Adam DriverKylo Ren
John BoyegaFinn
Oscar IsaacPoe Dameron
Carrie FisherLeia
Harrison FordHan Solo

Kraften er tilbage

Det er et paradoks, at manden bag filmhistoriens vel nok mest elskede og fandyrkede univers ‚Äď og grundl√¶ggeren af den moderne blockbuster-film ‚Äď ikke er nogen s√¶rlig god instrukt√łr. Vi er mange, der er vokset op med Star Wars prominent placeret i vores verdensbillede, som blev grumt skuffede, da George Lucas for 10-15 √•r siden selv p√•tog sig at fort√¶lle forhistorien om Anakin Skywalkers rejse fra lyset til m√łrket bag Darth Vaders hjelm i tre d√•rligt afbalancerede, stivbenede og sl√łjt spillede film. Star Wars-universet er indhyllet i s√• massiv k√¶rlighed og omsorg fra den millionstore fanbase, at endda skaberen selv blev kritiseret s√łnder og sammen.

Det fik Lucas til at s√¶lge til livsv√¶rk til Disney-koncernen og selv tr√¶kke sig fra arbejdet p√• flere film, og s√• kom der pludselig skub i en proces, som man med nogen b√¶ven har betragtet p√• beh√łrig afstand. Ikke nok med at en ny trilogi skal samle tr√•den op en √•rr√¶kke efter begivenhederne i Return of the Jedi, som er der, hvor vi rent kronologisk sidst har efterladt vores elskede hovedpersoner, Disney-folkene s√¶tter ogs√• gang i en r√¶kke spin-off-serier, der skal dyrke sidehistorier i universet. Bliver vores barndoms eskapistiske arves√łlv solgt til h√łjstbydende eller hvad sker der?

Det f√łrste i en lang r√¶kke af svar f√•r vi nu med premieren p√• Star Wars ‚Äď The Force Awakens, som er blevet lagt i h√¶nderne p√• J.J. Abrams, der med stor succes genoplivede Star Trek-serien, s√• den nu er klar med en tredje film ‚Äď og mens han m√•ske ikke er den mest dybsindige instrukt√łr p√• denne klode, s√• er han en effen actionfort√¶ller og en gudsben√•det fanboy, der slet ikke kan skjule, hvor h√łjt, han elsker Star Wars-universet. Og det er n√¶sten de bedste kvaliteter at besidde i hans nuv√¶rende job.

Hvor det var Sith-fyrsterne, der gjorde livet surt for vores helte i Lucas‚Äô egen prequel-trilogi, og Imperiet med Vader ved roret var ondskabens forl√¶ngede arm i den originale fort√¶lling, s√• er ansvaret nu overdraget til The First Order. Stadig tydeligt inspireret af nazismens visuelle virkemidler og med de utallige Stormtroopers som kamplysten kanonf√łde p√łnser de p√•, √©n gang for alle, at f√• det gjort af med Jediernes kraft og ikke mindst den genstridige opr√łrsbev√¶gelse, der ledes af general Leia Skywalker. Vi er omkring 30 √•r efter Imperiets fald, og Luke Skywalker, der fuldendte sin rejse mod selvindsigt og Jedi-status i Return of the Jedi er nu forsvundet. B√•de The First Order med Vader-klonen Kylo Ren og modstandsbev√¶gelsen i skikkelse af Han Solo-kopien Poe Dameron leder intenst efter Master Luke, som er essentiel for galaksens fremtid.

For meget af plottet skal ikke afsl√łres, men jagten p√• Lukes opholdssted udspiller sig som en yderst velkommen hyldest til handlingsstrukturen i den originale Star Wars, hvor der var mere sm√¶k for skillingen i kortere, sekvensbaserede handlingsforl√łb, end i de lange, politiske udredninger i den efterf√łlgende Anakin-trilogi. Poe Dameron f√•r i filmens start overdraget en chip med et kort over Lukes opholdssted. Han gemmer den i sin trofaste robot BB-8, som form√•r at flygte med chippen, mens Poe bliver taget til fange af Stormtroopers. BB-8 st√łder i sin flugt p√• den unge, iltre pige Rey, som lever ved og af en skrothandler. Hun tager sig af den herrel√łse robot, der blot oplyser, at den skal overleveres til modstandsbev√¶gelsen, men snart er The First Order p√• jagt efter hende, BB-8 og kortet. Og det bliver bestemt ikke bedre af, at hun f√•r selskab af den frafaldne stormtrooper Finn, som nu g√•r bodsgang for sine handlinger i ondskabens tjeneste.

Star Wars ‚Äď The Force Awakens lever h√łjt p√• sit tempo, sin fort√¶llegl√¶de og sin ublu og konstante hyldest til de elskede elementer fra de gamle film. Den er p√• √©n gang b√•de et √ľber-nostalgisk tilbageblik p√• det, vi elsker ‚Äď og samtidig et gevaldigt los i rumpetten til den stivhed, som var blevet en uvelkommen del af filmene. Vi ved allerede fra markedsf√łringskampagnerne, at Harrison Ford er tilbage som Han Solo og Mark Hamill som Luke Skywalker, men nostalgien sl√•r igennem p√• tv√¶rs af hele linjen, hvor ogs√• locations som Reys hjem p√• en √łrkenplanet, en planet med d√łdbringende kraft til at udslette alt omkring sig og et kul√łrt vandingshul med alle galaksens sk√¶ve eksistenser samlet optr√¶der som flinke hilsener til den verden, vi elskede at g√• p√• opdagelse i i de gamle film.

Tematisk holder J.J. Abrams ogs√• ploven i furen. Det er kampen mellem Lyset og M√łrket, som udspiller sig i de udvalgte, der har adgangen til Kraften, uanset om de ved det eller ej ‚Äď og hvor sl√¶gtstr√¶ets snoede stammer fortsat forklarer ofte overraskende sammenh√¶nge i persongalleriet. Faderfiguren spiller om muligt en endnu st√łrre rolle end tidligere uden at det bliver alvorstynget. I hovedrollen er unge Daisy Ridley et regul√¶rt fund som Rey, der tvinges ud p√• et ufrivilligt eventyr, da alle pludselig begynder at skyde p√• hende, Finn og BB-8. En st√¶rk og selvst√¶ndig kvinde, der er har st√łrre fremtidsudsigter end at s√¶lge skrot for mad, mens hun venter p√• den familie, som aldrig kommer tilbage.

The Force Awakens er ikke et fejlfrit mesterv√¶rk. Det har ingen af filmene i serien v√¶ret, og de er i deres natur nok for flygtige og forhastede til nogensinde at blive det. De er derimod eminent god underholdning, n√•r man f√łler, at man bliver taget i h√•nden og f√łrt ind i nye overraskende verdener ‚Äď og den slags √łjeblikke er der rigeligt af her. Abrams er den helt rette medicin for Star Wars-universet og med et velspillende og karismatisk hold af nye unge helte tegner det godt for de kommende film i trilogien. For kampen mod The First Order er langt fra f√¶rdig, ja vel sagtens knapt nok begyndt efter to timers genstart af den filmserie, som n√¶sten blev lagt i graven af sin egen skaber for 11 √•r siden. Og s√•ledes kan en masse bekymringer om frasalg og udvanding af et elsket barndomsminde forvandles til fornyet gl√¶de, begejstring og boblende optimisme.

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4
The Fits27/4