Anmeldelsesdato:01-12-2015
Michael DouglasDr. Hank Pym
Evangeline LillyHope van Dyne
Corey StollDarren Cross /Yellowjacket
Bobby CannavalePaxton
Anthony MackieSam Wilson /Falcon

Marvel gør det igen – og igen

Det må være nemt at lave en Marvel-film efterhånden. Der er så mange andre forbilleder at se på og de har alle tjent godt. Man er nærmest lovet succes på forhånd. Det må også være derfor, at der er så mange film om superhelte, for på trods af en formel, der er set utallige gange før, er det alligevel et hit hos publikum igen, igen og endnu en gang.

Denne gang handler det om Scott (en velvalgt Paul Rudd, som for øvrigt har været med til at skrive manuskriptet), der netop er kommet ud af fængslet på grund af en Robin Hood-lignende forbrydelse, han begik for tre år siden. Han er vellidt af de andre fanger, men vil alligevel hellere være ude i det fri, for her har han en datter, som han nu vil gøre alt for at være far for. Det er bare ikke så nemt, når man end ikke kan beholde et job hos Baskin Robbins (god product placement der for resten) og ens roommate hele tiden bliver ved med at nævne nye jobs af den mere kriminelle slags. Det er sådan, Scott kommer i besiddelse af Ant-Man-dragten, der kan gøre sin ejer ligeså stor som en, godt gættet, myre. Og snart er Scott ude på sit livs opgave i sin kamp for at redde verden fra et ondt firma.

Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide Marvel-film. De er sympatiske i deres portrætter af almindelige fyre, som ingen rigtigt tror på, som får overordentlige evner og nu kan vise, hvad de dur til. Det er bare, at de altid skal fortælle netop dén historie på den samme måde. Folk gør grin med, at de fire Transformers-film er skruet sammen på præcis samme facon, men ingen nævner Marvel, fordi de er mere populære.

Ant-Man er ingen undtagelse. Vi har en helt, der ikke kan noget. Hans liv er til rotterne. Så får han et tilbud fra en mentor-type og vi skal igennem en montage, hvor han først ikke kan finde ud af sine nye evner (eller, i dette tilfælde, sin dragt), men så langsomt lærer dem at kende. Der er også en pige. Hun kan ikke lide ham i begyndelsen, men så kommer hun til det. Lidt humor og scener, hvor de onde er onde, er også med i blandingen. Til sidst kommer den afsluttende kamp, hvor alting ordner sig og den almindelige fyr bliver til en helt i alles øjne. Den naive ville måske kalde dette resumé en spoiler, men i så fald er alle Marvel-film med til at ødelægge den næste i rækken.

Hvad Marvel har brug for, er at forny sig og det gør de bestemt ikke med Ant-Man. Derimod er det en lidt kedelig opsummering af alt, vi har set før. På den anden side er det vel også, hvad de mange tilskuere betaler for, når de indløser billet til endnu en film om gennemsnitsfyren, der bliver til en stor sejrsherre. Eller som hovedperson Scott selv siger i løbet af filmen: "If it ain't broke". Sådan tænker Marvel vist også.

To klassiske making of-indslag er at finde i blu-ray’ens bonussektion, mens det tredje punkt i featuretterne egentlig mere er fire, korte falske nyhedsindslag fra WHIH med journalisten Christine Everhart (stadig spillet af Leslie Bibb), som især er blevet brugt i Iron Man-serien. De fremstår mest som slettede scener eller alternative promoer for Ant-Man-universet, men er nu ganske skægge.

Ellers finder man otte slettede scener – med evt. kommentarer fra Paul Rudd og Peyton Reed – som bestemt at værd at bruge ekstra otte minutter på.
Lige som Reed & Rudds kommentarspor, der er både lærerigt og underholdende. De supplerer hinanden godt og er ikke for fjollede. Professionelt uden at være kedeligt.

The Square23/11