Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Liv Leman BrandorfSille
Arien TakiarTariq
Dar SalimOnkel Rafig
Rasmus BjergÆselmand
Andreas Bo PedersenSvinet

Børnefilm med Nørrebro-stemning

Stilen er lagt lige fra starten af. Vi panorerer over København imens Wafande's titelsang spiller højt i baggrunden, hvorefter vi ender hos den 13-årige Iqbal Farooq, der med et stort smil på læberne kører gennem gaderne på sit løbehjul. Iqbal er overskudsagtig, åben og populær i klassen hos alle undtagen sin lærer. Det er svært for ham at leve op til de krav og aspirationer, som de voksne har sat for ham, og især hans far kæmper en hård kamp, for at få ham til at indrette sig til sine egne planer. Da Iqbal ved et uheld kommer til at springe skolens kemilokale i luften, bliver han opsøgt af Æselmand (Rasmus Bjerg) og Svinet (Andreas Bo Pedersen), der vil gøre alt for at få fingrene i Iqbal's hemmelige opskrift.

Nordisk Film - Per Arnesen
Plottet er grebet meget idyllisk an, og er i store dele af filmen blottet for spænding. Det hele er for sikkert og problemfrit til, at man på noget tidspunkt bliver nervøs for om det lykkedes eller ej. Det er dog stadig en fantastisk hyggelig børnefilm, der blander varme og humor på en måde, der gør at man aldrig bliver træt af at følge vores hovedperson Iqbal, spillet af den debuterende Hircano Soares, og hans venner og familie. Man sidder aldrig på kanten af stolen i spænding, bortset fra en enkelt undtagelse, men man føler sig uden tvivl i godt selskab.

Iqbal & den hemmelige opskrift er filmatiseringen af første bind i Manu Sareen's populære bogserie om den 13-årige Iqbal, og udgør danske Tilde Harkamp's spillefilmsdebut. Selvom plottet kan virke banalt, ser vi undervejs en masse genkendelige sider af det danske samfund, der afspejler hvordan det er at voksne op i Danmark, når man har udenlandske rødder. Iqbal's familie er oprindeligt fra Indien, hvorfra de er flyttet til indre bys Nørrebro, og de er på alle måder en kærlig og dynamisk familie. Faren er ansat hos DSB, og vil bare gerne have at Iqbal ter sig anstændigt, så de kan passe ind i de traditionelle danske normer.

Nordisk Film - Per Arnesen
Iqbal & Den Hemmelige Opskrift er spækket med små sjove sociale kommentarer bl.a. den stereotype racistiske vicevært, der kalder Iqbal for en 'karrygnasker', hvilket Iqbal blot ryster af sig med en grinende bemærkning. Iqbal har ikke tid til at bekymre sig om tilfældiges snæversyn, og det er inspirerende for både børn og voksne at se, hvordan han ryster disse stupide racistiske bemærkninger af sig med et smil.

Det er netop denne slags situationer, som Iqbal & den hemmelige opskrift er fyldt med, og hver og en af dem er både underholdende og reflekterende. Det er også disse elementer, der trækker filmen op, på trods af det tvungne plot, der godt kan føles anstrengende til tider. De to skurke, Æselmand og Svinet, er tilpas karikerede til at frembringe komiske situationer, men målet og motivationen for deres handlinger er, selv for en børnefilm, ret langt ude. Iqbal & den hemmelige opskrift er bestemt ikke fejlfri, men formår at være relevant nok til at fortjene en anbefaling.

Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i den film der vandt 'The Golden Swan' ved Copenhagen International Film Festival i 2003?