Anmeldt af:Nadia Parbo

Edgar RamírezTony
Diane LaddMimi
Virginia MadsenTerry

Oscarmadding for stærke kvinder

Dr√łmme bliver knust, men de kan altid vindes tilbage igen. Det er st√łrstedelen af tesen i Joy, David O. Russells nye film om en kvinde, der bare ikke kan vinde ‚Äď indtil hun g√łr det.

Fox Film
Joy er en enlig mor p√• r√łven. Den latinosyngende eksmand bor i k√¶lderen sammen med den gnavne far, mens den ynkelige mor sidder og ser d√•rlige s√¶beoperaer i sovev√¶relset. Hendes sm√• piger vil gerne have selskab og bedstemoderen vil bare gerne g√łre det s√• godt, mens halvs√łsteren n√¶sten ikke kan v√¶re i sig selv af bar misundelse og nag til Joy. Pengene r√¶kker ikke og det g√łr hum√łret heller ikke altid. Men Joy har altid v√¶ret god til at finde p√• opfindelser og da hun en dag f√•r en god id√© til et produkt, der med lidt held og flid kan s√¶lge i landet, kan det enten v√¶re enden p√• √łkonomiske problemer eller starten p√• helt nye.

Kampen om at vinde har altid v√¶ret l√¶kker at se p√• film, for hvem kan ikke lide at se en h√•rdtarbejdende kvinde endelig n√• toppen til sidst? I Jennifer Lawrences skikkelse kan ethvert menneske virke sympatisk og det g√łr titelpersonen da ogs√•, n√•r hun vakler mellem alle de mennesker i sit liv, der g√łr livet surt for hende, men som hun alligevel elsker gr√¶nsel√łst. St√¶rke kvinder er det nye sort p√• film, og der er f√• mennesker, man som tilskuer gerne vil unde en smule held p√• tilv√¶relsens vej som den gavmilde og viljest√¶rke Joy.

Fox Film
Joy er en god film, som Russell i denne seneste del af sin karriere plejer at lave dem. Han har fundet en god opskrift og man skal blive ved sin l√¶st, som det gamle danske ordsprog siger. Oscar-akademiet skal jo finde en vinder hvert √•r, s√• hvorfor ikke satse p√• det sikre manuskript, der b√•de giver os lidt af Russell-light, blandet med en smule feel-good om den amerikanske dr√łm? At lave den slags film er efterh√•nden noget, den amerikanske instrukt√łr kan til fingerspidserne og som stadig virker. Som filmentusiast er det dog sv√¶rt ikke at t√¶nke den skeptiske tanke: Hvorn√•r mon den slags ikke l√¶ngere er nok? Hvorn√•r mon der skal mere til end Bradley Cooper og Jennifer Lawrence i samme film, nogle k√¶kke bem√¶rkninger og en fort√¶lling, der g√łr sin tilskuer glad i l√•get?

Med andre ord er Joy en velinstrueret og i det hele taget vellykket film, der dog mangler det endelige spontane og overrumplende touch, som Russells tidligere film, Spanking the Monkey og Flirting with Disaster, havde ‚Äď men som heller aldrig var i n√¶rheden af en Oscar. Russell har fundet opskriften, og det er en god opskrift med masser smil, glimt i √łjet og fort√¶llestruktur, men efterh√•nden kunne det v√¶re befriende med en fort√¶lling, som ikke var sat p√• forh√•nd. En der overrasker, forbl√łffer og forundrer. Joy er bestemt en god film, og der er ikke den person, der ikke vil gl√¶des bare en lille smule over den, men den er hverken overraskende, forbl√łffende eller forundrende.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5