Anmeldelsesdato:07-12-2015
Phyllis Smithori.st: Sadnesse
Richard Kindori.st: Bing Bong
Bill Haderori.st: Fear
Lewis Blackori.st: Anger
Mindy Kalingori.st: Disgust

Genialt indblik i menneskets sind

Der er intet s√• magisk som en film, der f√•r tilskueren til at g√• hjem og se p√• sit liv og sin hverdag med nye √łjne, men jeg gik direkte hjem og betragtede min s√łns adf√¶rd p√• en helt ny m√•de efter halvanden time i selskab med Pixars seneste v√¶rk, Inderst inde. F√• film mestrer p√• den m√•de at give en for√łget livsindsigt med i gave oven i den historie og den oplevelse, den i √łvrigt leverer i l√łbet af sin spilletid. N√•r det en sj√¶lden gang sker, s√• er det ofte, n√•r man er i selskab med nogle af filmkunstens helt tunge drenge og deres ofte lidt utiln√¶rmelige og kr√¶vende film ‚Äď men amerikanske Pete Docter, som allerede med Op og ikke mindst montagen med skildringen af Carl og Ellies lange liv sammen beviste, at han har et s√¶rligt f√łlsomt talent, vender helt op og ned p√• tingene.

Pete Docter, der er den f√łlsomme af alle de talentfulde Pixar-folk, demonstrerer med premiereaktuelle Inderst inde, at en stort anlagt, Hollywood-produceret prestigeproduktion godt kan v√¶re mindst lige s√• indsigtsfuld og bimlende original i sin udf√łrelse som selv den mest gennemt√¶nkte kunstfilm ‚Äď og samtidig forblive tro mod sit milj√ł og levere en medrivende rutsjebanetur af en animationsfilm. Der er noget Inception for pre-teens over historien om Riley, der lever et trygt liv med sine for√¶ldre i Minnesota, men som m√• gennemg√• en masse tr√¶ngsler i forbindelse med for√¶ldrenes flytning til San Francisco. En genkendelig historie om et barn, der rykkes ud af sit trygge milj√ł, m√łder manglende forst√•else og bliver trist og melankolsk, fordi alt det velkendte pludselig er helt uden for r√¶kkevidde, men i Inderst inde fortalt, s√• man f√łler, at man h√łrer den for f√łrste gang.

For nok er Riley vores hovedperson, men de √¶gte stjerner er de fem f√łlelser, som styrer hendes daglige tilv√¶relse. Filmen er ‚Äď som Pixar har for vane ‚Äď hurtigt og elegant i stand til at s√¶tte os ind i en kompliceret og ukendt verden. Riley ‚Äď og alle os andre ‚Äď styres fra et kontrolt√•rn, hvor f√łlelserne Gl√¶de, Triste, Vrede, Frygt og Afsky i mere eller mindre koordineret f√¶llesskab f√łrer os gennem dagen. De registrerer og gemmer minder, der farves efter den erindring Riley har om mindet ‚Äď og fra tid til anden arkiveres der kerneminder, som opretter helt s√¶rlige √łer, der former vores personlighed. I Rileys tilf√¶lde har kerneminderne skabt fundament for Fjolle√łen, Familie√łen, Venskabs√łen og videre i samme dur.

Den mest dominerende f√łlelse er Gl√¶de. Hun var f√łrst i kontrolt√•rnet, og hun vimser sm√•manisk rundt for at holde Rileys hum√łr oppe. Hun f√•r dog god kamp til stregen af den kronisk nedtrykte Triste, som desv√¶rre ogs√• er lidt af en pilfinger. For situationen er den, at hvis f√łlelserne i kontrolt√•rnet r√łrer ved de minder, der er skabt af de andre, s√• skifter de tilstand. S√• n√•r Triste r√łrer ved det minde, som Gl√¶de og Riley har skabt sammen, s√• skifter mindet stemning for Riley og bliver trist. Det bringer naturligvis en masse slapstick-humor ind i blandingen, n√•r man samtidig har letant√¶ndelige Vrede og altid paniske Frygt at holde styr p√•.

I filmens udl√¶gning for√•rsages Rileys nedtrykte sindstilstand af, at Triste og Gl√¶de ender med at ryge ud af kontrolt√•rnet og ud i de labyrintiske hjernegange, hvor Rileys langtidshukommelse og underbevidsthed skaber farer og uforudsete afvigelser i fort√¶llingen. For uden disse to modpoler i kontrolt√•rnet er der kun Vrede, Frygt og Afsky tilbage ‚Äď og det kl√¶der ikke den ellers altid s√• glade pige i de nye rammer i storbyen. Det prim√¶re drama i Inderst inde er Gl√¶de og Tristes kamp for at finde vejen tilbage til kontrolt√•rnet, mens de oplever, hvordan Riley langsomt lukker af for f√łlelser, minder og kernefundamenterne i hendes tilv√¶relse i form af de personligheds√łer, som ligger til kaj ved langtidshukommelsen, hvor Gl√¶de og Triste pr√łver at finde rundt. Deres vej m√• derfor bev√¶ge sig l√¶ngere ned i Rileys hjerne, hvor oprigtigt originale og relevante hemmeligheder gemmer sig. Man begejstres helt enkelt for hvert hj√łrne, de runder, for alt h√¶gtes naturligt og logisk p√• den gennemf√łrte id√© i skildringen af Rileys indre. Men alt dette er jo blot en indre spejling af det ydre drama, som er blandt de mest barske og gennemf√łrt triste i Pixars historie, for Riley har det virkelig ikke godt, mens hendes f√łlelser styrter rundt i en verden, der er p√• vej i grus.

Med Inderst inde har Pete Docter skabt en helst√łbt og p√• alle m√•der gennemf√łrt tilfredsstillende film om et sv√¶rt emne, men han leverer den med veltimet humor og en uovertruffen original tilgang til at skildre en sinds indre opr√łr. N√•r man t√¶nker p√•, hvor mange andre film med samme √¶rinde, der har sat sin lid til at en h√łjt profileret skuespiller kunne spille det hjem, eller er g√•et grassat i fysiske fremstillinger af det indre kaos, s√• virker Docters vinkel skr√¶mmende enkel og ubesv√¶ret ‚Äď og netop det helt naturlige i fort√¶llingen vidner om dens genialitet. Inderst inde er ganske enkelt genial helt nede p√• konceptplanet og bevarer heldigvis sin enest√•ende m√•de at behandle emnet p√• helt frem til den slutning, der overv√¶ldende demonstrerer evnen til at t√¶nke nyt, originalt og frem for alt realistisk. For l√łsningen er ikke bare at f√• Gl√¶de tilbage i kontrolt√•rnet, s√• et stort falsk smil igen kan brede sig p√• Rileys ansigt, og l√łsningen er ikke bare, at hele familien flytter tilbage igen til fortidens gyldnevarme minder ‚Äď for den slags sker kun p√• film. Virkeligheden er langt mere nuanceret ‚Äď og selvf√łlgelig f√łlger Inderst inde med.

Pete Docter har skabt den mest helst√łbte og komplicerede Pixar-film til dato. Selskabet har generelt et godt ry i den branche, og der er ogs√• mange nuancer i flere af deres andre film, som l√łfter de drevne underholdningsfilm op, s√• de s√¶tter st√łrre aftryk og f√•r en l√¶ngere levetid. Men Inderst inde sv√¶ver lige en postgang h√łjere oppe, fordi den s√• ubesv√¶ret og legende let forholder sig nuanceret, vidende og pr√¶cist til en meget kompliceret problematik, som mange andre film med svingende held har fors√łgt at forl√łse. En persons indre sammenbrud har alle dage v√¶ret sv√¶rt at f√• til at fungere godt p√• film, men Docter viste sig at v√¶re manden med l√łsningen.

Det er p√¶nt n√łrdet kommentarsporet med Pete Doctor og hans medinstrukt√łr og producer. Ikke at vi ikke forst√•r noget af hvad de fort√¶ller om ‚Äď man beh√łver ikke v√¶re hardcore-animationsfan for at kunne f√łlge med ‚Äď men de er sv√¶rt saglige i deres oplysninger. Alts√• et mere l√¶rerigt end decideret underholdende kommentarspor.
De to featuretter er ligeledes lavet for filmens lidt ældre publikum, mens de yngste vil kunne nyde de to kortfilm (den ene er Lava, der agerede opvarmning til filmen i biograferne). En fin blanding ekstramateriale altså.