CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
The Hateful Eight

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2015

Manuskript:
Quentin Tarantino

Producere:
Richard N. Gladstein
Shannon McIntosh
Stacey Sher

Fotograf:
Fred Raskin

Klipper:
Robert Richardson

Komponist:
Ennio Morricone

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(9 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
05-08-15:
Kingsman: The Secret Service
24-01-13:
Django Unchained
22-07-10:
Once Upon a Time in the West
28-08-09:
Inglourious Basterds
23-10-07:
Death Proof
01-09-04:
Kill Bill Volume 2
10-08-04:
Den gode, den onde og den grusomme
21-04-04:
Kill Bill Volume 1
30-05-01:
Pulp Fiction
 

Læs også...
I temaet Oscar 2016:
 
Room
Carol
Oscar-vinderne 2016
Spotlight
Sauls s√łn
Bliver dette endelig √•ret, hvor Leo l√łber med en Oscar?
The Martian
Brooklyn
The Danish Girl
Ex Machina
The Big Short
The Revenant
Steve Jobs
Oscar-nomineringerne 2016
Star Wars: The Force Awakens
Inderst inde
Spionernes bro
Mad Max: Fury Road
Sicario
Amy
The Look of Silence

The Hateful Eight

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Komedie, Drama
Varighed:187 minutter
Instruktør:Quentin Tarantino
 
Premieredato:07-01-2016
Medvirkende:Som:
Samuel L. JacksonMajor Marquis Warren
Kurt RussellJohn Ruth
Jennifer Jason LeighDaisy Domergue
Walton GogginsSheriff Chris Mannix
Demi√°n BichirBob
Tim RothOswaldo Mobray
Se komplet creditliste her

Når mænd hader
 
Quentin Tarantino er om nogen en fort√¶ller. En mesterlig historiefort√¶ller, som nyder at indfange publikums opm√¶rksomhed og holde den i sin hule h√•nd, mens han gradvist l√łfter en flig efter den anden for den store historie, som han naturligvis selv har helt kontrol over. Det har han dyrket fra debuten Reservoir Dogs over gennembruddet Pulp Fiction og hele vejen videre gennem karrierens √łvrige film til den premiereaktuelle The Hateful Eight, der er hans ottende v√¶rk.

Tarantino er samtidig en filmn√łrd. Selvudl√¶rt fra sin plads bag disken i videobiksen, hvor b√•de filmkunstens storsl√•ede og smudsige kapitler blev gennemterpet ‚Äď og det er kulmineret de sidste par √•r, s√• han i dag er amerikansk films mest gennemf√łrte og drillesyge filmarkivar, der lystigt genopliver for√¶ldede genrer og dyrker mediets mest kul√łrte og ekstreme formater ‚Äď og samtidig laver dristige bud p√• historiske portr√¶tter set gennem hans helt egen moderne linse. Det er altid underholdende og ofte overraskende. Og historiefort√¶llingen er altid i h√łjs√¶det.

I den skandaleombruste The Hateful Eight, der f√łrst blev droppet i vrede, fordi manuskriptet blev l√¶kket online af hackere men siden genoptaget og produceret, kaster Tarantino sig over western-genren. Det lyder som en western, det ligner en western ‚Äď men er selvf√łlgelig noget andet, noget mere. P√• overfladen er genrekendetegnene p√• plads. Sergio Leones hofkomponist Ennio Morricone leverer et mindev√¶rdigt, men ogs√• finurligt malplaceret score, filmformatet er i udvalgte visninger det ellers pensionerede Ultra Panavision 70, som var i brug til et par h√•ndfulde storfilm i 60‚Äôerne (mest kendt er Ben-Hur) og som kan fylde selv de st√łrste l√¶rreder med bredformatsbilleder af den type, der virkelig kan gengive westernuniversets vidder ‚Äď og historiens setting i et snestormsplaget Wyoming i k√łlvandet af Borgerkrigen lugter langt v√¶k af storladen genrestemning.

Men historien er som snydt ud af n√¶sten p√• √¶rke-britiske Agatha Christie, der om nogen har form√•et at definere den klassiske litter√¶re whodunnit-genre. Et begr√¶nset antal personer samlet p√• et sted. Et eller flere d√łdsfald og en snarr√•dig detektiv til at opklare, hvem der gjorde det. Og fremstillingen er som grebet ud af en vilk√•rlig teatersal, hvor fort√¶llingens 9 centrale personer er samlet p√• √©t sted, ja faktisk i √©t rum i stort set samfulde tre timer, som dette magnum opus varer. Der leges s√• afgjort med formatet og publikums oplevelse.


Copyright:
Scanbox
Titlens hadefulde otte er m√¶ndene. De otte m√¶nd, som ufrivilligt, men n√¶ppe tilf√¶ldigt, f√łres sammen i et hus p√• en bjergside. Sp√¶rret inde af en snestorm og fyldt af ganske velbegrundet mistro mod hinanden. Omdrejningspunktet er den niende person, som nu ikke er mindre hadefuld eller mordlysten ‚Äď men hun er kvinde. En forsl√•et, n√• ja, gennemt√¶vet en af slagsen, som er l√¶nket til dus√łrjageren John "The Hangman" Ruths arm. Hans fanger holdes altid i live, s√• han kan se dem blive h√¶ngt, n√•r dus√łren er indkasseret ‚Äď og nu er det Daisy Domergue, der er p√• vej mod galgen i en byge af t√¶v og almindelig ringeagt. Han m√łder i filmens eneste scener uden for huset, som udspiller sig i en diligence p√• vej gennem bjergene, p√• mist√¶nkelig vis midt i snestormen f√łrst Samuel L. Jacksons Marquis Warren, nordstatsmajor i den nys afsluttede borgerkrig og nu ligeledes dus√łrjager og siden en forfrossen sydstatsmand, der angiveligt er den nye sherif i den n√¶rliggende by, hvor begge dus√łrj√¶gere skal hente deres betaling. Angiveligt er n√łgleordet i The Hateful Eight, hvor ikke meget er, hvad det giver sig ud for at v√¶re.

Vel fremme ved Minnie‚Äôs Haberdashery som den kombinerede kro og kolonialhandel, der l√¶gger rum til handlingen, hedder, s√łger de ly for stormen i selskab med kusken OB, og her m√łder de Minnies vikar Bob, der er stor, rund og mexicansk, briten Oswaldo, cowboyen Joe Gage og en agtv√¶rdig √¶ldre sydstatsgeneral fastfrosset til sin l√¶nestol. Bruce Dern, der spiller generalen, er ikke oppe at st√• p√• noget tidspunkt, s√• teatersammenligningen er bestemt ikke grebet ud af den bl√• luft. Den ene kul√łrte figur mere lurvet mist√¶nkelig end den anden ‚Äď og de to dus√łrj√¶gere er ikke et √łjeblik i tvivl om, at de er tr√•dt ind i et lurende bagholdsangreb.

Tarantino har en tendens til at v√¶gte form over indhold. De seneste to film ‚Äď Inglourious Basterds og Django Unchained ‚Äď form√•ede dog i en vis udstr√¶kning at kombinere formleg og underholdende fort√¶lling med en slags revisionistisk historietime, hvor henholdsvis 2. Verdenskrig og slaveplantagerne i Sydstaterne dannede genkendelig baggrund for nyt√¶nkende h√¶vnfort√¶llinger. Det samme fors√łges her med Borgerkrigen som bagt√¶ppe, hvor et nyt forenet USA fors√łger at hele s√•rene og finde f√¶lles fodslag i en verden, hvor kvinder og ikke mindst sorte fortsat blev betragtet som andenrangsborgere, som de dominerende m√¶nd kunne hundse med og kue efter forgodtbefindende. Det er stadig et problem, selv om meget er sket i de mellemliggende √•r, og man fornemmer, at Tarantino har √łnsket at s√¶tte fokus p√• problemet ved at koncentrere og udstille den manglende lighed mellem k√łn og racer i gruppen af hadefulde alfahanners brutale adf√¶rd. Det ligger som en konsekvent linje i dialogens grovkornede tilsvininger, men man savner, at Tarantino f√•r forvandlet de utallige t√¶v, "bitch" og "nigger" til noget andet end tidstypisk dialog, n√•r nu der sv√¶lges s√• vellystigt i den. Man bliver aldrig overbevist om det potentielt politiske aspekt i historien, dertil fornemmer man, at nydelsen ved at pr√¶sentere den er for stor- og i mods√¶tning til de to tidligere revisionistiske v√¶rker, hvor nazisterne og slaveejerne trods alt stadig var tydeligt definerede skurke, s√• er sympatien her snarere p√• m√¶ndenes side.


Copyright:
Scanbox
Til geng√¶ld lykkes Tarantino med formen. Legen med mediet. Det virker vulg√¶rt at genoplive filmhistoriens bredeste mainstreamformat til at filme en tretimers-film i √©t rum, men det giver mening. Bredformatet bruges til at √•bne scenerummet op og til at udv√¶lge pr√¶cis hvilket udsnit af den brogede skare, vi skal se ‚Äď og guderne skal vide, at besk√¶ringen af billedet, hvor bred den end f√łles, aldrig er bred nok til at vi til fulde ved, hvad der foreg√•r udenfor og under billedrammen. Det er fr√¶kt og provokerende ‚Äď og det virker. Skuespillet er ogs√• generelt godt. Alle starter som klich√©er, men efterh√•nden som plottet kompliceres, f√•r de fleste ogs√• flere strenge at spille p√• ‚Äď og man skal generelt slet ikke ops√łge en Tarantino-film, hvis man ikke er lidt glad for at se Samuel L. Jackson gnave sig ned i de generelt veloplagte monologer, der som regel har hans navn tilknyttet. Han bliver filmens Poirot, som fors√łger at gennemskue husets mange hemmeligheder ‚Äď og han er en velkommen kul√łrt (og der refereres ikke til hudfarve) version af krimigenrens n√łdvendigt klarsynede detektiv.

I endnu et nik til 60‚Äôer-storfilmene, s√• √•bner The Hateful Eight med en ouverture, hvor salen til lyden af hovedtemaet f√•r tid til at falde til ro og stemningen etableres gennem musikken. Efter 7 kvarter ‚Äď alts√• en ganske normal spillefilms l√¶ngde ‚Äď er der grundl√¶ggende stadig ikke rigtig sket noget. Der er talt meget, figurer er etableret og mistanker gjort klar ‚Äď og det har v√¶ret dj√¶velsk underholdende at f√łlge. Det er her, at den fantastiske historiefort√¶llers talent udfolder sig ‚Äď og det er overbevisende. Og s√•, efter et kvarters pause (det h√łrer sig jo til), s√• skydes filmen i gang. Ingen Tarantino uden et slag vold, ekstremt og grand guignol i natur spr√łjter blodet lystigt i en times tid indtil et slutbillede, hvor man nok har v√¶ret underholdt over den krudtslammede forl√łsning, der trods alt fulgte efter den lange opbygning, men ogs√• en anelse skuffet over, at der ikke var mere i det. The Hateful Eight er i vid udstr√¶kning endnu et dr√łnst√¶rkt eksempel p√•, hvor eksperimenterende og st√¶rk en fort√¶ller Tarantino er, men ogs√• en klar reminder om, at formen og den rendyrkede filmelskende underholdning har det med at vinde over de dybere pointer i Tarantinos h√¶nder. Og rendyrket filmelskende underholdning er trods alt ikke det v√¶rste, man kan blive udsat for.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Martin C
23-12-2016 20:39
Kære Alle

Jeg leder efter denne DVD til en julegave. Er der nogle som ligger inde med den? Jeg bor på Frederiksberg og kan hente den indenfor Storkøbenhavnsområdet. Hvis i vil kontakt med mig så kan i sende mig en mail: msc-prof-actor@hotmail.com.
God jul!
Kh Martin

Ole
8-1-2016 09:55
fantastisk film - kan anbefales hvis man syntes om Tarantino. Jennifer Jason, Kurt Russell og Samuel L. Jackson l√łfter filmen.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10
Blade Runner 20495/10
My Little Pony: Filmen5/10
Gensynet5/10
The Beguiled5/10
Hobbyhorse Revolution4/10
Michelin Stars4/10
A Modern Man4/10
Flere bio-anmeldelser
 
Wonder Woman16/10
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge9/10
Alien: Covenant6/10
Free Fire2/10
Get Out26/9
Kong Arthur: Legenden om sværdet25/9
Boss Baby15/9
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem bliver kaldt 'Duke'?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google