Varighed:96 minutter
Instruktør:Lisa Immordino Vreeland

Premieredato:21-01-2016
Peggy Guggenheimarkivmateriale
Marina Abramovic

Kunst for kunstens skyld

Kunstverdenen har alle dage v√¶ret en magnet og et sm√łrhul for sk√¶ve og sk√łre personager. Det skyldes nok en speciel garniture af festlige ferniseringer, glansfulde gallerier, spektakul√¶re s√¶rudstillinger og kul√łrte kunstnerm√łder. Disse ingredienser har indlysende en forf√łrende og forbl√¶ndede virkning p√• kunstelskere over hele kloden. Selvom kunstverden har det med at lukke om sig selv, skorter det ikke p√• dokumentarfilm om excentriske kunstnere og eksperimenterende bev√¶gelser. Et svimmelende antal film om Picasso, Monet, Van Gogh, Rembrandt og Dali har for l√¶ngst set dagens film. Men hvad med menneskene omkring dem?

Miracle Film
Ofte har de blot en mindre eller helt ubetydelig rolle som elsker, ekspert eller m√¶cen. Den oplysende dokumentarfilm Peggy Guggenheim: Art Addict r√•der bod p√• dette. Filmen er instrueret af Lisa Immordino Vreeland og skildrer √©t af de st√łre kunst-ikoner i det 20. √•rhundrede: Peggy Guggenheim (1898-1979).
Peggy Guggenheim var niece til Solomon R. Guggenheim, der grundlagde det ber√łmte Guggenheim-museum i New York. N√•r man ser filmen, er man ikke i tvivl om, at Peggy var en √¶gte boheme og i den grad ''selfmade". I 1960‚Äôerne form√•r hun eksempelvis at v√¶re en b√¶rende drivkraft i flere kunstnermilj√łer og st√•r for kontakten mellem kunstnere samt lanceringen af deres v√¶rker. Filmen giver et glimrende indtryk af en vision√¶r og entreprenant kvinde med stor appetit p√• livet og ikke mindst m√¶nd.

I dokumentarfilmen frembringes desuden et st√łrre billede af en stormfuld periode b√•de p√• det personlige og samfundsm√¶ssige plan. Filmteknisk benyttes en ret konventionel formidlingsform. P√• klassisk vis inddrages venner, kendere og beundrere, der alle tegner et flersidigt portr√¶t af en passioneret kvinde, der br√¶ndte lyset i begge ender. Undervejs indflettes b√•de arkivbilleder samt g√¶ngse interviews. Let og svingende underl√¶gningsmusik anl√¶gger en behagelig tone. Et gennemg√•ende tema i filmen udover kunst er sex. Peggy Guggenheim havde mildest talt et vildt og vitalt sexliv til trods for en sen debut. Udover det f√łrste √¶gteskab med billedkunstneren Max Ernst og skulpt√łren Laurence Vail havde hun mange kortere forhold til andre kunstnere som musikeren John Cage og forfatteren Samuel Beckett.

Miracle Film
N√•r man overv√¶rer Peggy Guggenheim: Art Addict f√•r man let et indtryk af en s√łgende og eventyrlysten kvinde, men ogs√• en bekr√¶ftelsessyg kvinde med eksistentielle kvaler og slagsider. Alle disse sider og behov kunne Peggy enten opfylde eller dulme via en udstilling eller en aff√¶re. Peggy Guggenheim: Art Addict er en fin og komplimenterende portr√¶tfilm om en stor skikkelse i kunstverden. Modsat er den en kende for ordin√¶r til at kunne blive kaldt mesterlig. Den stryger simpelthen for meget Peggy Guggenheim med og ikke mod h√•rene. I flere scener savnes lidt flere intriger uden det n√łdvendigvis skal kunne antages som sensationelt forsidestof i boulevardpressen. Dokumentarfilmen kan bedst beskrives som en lidt for artig film om en meget uartig pige. Den er nu stadig sev√¶rdig for k√¶kke kunstelskere og nysgerrige novicer.