DOX:BIO

Brødre [2015]

Varighed:106 minutter
Instruktør:Aslaug Holm

Premieredato:03-02-2016

Kunsten at sanse det store i det små

Det store og skræmmende spring fra en kant ud i det kolde og skvulpende hav er en velkendt situation i enhver knægts liv. Der er både tale om en konkret situation, men også et symbolsk billede. På det konkrete plan skal man overvinde sin bævrende frygt, og på det symbolske plan kan det fortolkes som et billede på livets daglige udfordringer. Vekselvirkningen mellem disse to planer er gennemgående i den norske filmskaber Aslaug Holms gribende hyldest og dokumentation af sine to sønner, Markus og Lukas, som hun følger i henved 10 år. Filmen har titlen Brødre, hvilket ikke kunne være mere velvalgt. Aslaug Holm følger Markus og Lucas fra de er helt små drillepinde, til de er pubertetsramte charmører. Der er ikke meget filmisk hokus pokus over Brødre, derimod indfanger filmen alt lige fra uafrystelige skønhedsøjeblikke til banale hverdagsepisoder. Den er kort sagt et vellykket resultat af den nektar, som Aslaug Holm i årevis har udvundet i det bistade, hun har befundet sig i sammen med sine drenge.

DOX:BIO
Feterede fodboldstjerner
Selvom bier ikke spiller en rolle i filmen, er metaforen stadig passende. Både Markus og Lukas er hele tiden på farten og klar til at flyve videre til den næste blomst på deres vej. Desuden er årstidernes evige forandringer herunder farverige blomster med deres nektar et centralt motiv i filmen. I flere scener opholder Markus og Lukas sig i smukke sommerlandskaber eller sidder begravet i nyfalden sne til livet. Derudover er hjemmet et trygt bistade. Her kan Aslaug Holm i ro og mag trænge ind på livet af drengene, der enten brokker sig over matematikopgaver eller drømmer om en karriere som feterede og velbetalte fodboldstjerner i den engelsk Premiere League. Gennem hele filmen er der en befriende naturlighed over deres nærvær. Stærkest står scenerne, hvor brødrenes generthed skinner igennem. Som da Lukas smadrer en rude i skolegården ved et uheld, eller da Markus får farvet håret sort og får en ørering og efterfølgende skal stå til regnskab over for sin far. Det er svært ikke at blive mindet om lignende episoder fra ens eget liv.

Refleksiv og poetisk
Aslaug Holm er en særdeles produktiv instruktør med mere end 20 dokumentarfilm bag sig. Dertil har hun fotograferet Heftig og begejstret. Hendes alsidige virke er tydeligt, idet man overværer den velkomponerede og vedkommende film om hendes drenge. Brødre kan vel bedst betegnes som en refleksiv-poetisk dokumentarfilm. Aslaug Holms hverdagsfilosofiske fortællestemme knyttes til en kaskade af lyriske stemningsbilleder. Hun agerer mestendels "fluen på væggen" via sin observerende kameraposition. Indimellem anvendes billeder fra hendes egen barndom, og samtidig gives der udtryk for det håb og de drømme, hun havde. Den lettere sentimentale og nostalgiske tone er velafstemt og bliver aldrig højtravende eller tåkrummende, hvilket klart er filmens styrke og behagelige rytmik.

DOX:BIO
Humanistiske og billedpoetiske
Den større familie og vennerne til Markus og Lukas spiller en forsvindende lille rolle i Brødre. Det er udelukkende Aslaug Holm og faren Tore Buvarp, der går igen. De mest oplagte pendanter til filmen er Michael Apteds humanistiske Up-Series og Chris Markers billedpoetiske spillefilm Sans Soleil. Ellers er det nærliggende at sammenligne med Richard Linklaters spillefilm Boyhood. Det er særligt Aslaug Holms sansende, nænsomme og ydmyge tilgang til hendes sønner, der gør filmen så bevægende og uforfalsket. Med alderen virker brødrene dog mindre indvilligende og interesserede, hvilket bliver den naturlige og afsluttende krans om fortællingen.

Små vaniljekorn
Brødre skal roses for dens ligefremme og uforstillede virkelighedsfremstilling. Kun momentvis virker den lidt træg og redundant. Til trods for at de portrætterede er instruktørens egne børn, slår filmen heldigvis ikke over i overstadig føleri og alt for eksalterede tankeindskydelser. Følelserne og tankerne fremstår som efterårsbladene, der blæser henover gaden og krusningerne på havets overflade. Helt og aldeles naturlige. Aslaug Holm har virkelig formået nænsomt og sikkert at pille de små vaniljekorn ud af den stang, der udgør Markus og Lukas' liv. På sin vis er Brødre både en unik og universel fortælling om de små og store øjeblikke i tilværelsen. Af den grund bliver Brødre et kærlighedsprojekt til livet og dets små beboere.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5