hun har v√¶ret tvunget v√¶k hele dagen. Julegaver og fl√¶skesteg? Den slags kan disse gadevandrere se langt efter.

Reel Pictures
Den franske filosof Emile Durkheim beskrev i sit essay Selvmord om netop denne handling som en akt, der ikke udsprang af menneskelig ulykke og desperation, men af et samfund, der ikke forstod at rette sig ind efter individets behov. P√• samme m√•de er alle karaktererne i Tangerine ofre for udst√łdelse af samfundet og ikke sig selv. Den armenske taxachauff√łr Razmik f√łler sig ikke hjemme i sit eget hjem, men i stedet blandt transseksuelle prostituerede, der ikke selv kan prale af at have et sted at vende tilbage til. Det lyder m√•ske lidt trist, men i sit inderste hjerte er Tangerine en komedie om misfostre, der k√¶mper for sig selv ‚Äď og nogle gange ogs√• for hinanden.

Fort√¶llestilen er hypermoderne. Ikke kun med sin optagelse, der helt og holdent er optaget p√• en iPhone, men ogs√• med sit soundtrack, der allerede fra start fyger gennem stereoanl√¶gget med skud, beats og elektro. Der er ikke tid til at s√łrge over sk√¶bner i Tangerine, men det er bestemt heller ikke meningen. Tangerine er skabt for at fjerne sl√łret mellem os og dem. Der er ingen os og dem. Der er os alle sammen og det er liges√• hjertesk√¶rende ikke at have et hjem, om man er en narkoprostitueret fra Los Angeles‚Äô gader eller en taxachauff√łr fra Armenien, der ikke h√łrer hjemme hos sin egen familie.
Det er sent på året, men inden vi afslutter 2015 er konkurrencen stadig åben for hvilke, der kan blive kaldt årets bedste film. Tangerine er så absolut med i den konkurrence.

Hvilken Danny Boyle-film har ikke enten Ewan McGregor eller Cillian Murphy i hovedrollen?