Anmeldelsesdato:22-12-2015
Shannyn SossamonCourtney Collins
Robert Daniel SloanDylan Collins
Dartanian SloanZach Collins
Lea CocoClint Collins
John BeasleyFather Rodriguez

Onde b√łrn og deres onde film

Kan I huske scenen med gr√¶ssl√•maskinen i den f√łrste Sinister? Ethan Hawke sidder og ser en hjemmevideo, der ikke viser andet end en gr√¶ssl√•maskine, der klipper gr√¶s om natten. Der er en repeterende musik i baggrunden og langsomt falder man, tilskueren, i en trancelignende stilstand, der bare bliver ved og ved. Vi ved, der sker noget, men vi glemmer det, for vi bliver lullet ind i en tryg tilstand ved denne hverdagsbev√¶gelse og monotone baggrundslyd, indtil BANG! Der ligger en mand ved enden af maskinen. Ethan Hawke falder bagover i chok. Det samme g√łr vi, for i vores trygge tilstand var vi kommet bort fra frygten.

Det var d√©t, Sinister kunne og selveste grunden til, at det var en af de mere uhyggelige biografoplevelser i de seneste √•r. Den krybende fornemmelse, at noget er galt. Skyggen i vandet. Mareridtene. Det tomme hus. Det faktum, at man aldrig helt vidste, hvad der foregik, indtil den frygtelige sandhed gik op for en skr√¶mt tilskuer. Det var simpelthen, hvad man kalder for en god, gedigen skr√¶koplevelse. Det er ikke fordi, forts√¶ttelsen Sinister2 ikke er en god film. Den kommer bare aldrig op i n√¶rheden af at v√¶re hverken liges√• uhyggelig eller godt fortalt som den f√łrste.

Denne gang f√łlger vi en enlig mor med en fortid. Hendes to j√¶vnaldrende s√łnner konkurrerer om hendes gunst, men det er hendes mindste bekymring, n√•r hendes voldelige mand er et sted derude og leder efter hende. Men huset hun gemmer sig i, har en hemmelighed, der er ved at indprente sig i en af s√łnnernes dr√łmme og mens han ser film i k√¶lderen med forbandede (i ordets egentlige betydning) b√łrn, l√¶gger d√¶monen Bughuul planer for familiens (mangel p√•) fremtid.

Problemet med Sinister 2 er i al sin simpelhed, at den vil forklare for meget. Ved at se en stor del af filmen ud fra b√łrnenes synspunkt pr√łver den at give os et grundlag for, hvordan de bliver hvervet som Bughuuls hj√¶lpere og hvordan de rent teknisk laver de film, der senere vises i k√¶lderen. Men det er ikke spor interessant at se. Det er heller ikke s√¶rlig uhyggeligt. Det er ikke engang overbevisende. Det form√•r udelukkende at tage det uhyggelige ud af en film, hvis forg√¶nger var s√• utrolig effektiv. N√•r f√łrst en dreng bliver overbevist om at sl√• sin mor og bror ihjel efter kun at have set et par uhyggelige korte hjemmevideoer og f√•et en lille peptalk af en psykopatisk j√¶vnaldrende, ryger realismen sig en tur.

Det ville samtidig kl√¶de Sinister 2 ikke at tyvstj√¶le fra andre, mindre kendte, v√¶rker. Hvis man har v√¶ret s√• heldig at se den us√¶dvanligt vellykkede kortfilm Lights Out (der p√• nuv√¶rende tidspunkt er ved at blive en spillefilm i Hollywood), er en af scenerne i Sinister 2 allerede givet p√• forh√•nd. Har man set den f√łrste film, kender man slutningen. Og har man set bare to eller tre skr√¶kfilm indenfor de seneste ti √•r, er det ikke sv√¶rt at g√¶tte sig til samtlige jumpscares. Samtidig mangler Sinister 2 i den grad sin skurk, Bughuul, der i denne forts√¶ttelse bruger det meste af tiden p√• bare at g√• rundt og v√¶re dyster. I stedet l√¶gger den al v√¶gt over p√• b√łrnene ved at overforklare deres handlinger og derved totalt misforst√• det gode, gamle ordsprog: Less is more.

Ud over en bunke trailers får vi kun to meget korte featuretter som ekstramateriale. Skuffende!

Hvad hedder tvilingerne i High School Musical-filmene?