Anmeldelsesdato:21-12-2015
Rebel WilsonFat Amy
Hailee SteinfeldEmily
Brittany SnowChloe
Skylar AstinJesse
Adam DeVineBumper

Samme sang ‚Äď nyt remix

Selvf√łlgelig er de tilbage. Beca, Fat Amy, selv Aubrey. Sidste √•r p√• college og snart p√• vej videre. Bortset fra Chloe, der med vilje har dumpet i russisk litteratur, s√• hun kunne forblive p√• skolen, bare for at kunne synge i koret The Barden Bellas. Men det har ogs√• v√¶ret en fest for de begavede unge kvinder. Vi f√•r i hvert fald hurtigt etableret, at siden vi sidst hyggede os i deres selskab, har de vundet to yderligere nationale mesterskaber og i forts√¶ttelsens √•bningsscene optr√¶der de lige frem for pr√¶sident Obama og fruen. Men The Barden Bellas synger nu p√• sidste vers.

Deres seneste optr√¶den endte katastrofalt. Hvis bare Fat Amy havde valgt at tage trusser p√• den morgen, havde der ikke v√¶ret nogen skandale, men The Bellas er nu divas non grata i a cappellaland. Vores herligt kiksede a ca- kommentatorer John Smith og Gail Abernathy-McKadden-Feinberger (John Michael Higgins og Elizabeth Banks fl√•r igen i vores smileb√•nd) er pludselig blevet den alm√¶gtige ordensmagt i a cappella-riget, og de er dem der informerer vores syngende studerende om, at det er slut for dem. Indtil Chloe opdager et smuthul i reglerne. Hvordan alt dette h√¶nger sammen, skal man ikke begynde at pille i. Det er lige som Gails nye tredje efternavn bare ekstra kul√łr i fyrv√¶rkeriet. Det er generelt som med 1‚Äôeren. Filmens sm√• detaljer er virkelig sjove. De store tr√¶k er derimod knapt s√• sjove denne gang. M√•ske mest fordi Pitch Perfect 2 f√łles er en gentagelse af Pitch Perfect.

Skabelonen er den samme. Stor entre med skidt udfald, en ny sk√¶v type kommer ind i koret. Vi har noget tr√¶ning, en central riff-off scene (hvor The Green Bay Packers optr√¶der, for hvorfor dog ikke?!), en del uinspirerende optr√¶dener, det store indbyrdes opg√łr og naturligvis veninde-venlig katarsis, efterfulgt af en brag af en finale, der f√•r alle filmens andre musikindslag til at blegne. Men hey, hvis det virker! Og det g√łr Pitch Perfect 2 s√•dan nogenlunde. Den er bestemt ikke s√• frisk som forg√¶ngeren og hverken helt s√• fr√¶k eller morsom, men det er stadig hyggeligt at h√¶nge ud med pigerne mens de fors√łger at finde ud af hvem de er, hvor de skal hen, hvordan de g√łr det og med hvem. Alle de sp√łrgsm√•l som alle p√• vej ud af skolen og ud i livet stiller sig selv. Ikke at l√łjerne bliver eksistentielle af den √•rsag. Dertil fylder musikken og de farverige figurer og deres tosserier for meget. Det er jo ikke seri√łst drama det her!

Den store forskel p√• 1‚Äôeren og 2‚Äôeren er v√¶gten af k√¶rlighedsplot mod veninde-vinklen. Beca er stadig vores hovedperson. Soundtrack-n√łrden Jesse er stadig hendes k√¶reste, men deres historie nedprioriteres mens Becas praktikplads i et lokalt musikstudie (hvor komiker Keegan-Michael Key er ved at stj√¶le billede som selvfed √ľber-producer) og is√¶r den rapk√¶ftede Fat Amy omvendt f√•r plads. Det svinger desv√¶rre ikke s√• l√¶kkert, og f√łrst da vi n√¶rmere os enden og pigerne genfinder deres harmoni, begynder det at rykke. I mellemtiden har filmen brugt (l√¶s spildt) en masse kr√¶fter p√• 'det onde orkester', den tyske a cappella-gruppe Das Sound Mashine med danske Birgitte Hjort S√łrensen som selvsikker tysk frontfigur, der har en s√¶r magt over Beca. En fantastisk komisk lille finesse, men i mellem alle disse konstante opg√łr med de klich√©-sortkl√¶dte seje tyskere g√•r filmen i tomgang. Det bliver aldrig helt kedeligt, med forudsigelig er komedien beklageligvis. Lad os h√•be at Pitch Perfect 3 t√łr tage nogle flere chancer og vise os nogle nye moves.

Antallet af menupunkter (17!) til blu-ray’ens bonusmateriale er næsten ikke til at overskue. Der er bunker af forskellige korte featuretter fra settet blandet sammen med diverse slettede, alternative og udvidede scener, og endelig et kommentarspor.
Det hele er rimelig afslappet og ret nemt at komme igennem, hvis man alts√• kan udholde f√łlelsen af konstant gentagelse.

Selv ekstramaterialets mest saglige indslag, kommentarsporet med Elizabeth Banks og hendes med-producere er lettere uinspirerende efter et stykke tid. Men det er da ganske tydeligt, at filmfolkene i det mindste har haft en fest med at lave filmen.

The Square23/11

For at leve sig ind i rollen som surferen Jeff Spicoli slukkede han en cigaret i sin håndflade. Hvem er han?