Alicia VikanderGerda Wegener
Matthias SchoenaertsHans Axgil
Ben WhishawHenrik
Amber HeardUlla
Adrian SchillerRasmussen

Metamorfose med kun æstetisk smerte

Den britiske filminstrukt√łr Tom Hooper excellerer i 'kostumefilmens' verden. Kongens store tale, Les Mis√©rables og tv-serien John Adams kommer tydeligvis fra samme filmmand og Den danske pige kan heller ikke n√¶gte sit ophav. Alle v√¶rker er vidunderligt smukke at skue, og p√¶nheden g√•r hele vejen igennem billedet, for selvom Hooper ikke er bange for close-ups, n√¶ser der l√łber og v√•de √łjne, s√• fremstilles dramaet altid med stiff upper lip. Metaforisk naturligvis, vores kvindelige hovedperson, Gerda Wegener, har i hvert fald ofte et s√¶t b√¶vrende l√¶ber. Men hun har vores fulde forst√•else, s√• det generer os ikke at hun ofte h√¶nger i laser, f√łlelsesm√¶ssigt.

Gerda, Einar & Lili
Hun skal ogs√• en del igennem, denne Gerda. Hendes mand, Einar Wegener, er anerkendt kunstmaler og hun selv fors√łger at sl√• igennem samme fag. Talentet er der, hun skal bare "finde det rigtige motiv", som kunsthandleren Rasmussen fort√¶ller hende. Hun finder bestemt den helt rigtige muse til en ny serie mere vilde portr√¶tter, nemlig hendes mand ‚Äď i damet√łj. For hvad der starter som en lille tjeneste med at Einar poserer if√łrt silkestr√łmper, damesko og balletsk√łrt for Gerda, bliver begyndelse af slutningen for Einar og udkl√¶kningen af Einars inderste identitet, Lili.

Timing is everything
For √•r tilbage var Den danske pige et vovet projekt i Hollywood. I tiden f√łr Bruce Jenner blev til Caitlyn og den ene mand bag The Matrix blev til Andy‚Äôs s√łster Lana Wachowski. Men det f√łr s√• 'ukendte' og subkulturelle LGBT-samfund er over det sidste √•rti langsomt blev integreret i hverdagens samfund og den vestlige verdens bevidsthed. "K√łnsidentitetsforstyrrelse" er ikke l√¶ngere s√• uforst√•eligt og fremmed et emne. Der er selvf√łlgelig lang vej endnu, men i hvert fald ikke s√• lang vej, som der var i 1926. Her begynder Hooper & Co. deres historie om verdens f√łrste k√łnsskifteoperation, bortset fra at meget lidt af filmen egentlig handler om det fysiske indgreb som de 119 minutter handler om Gerda, der langsomt m√• vinke farvel til Einar.

Overfladesmuk
For selvom det er Eddie Redmayne, der har den farverige rolle som Einar, og selvf√łlgelig g√łr det overbevisende for ikke at sige r√łrende, s√• er Den danske pige p√• alle m√•der Alicia Vikanders film! Hun er vores emotionelle centrum. Hun stj√¶ler hver eneste scene hun er med i. Hun overspiller aldrig og hun g√łr filmen interessant. Der kan ikke v√¶re nogen tvivl om hendes figur, Gerda Wegener, m√• have v√¶ret tidens mest tolerante √¶gtef√¶lle. For selvom filmen rammer figurernes f√łlelser helt rent, s√• mangler den i h√łj grad konflikt, og det hele f√łles lidt for nemt. √Ügteparret kommer aldrig ‚Äď p√• deres lange rejse, den f√łlelsesm√¶ssige og geografiske (Paris og Dresden fylder begge betydeligt i filmen) ‚Äď op at sk√¶ndes. De er begge ulykkelige og uforst√•ende over denne situation, som Einar pludselig m√• l√¶gge krop, men filmskaberne springer over alle de grimme og smertelige konsekvenser af Einars valg. Ja, de medicinske ‚Äôkonklusioner‚Äô som datidens l√¶ger hoster op med, er alle rystende vanvittige. Men den indre krig, der m√• have raset i Einar og Gerdas afmagt underbelyses desv√¶rre. Filmen dyrker fortidens trend med at holde p√• formerne, men det koster. Skuespillet er sv√¶rt bev√¶gende (og b√łr give Alicia Vikander, der er aldeles vidunderlig, en Oscar; om end det er gennemg√•ende forkert, at hun er nomineret i kategorien ‚Äôbedste kvindelige birolle‚Äô), og filmens balletl√¶kre farveskala i diverse sarte pasteller med dybe kontraster vil pirre alle med √¶stetisk sans, men vi m√¶rker ikke smerten. Den antydes. Men s√• heller ikke mere. Nej, det g√•r ikke...

Lille og fin. Og meget meget pæn
Det hele er underforst√•et og underspillet. Vi ser Einar v√¶re en smule utilpas i selskab med en flok brovtende m√¶nd i en af filmens f√łrste scener. Han vil langt hellere h√¶nge ud med Gerda og deres f√¶lles veninde, danseren Ulla, der er n√¶sten lige s√• ‚Äôskandal√łs‚Äô som Gerda. Vi h√łrer at det var friske Gerda der seks √•r tidligere lagde an p√• Einar, fordi han var for genert. Einar er alts√• en bly viol. Og som barn var han forelsket i sin bedste ven Hans. Og meget mere k√łnsidentitetsforvirring f√•r vi s√• ikke fra Hooper & Co. Ikke at filmen var blevet mere dramatisk, hvis Hooper havde malet med en bredere pensel. Men det havde v√¶ret mere sp√¶ndende, hvis han havde udfyldt sit l√¶rred mere. Den danske pige er alts√• en nydelig og artig lille film. Elegant og smuk, kan man ogs√• kalde den. Dens pittoreske billeder af Nyhavn er stemningsfulde og scenerne i Det Kongelige Teaters garderobe ganske sanselige. Den viser bare bryster og vi ser pubesh√•r og toppen af Redmaynes mandlige dele. Den vil gerne v√¶re √¶gte ‚Äď og vi er ogs√• villige til at lade Norge erstatte Vejle fjord og placerer Marmorkirken i Paris, who cares? ‚Äď men taget i betragtning hvor voldsom en forvandling det er at indse, at man er f√łdt i en forkert krop, takle realisationen og derefter v√¶lge at gennemg√• en muligvis fatal operation som ingen tidligere f√łr har gjort, s√• er Den danske pige lettere kraftl√łs. Eller rettere nossel√łs.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3