Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:Christian Petzold

Anmeldelsesdato:22-01-2016
Nina HossNelly Lenz
Ronald ZehrfeldJohnny Lenz
Nina KunzendorfLene Winter

Efterkrigstidens overlevende

Det er vigtigt at kende sin historie, så man i fremtiden kan sørge for, at den ikke gentager sig. Det er samtidig også vigtigt at vide, at der er mere end kun én slags historie. Der er ikke kun den direkte begivenhed, men også de følger, den tager med sig. I Christian Petzolds nye film Phoenix er det netop dette efterspil, der er alfa omega og dermed udgør en vigtig brik i den evigt gyldige debat om den krig, der stadig er en rød, betændt byld i verdenshistorien.

Camera Film
Den tidligere sangerinde Nelly er netop kommet hjem fra koncentrationslejren efter krigens afslutning. Den eneste overlevende hun kender, er veninden Lene, der dog også kan fortælle Nelly, at manden Johnny har overlevet krigen. Nelly er vild efter at gense sit livs kærlighed, selv når Lene fortæller hende, at det var Johnny, der fik hende placeret i lejren. Efter lang tids søgen finder Nelly dog Johnny, men det bliver ikke, som hun havde forventet.

Den direkte efterkrigstid er ikke tit vist eller snakket om, da den ofte bliver overskygget af selve krigen. Men for at forstå, hvad de oplevede rædsler betød for alle de overlevende, både jøder og deres pårørende, er det vigtigt også at forstå de konsekvenser, krigen fik for dem, der befandt sig i ruiner efter krigen. Dette er Petzolds største interessepunkt. Historien om Nelly og hendes mand kommer i anden række. Og selvom denne er et interessant indblik i Nellys kærlighedshungrende psyke efter så megen tid med isolerende traumer, er det hendes forhold til veninden Lene, der står i størst – og bedst – kontrast til miljøet omkring dem.

Camera Film
Lene er en af dem, der ikke var i fare under krigen. Det betyder bestemt ikke, at hun ikke er et offer for de rædsler, hun så under besættelsen, den måde hun ser verden på nu og alle de mennesker, der mistede livet. Situationen ser næsten håbløs ud og det er denne pointe, der står så stærkt i Phoenix; at ingen gik derfra uskadt. Tyskland tabte krigen, men der var ingen, der vandt. I Petzolds portræt af efterkrigstiden er alle de tilbageladte enten desperate mennesker, der vil gøre, hvad der skal til for at overleve eller drage profit af krigen eller også er de ofre for deres egen samvittighed.

Derfor ender Phoenix med at drage næsten Faust-lignede konklusioner, da dagens lys rammer sandheden, som Nelly har skjult overfor sin elskede Johnny. Når næsten alle vil det onde, er det nemt at komme på en skændig deroute og som filmens (næsten) eneste rene sjæl, er det svært ikke at ønske det bedste for uskyldige Nelly. Følelserne kommer aldrig rigtigt i spil, men Petzold er også en teoretisk instruktør, der hellere vil vise os et menneskebillede end at spille på de helt store violiner. Phoenix er derfor ikke en film, der frembringer tårer, men et interessant indblik i stedet.

Der er intet ekstramateriale på dvd-udgivelsen.