Anmeldelsesdato:29-01-2016
Kaya ScodelarioTeresa
Thomas Brodie-SangsterNewt
Ki Hong LeeMinho
Aidan GillenJanson
Patricia ClarksonAva Paige

Grum mellemstation

Den stakkels 2‚Äôer i enhver filmserie har altid h√•rde vilk√•r. Den f√•r aldrig rigtig sin helt egen start eller slutning, og Maze Runner: Infernoet er ingen undtagelse. Vi bliver smidt direkte ind i en scene, der n√¶rmest f√łles som om den begyndte langt f√łr vi satte os i biografs√¶det, men kan man acceptere den manglende information om hvad der lige pr√¶cis foreg√•r, s√• er Maze Runner 2 effektiv action. I hvert fald i f√łrste akt af filmen.

Fox Film
For efter den diffuse √•bningsscene og kaosset er faldet til ro f√•r vi lidt flere brikker til puslespillet. Vores lille gruppe unge overlevende fra f√łrste film er havnet et sted, hvor en masse milit√¶r-lignende folk og l√¶ger fors√łger at overbevise dem om at de nok skal passe p√• dem. Den store grumme organisation fra slutningen af f√łrste film, WCKD (l√¶s: Wicked), kan ikke n√• Thomas, Teresa & Co. Men tror vi nu ogs√• p√• den? Hver aften fjerner de en h√•ndfuld piger og drenge, der bliver sendt "et sikkert sted" hen, men vores lille gruppe venner og deres nye venner fra andre labyrinter er skeptiske. Thomas er, og snart er de andre ogs√•. Med god grund. Og snart er vores lille gruppe med nye venner p√• flugt igen.

De er ikke kun p√• flugt fra WCKD men denne gang ogs√• en ordentlig omgang zombier, for hvis man kan tilf√łje zombier til sin historie, s√• g√łr man det selvf√łlgelig i disse dage. De kalder dem godt nok Cranks (eller k√łtere p√• dansk), men de er tydeligvis udl√•nt fra The Walking Dead og hele midtersektionen af Maze Runner: Infernoet er √łrkenvandring og zombieundg√•else mens Thomas og sl√¶nget fors√łger at n√• n√¶ste m√•l: En modstandsbev√¶gelse i bjergene, de har overh√łrt rygter om, inden de flygtede.

Fox Film
Tingene er alts√• radikalt mere voldsomme, brutale og langt mere uhyggelige end i f√łrste film. Aldersgr√¶nsen er sat til 15 √•r og med god grund, for det er langt mere ubehageligt drama vi har med at g√łre her. Desv√¶rre er det ogs√• mere mudret udf√łrt. De 129 minutter sl√¶ber sig langsommeligt af sted imellem de korte udbrud af skr√¶k og gru, og de mange lange mellempassager bruges ikke engang p√• at udvikle og uddybe vores hovedpersoner. De forbliver blot simple figurer fanget i det ene mere dystopiske helvede efter det andet. Kedelig kan man ikke kalde filmen, men den er alt for tung og uj√¶vn til at engagere sit udvalgte unge publikum. Med lidt god vilje og dyb koncentration kan man naturligvis komme igennem denne omfattende labyrint af skumle personer og skumle lokaliteter, men frisk underholdning er det bestemt ikke.

Ekstramaterialet til blu-ray’en er nærmest en gavebod af underholdende ture bagom kameraet. Der er en håndfuld featuretter i menuen, der næsten alle åbner op for flere indslag.
Det er især sjovt/interessant at bruge tid på "Visuel Effects", hvor det er særligt tydeligt hvor imponerende effekt-arbejde, der er lagt i filmen.

De klassisk making of-indslag finder man i det seks-delte "Secrets of The Scorch", mens Wes Ball i selskab med manuskriptforfatter T.S. Nowlin, producer Joe Hartwick Jr. og klipper Dan Zimmerman p√• kommentarsporet fort√¶ller hvordan de skruede filmen sammen. Ikke synderligt ophidsende ‚Äď for andre end filmens die hard-fans, men diverse fans vil have rigeligt ekstra at hygge sig med!

Human Flow9/11
The Shining9/11

Fra hvilken film hører man følgende ordudveksling: