Anmeldelsesdato:09-12-2015
Rebecca FergusonIlsa
Simon PeggBenji Dunn
Jeremy RennerWilliam Brandt
Alec BaldwinHunley
Ving RhamesLuther Stickell

Blandt spioner og skurke

Man kan mene, hvad man vil om Tom Cruise, men i rollen som Ethan Hunt fungerer han. Mission Impossible-serien har vist sig p√•faldende levedygtig og fejrer sin 19 √•rs f√łdselsdag med dette femte kapitel. En del af succesen er uden tvivl, at hver film har haft en ny markant instrukt√łr ved roret. Fra thrillerspecialisten Brian de Palma, over Hong Kong-auteuren John Woo, via den nostalgiske fanboy J. J. Abrams og frem til animationsfilmguruen Brad Bird og nu den drevne sp√¶ndingsforfatter Christopher McQuarrie, der vandt en Oscar for manuskriptet til The Usual Suspects og senest har skrevet og instrueret Tom Cruise-thrilleren Jack Reacher. Hver af disse har sat deres specifikke pr√¶g p√• serien, mindst m√•ske J. J. Abrams, der debuterede med den tredje film, og variationerne har holdt serien levende, fordi man ikke kunne f√łle sig sikker p√• stilen, n√•r man l√łste billet.

Det man til geng√¶ld kunne stole trygt p√• var Cruise i hovedrollen som agenten Ethan Hunt og hans h√•ndlangere i IMF (Impossible Mission Force), som opererer i det skjulte for at sikre en stabil verdensorden. Senest gik det h√•rdt ud over blandt andet Kreml, og derfor bliver afdelingen da ogs√• nedlagt i van√¶re straks fra starten af McQuarries udgave. Hunt g√•r under jorden og bliver jaget vildt af b√•de CIA og de nedrige skurke i det "Syndikatet", som han bliver ved med at give skylden for uroligheder og massemord. Er "Syndikatet" et produkt af Hunts paranoide fantasi, som har v√¶ret med til at give IMF en eksistensberettigelse ‚Äď eller er en m√łrk undergrundsenhed ved at v√¶re klar til at true selv etablerede stormagter?

Vi er selvf√łlgelig ikke i tvivl, for en an√¶misk udseende mand b√¶rer alle de klassiske superskurketr√¶k lige i kanten af kulissen, men han er ikke s√•dan at komme t√¶t p√•, s√• Hunt m√• i al hemmelighed f√• sine tidligere makkere samlet igen til en jagt p√• sandheden ‚Äď og med et sultent CIA i h√¶lene. Det inkluderer helt efter bogen selvdestruerende missionsbeskrivelser, gummimasker og masser af h√łjteknologi ‚Äď samt stunts fra den mest livstruende skuffe. Som oftest udf√łrt af Cruise selv, der s√¶tter barren n√¶sten uopn√•eligt h√łjt allerede i filmens f√łrste minutter, da han h√¶nger uden p√• et fly, som letter ‚Äď i virkeligheden!

Hvad er Mission: Impossible - Rogue Nation s√• blevet for en st√łrrelse i h√¶nderne p√• McQuarrie? Ud over en tempofyldt og underholdende blockbusterfilm? Den er velkonstrueret og sikker p√• h√•nden i forhold til at docere sine virkemidler. Mindre flashy og fantasifuld i sine stunts sammenlignet med Brad Birds 4‚Äôer, der ofte flirtede med hans animationsfilmsbaggrund, men til geng√¶ld intens og stemningsfyldt. Der er hele sekvenser, hvor vi er tilbage i decideret klassisk spionthriller-land med lange skygger, skumle motiver, avanceret dobbeltbluff og simplet forr√¶deri ‚Äď og det er en decideret forn√łjelse. McQuarrie skrev ogs√• The Tourist, der fejlede massivt i fors√łget p√• at skabe den rette stemning. Nu instruerer han selv ‚Äď og det g√łr en forskel.

Holdet er generelt velspillende. Simon Peggs forfjumskede Benji-figur f√•r for f√łrste gang i tre film for alvor en rolle i plottet, og som en anden hobbit udviser han pludselig mandsmod, n√•r chancen byder sig. Figuren er stadig prim√¶rt et komisk holdepunkt, som er med til at give filmen den solide dosis humor, som har v√¶ret f√łlgesvend siden 3‚Äôeren. Ving Rhames (alle fem film) og Jeremy Renner (seneste to) f√•r mindre plads, men som samlet hold, der nu pludselig bliver landsforr√¶dere ved blot at samles og hj√¶lpe Hunt, st√•r kvartetten st√¶rkere end nogensinde f√łr. Filmen virker ganske enkelt mere helst√łbt end forg√¶ngerne, og det smitter af p√• skuespillet.

Der er selvf√łlgelig svagheder hist og her. Den kvindelige hovedperson ‚Äď svenske Rebecca Ferguson ‚Äď er nok handlekraftig og passende sv√¶r at blive klog p√• som figur, men som skuespiller har hun sv√¶rere ved at f√• tegnet nuancerne tydeligt nok op. Sean Harris er ubehagelig ubestemmelig som filmens hovedskurk, men lades lidt i stikken i slutscenen, hvor hans ellers enorme forsigtighed s√¶ttes over styr, s√• Ethan Hunt f√•r en chance for at sl√• ham. Hvis han virkelig i flere situationer verden over har sl√•et Hunt p√• m√•lstregen, som filmen antyder, s√• virker det endelige nederlag lidt tyndt. Omvendt kan en forts√¶ttelse jo passende afsl√łre, at vi igen er blevet taget ved n√¶sen af en serie, hvor intet n√łdvendigvis er som det tager sig ud. En ting st√•r i hvert fald fast: Mission: Impossible - Rogue Nation er en v√¶ldig underholdende, sp√¶ndende og velkonstrueret spionthriller i en serie, som heldigvis har fundet en sikker metode til at holde sig evig ung. Kun dens hovedperson risikerer at blive for√¶ldet ‚Äď og intet i hans form antyder, at det ligger lige for.

De er sv√¶rt entusiastiske, de herrer Cruise & McQuarrie, p√• deres afslappede og hyggelige kommentarspor. De bruger meget tid p√• diverse anekdoter om hvordan scenerne blev skabt og de er heller ikke fedtede med ros til alle deres kollaborat√łrer.

Det er tydeligt at to filmfolk klikker godt, og vi andre bliver overraskende oplyst om hvor meget af filmen, der er lavet i sidste √łjeblik/ under h√•rdt tidspres/ bygget i klipperummet. Det (filmoptagelserne) lyder til at have v√¶ret en fest, men ogs√• h√•rdt arbejde og kun tilvejebragt af st√¶rkt samarbejde og tillid til hinanden og projektet. Imponerende og inspirerende!

De syv solide og mindst lige så spændende featuretter giver det samme indtryk. De er alle de klassiske making of-indslag og under 10 minutter, men er svært informative. Rigtigt godt ekstramateriale. Absolut must see for alle fans.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3