CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
The Revenant

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2015

Manuskript:
Mark L. Smith, Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu

Producere:
Steve Golin
Alejandro Gonz√°lez I√Īarritu
David Kanter
Arnon Milchan
Mary Parent
Keith Redmon
James W. Skotchdopole

Fotograf:
Emmanuel Lubezki

Klipper:
Stephen Mirrione

Komponist:
Carsten Nicolai
Ryuichi Sakamoto

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Fox Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(9 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
03-11-15:
Mad Max: Fury Road
05-06-15:
Birdman
10-10-14:
Locke
02-06-14:
The Wolf of Wall Street
27-04-11:
Biutiful
15-12-10:
Inception
29-12-09:
Bronson
29-07-09:
Revolutionary Road
15-04-09:
Body of Lies
12-06-07:
Blood Diamond
08-05-07:
Babel
12-08-05:
The Aviator
14-09-04:
21 Grams
30-10-01:
Love is a Bitch
 

Læs også...
I temaet Oscar 2016:
 
Room
Carol
Oscar-vinderne 2016
Spotlight
Sauls s√łn
Bliver dette endelig √•ret, hvor Leo l√łber med en Oscar?
The Martian
Brooklyn
The Danish Girl
Ex Machina
The Big Short
Steve Jobs
Oscar-nomineringerne 2016
The Hateful Eight
Star Wars: The Force Awakens
Inderst inde
Spionernes bro
Mad Max: Fury Road
Sicario
Amy
The Look of Silence

The Revenant

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Adventure, Drama
Varighed:156 minutter
Instruktør:Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu
 
Premieredato:21-01-2016
Medvirkende:Som:
Leonardo DiCaprioHugh Glass
Tom HardyJohn Fitzgerald
Domhnall GleesonCaptain Andrew Henry
Will PoulterBridger
Forrest GoodluckHawk
Paul AndersonAnderson

Gennem marv og ben
 
Uanset hvor meget vinterkulden m√•tte have bidt sig ind i kroppen p√• en gennemsnitlig biografg√¶nger anno 2016, s√• er det intet, og jeg understreger ‚Äď intet ‚Äď til sammenligning med hvad pelsj√¶geren Hugh Glass i 1820‚Äôerne gennemlever i √łdemarkens frontlinje, da han overfaldes af en bj√łrn og efterlades til en sikker d√łd af den gruppe, som han ellers skulle vise vej gennem det uvejsomme indianerland til det fort, der udg√łr en ydmyg udpost for den verden, som venter tilbage p√• √łstkysten af det nye kontinent. Man fryser gennem marv og ben af de tr√¶ngsler, som Leonardo DiCaprio i sit hidtil mest ind√¶dte sats p√• en for l√¶ngst fortjent Oscar-statuette uds√¶ttes for i en fort√¶lling, som er s√•re simpel p√• plot i sin n√¶sten dyriske afd√¶kning af menneskets natur sat p√• spidsen, helt der ude p√• den yderste pynt, hvor naturkr√¶fterne n√¶sten har vundet over den tyndslidte fernis af civilisation og menneskelighed, som vores hovedpersoner ellers s√• krampagtigt holder fast i.

Hugh Glass er eneren, s√¶rlingen. Naturens s√łn, som lever forr√¶derisk i pagt med den nye verdens traditioner og har stiftet familie med en indiansk kvinde. Livet, f√łr tr√¶ngslerne, ser vi kun i feberramte t√•ger, for trods The Revenants storfilmsl√¶ngde er alt overfl√łdigt sk√•ret fra. Det er den rene usminkede vare. Pels er i h√łj kurs, og de bedste j√¶gere kan som en anden fiskerb√•d hente en ordentlig hyre p√• en mission ind i de skove og bjergomr√•der, som ellers kun har v√¶ret sparsomt jaget af den lokale befolkning. Truslerne lurer overalt. B√•de fra de dyr, hvis pels man eftertragter, men ogs√• fra indianere fra forskellige stammer med mindst lige s√• mange interne uoverensstemmelser som de invaderende hvide ‚Äď og ikke mindst fra gr√•digheden. Den √¶kle og primitive gr√•dighed, der forvandler den livsvigtige loyalitet til en tvivlsom valuta, n√•r man befinder sig langt fra milit√¶rets sikre arme.


Copyright:
Fox Film
Uden at afsl√łre for meget, s√• leml√¶stes Glass i den efterh√•nden ivrigt omtalte bj√łrnescene, hvor en hunbj√łrn forsvarer sine unger som et blodigt og brutalt statement om, at vi er i en verden, hvor alle hytter deres eget og egne. Hans medrejsende g√łr deres bedste for at f√• ham med videre p√• den sammenflikkede b√•re, men tr√¶ngslerne bliver for store og to udvalgte f√•r til opgave at blive tilbage hos Glass og hans s√łn, indtil han har m√łdt sin sk√¶bne og s√łrge for en ordentlig begravelse. Civilisationens kristne hovedhj√łrnesten fastholdes i al deres absurditet i en verden, hvor der ikke er plads til den slags sentimentalitet.

Det tager da heller ikke mangen en dag, f√łr den iltre og griske John Fitzgerald tager en rask beslutning, sl√•r Glass‚Äô s√łn ihjel foran den lammede og n√¶r bevidstl√łse mands √łjne og f√•r sin kompagnon bildt ind, at indianerne har omringet dem, s√• de m√• stikke af hurtigst muligt. Glass er efterladt med sin d√łde s√łn, lammet og p√• d√łdens rand, men med et h√¶vnbeg√¶r s√• kraftigt som nogen h√łjoktansbenzin. Og han kommer sig og k√¶mper sig vej gennem et vinterlandskab ganske ber√łvet for varme mod den h√¶vn, der m√• komme. Det er hans rejse ‚Äď ikke ned af floden og ind i m√łrket ‚Äď men gennem vildnisset og frem mod den katarsis, m√łdet med hans s√łns morder vil bringe. En lige dele meditativ og medrivende rejse gennem √łdemarken, ud af civilisationen og helt ind i det primitive hjerte af den nye nation, hvor gr√•dighed og h√¶vn reducerer m√¶nd til dyr og udstiller vores simple og grimme natur.

Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu er en virtuos filmskaber. Hans tilgang er legende let, vildt kompliceret og forener altid de sv√¶re kunstneriske valg med en n√¶sten provokerende enkel l√łsning. Han viste det i sidste √•rs Oscar-vindende Birdman, og han understreger det igen med bravur i The Revenant, hvor samarbejdet med fotografen Emmanuel Lubezki som s√¶dvanlig sl√•r gnister. Det b√łr v√¶re tre p√• stribe i Oscar-regi (Gravity i 2014, Birdman i 2015) for Lubezki, der scene efter scene viser os helt nye billeder p√• l√¶rredet som emmer af samme ubesv√¶rede kompleksitet som instruktionen. I den overlegne afdeling h√łrer √•bningsscenens storladne angreb p√• en pelsjagerlejr, hvor kameraet i en tilsyneladende ubrudt optagelse f√łlger drabsmand efter drabsmand i en vilk√•rlig rejse rundt p√• slagmarken ‚Äď fra kravlende p√• jorden til ridende p√• en hest ‚Äď og tilbage igen. Og bj√łrneangrebet er s√• √•ndel√łst ubehageligt, at selv garvede m√¶nd kravler sammen i s√¶det. Men ogs√• i de mindre iscenesatte optagelser skaber Lubezki unikke visuelle rum til fort√¶llingen, som da en gennemkold Glass p√• randen af sammenh√¶ngende eksistens en m√łrk nattetime kravler gispende hen mod en ensom indianer, der spiser af et b√łffelkadaver. Rituel, dyrisk, sp√¶ndingsm√¶ttet og ufattelig smuk scene helt ude p√• kanten.


Copyright:
Fox Film
Foran de to filmfolk st√•r nyere tids mest Oscar-oversete unge mand. Leonardo DiCaprio, der altid har v√¶ret et talent, og som har haft mindst et par seri√łse bud p√• en Oscar p√• cv‚Äôet uden at det er lykkedes. Som The Revenant g√•r han all in p√• en m√•de, der m√• s√¶tte alle verdens pokerspillere til v√¶gs i en rolle, hvor dialogen langsomt fader ud i og med, at han tilbringer broderparten af filmen p√• egen h√•nd, og spillet flytter over i kropsholdning, de h√¶vnt√łrstige √łjne og hver eneste lille frysende fiber i en krop, der for l√¶ngst skulle have givet op. Det er en mesterlig pr√¶station, men den f√łlges flot til d√łrs af altid intense og talentfulde Tom Hardy, der som Fitzgerald har udviklet sin egen overlevelsestaktik i den ud√łrk, hvor den st√¶rkeste og mest kyniske altid vinder. Utilregnelig og opportunistisk ‚Äď og helt ude af stand til at forestille sig den h√¶vn, der er i h√¶lene p√• ham.

The Revenant l√¶gger sig stilm√¶ssigt i n√¶rheden af den poetiske Terrence Malick i sit filmsprog, der oftere er dr√łmmende og fabulerende end i den mere storbysmarte Birdman. I√Īarritu nyder at dyrke en stil, der i h√łjere grad peger tilbage p√• tendenser fra hans tidligere film og generelt mod kunstfilmens v√¶rkt√łjskasse, men han forst√•r ogs√• behovet for konstant fremdrift, n√•r handlingen nu engang er en h√¶vnfort√¶lling, og s√•ledes forenes for noget n√¶r f√łrste gang den lyriske kunstfilm om menneskets m√łde med naturens vildskab og egen primitivitet med sp√¶ndingsfilmens nervepirrende drama efterh√•nden som afstanden mellem de to m√¶nd mindskes. The Revenant er et mesterstykke og et helt uomg√¶ngeligt st√¶rkt v√¶rk i nyere amerikansk film om en mand s√• dedikeret i sin jagt p√• h√¶vn, at det bliver b√•de hans redning og fortabelse ‚Äď og ganske enkelt en virtuos film, der hviler komfortabelt i sin legende lette kompleksitet.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Star Wars: The Last Jedi13/12
Vinterbr√łdre7/12
Tilbage til Montauk7/12
Suburbicon7/12
Thelma30/11
Kedi30/11
Lumière!23/11
Mordet i Orientekspressen23/11
Flere bio-anmeldelser
 
Abernes planet: Opg√łret1/12
Spider-Man: Homecoming27/11
Grusomme mig 320/11
Transformers: The Last Knight13/11
It Comes at Night10/11
The Mummy6/11
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken bog leder John Cusack efter i Serendipity?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google