Det Danske Filminstitut

A Syrian Love Story

Varighed:76 minutter
Instruktør:Sean McAllister

Premieredato:07-01-2016

En families uafrystelige vidnesbyrd fra en borgerkrig

Borgerkrigen i Syrien raser nu p√• femte √•r. Hundredtusinder af mennesker har mistet livet. Millioner er drevet p√• flugt og byer er bombet til ukendelighed. Dagligt fyldes sendefladen med spektakul√¶re billeder af flygtningestr√łmme. De desperate flygtninge krydser ikke kun et hav for at komme til Europa. Sommetider virker det som om, at de selv udg√łr et hav, n√•r vi uds√¶ttes for billeder af sammenstuvede mennesker p√• centraleurop√¶iske baneg√•rde og ved Balkans gr√¶nseovergange. Alle har de en dramatisk og gruopv√¶kkende historie med i bagagen, men det er kun f√•, der f√•r lov til at viderebringe den til en st√łrre offentlighed. Den engelske dokumentarist Sean McAllister har fulgt en syrisk familie gennem fire √•r. Det er der kommet en rimelig vedkommende film ud af. A Syrian Love Story f√łlger den politisk aktive Amer, der venter rastl√łst p√•, at hans kone Raghda bliver l√łsladt fra et syrisk f√¶ngsel. Raghda har publiceret kritiske tekster om Assad-regimet og er derfor faldet i un√•de. McAllister f√łlger familiens dagligdag med al dens stress og strabadser.

DFI
P√• et tidspunkt l√łslades Raghda til familiens store gl√¶de. H√•bet pibler pludselig ind gennem de spr√¶kker, der f√łr udgjorde det smalle vindue ud mod en usikker fremtid. Som tilskuer kommer vi helt t√¶t p√• i form af n√¶rbilleder, hvor de medvirkende bekender sig direkte til kameraet. Den meget personlige stil kan godt virke lidt anmassende. Flere vink om hvad der foreg√•r uden for familiens fire v√¶gge kunne v√¶re befordrende. Modsat giver filmen stadig et enest√•ende indblik i en flygtningefamilies desperate liv. Utryghed og usikkerhed er grundelementer i deres dagligdag, hvilket kommer allerbedst til udtryk gennem interviewene med deres tre b√łrn Shadi, Kaka og Bob.

Sidenhen tvinges familien til at flygte til Libanon, da McAllister helt umotiveret anholdes for undergravende virksomhed. Senere rejser familien til Frankrig. Landet hvis parole er frihed, lighed og broderskab. B√łrnene lader til at trives, mens Raghda ikke kan forlige sig med sin sk√¶bne, hvilket kulminerer i et mislykket selvmordsfors√łg. Fortidens traumer forbliver et tilbagevendende sp√łgelse i forholdet. Raghda kan ikke forlige sig med sin passive rolle, alt i mens hendes landsm√¶nd d√łr p√• stribe. Hun v√¶lger derfor at forlade familien og rejser til Tyrkiet lige p√• gr√¶nsen til Syrien, hvorfra hun forts√¶tter sine politiske aktiviteter. Amer giver sin velsignelse. Han lader til at affinde sig med sin nye tilv√¶relse og udtrykker ikke l√¶ngere det store politiske engagement eller mod.

DFI
A Syrian Love Story er hovedsagligt fortalt i et t√¶tg√•ende billedsprog. S√•ledes kommer vi helt n√¶r p√• familien og dens medlemmer. Selv instrukt√łren f√•r en mindre rolle i filmen i form af arrestationen og en gennemg√•ende voice-over. Som antydet er filmens intime fort√¶lleform b√•de dens styrke og svaghed. Heldigvis udvikler filmen sig aldrig til en navlebeskuende, performativ eller sentimental dokumentar√łvelse. Filmen er tro mod sin form og forbliver et ufiltreret vidnesbyrd om en af de helt store menneskelige katastrofer i nyere tid. Midt i al h√•bl√łsheden form√•r filmen at plante et spinkelt h√•b i de fysiske og psykiske ruindynger, som det syriske regime har efterladt dets befolkning i.

I Syrien21/6

Hvilken film spiller Djimon Hounsou ikke med i?