Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Anmeldelsesdato:01-02-2016
Jean DujardinPierre Michel
Gilles LelloucheGaëtan 'Tany' Zampa
CĂ©line SalletteJacqueline Michel
MĂ©lanie DouteyChristiane Zampa

Intenst og underholdende fransk gangsterdrama

Den franske forbindelse er et gangsterdrama baseret pÄ de samme virkelige hÊndelser, som den fem gange Oscar-vindende amerikanske The French Connection fra 1971. Dette skal dog ikke forstÄs som, at der er tale om et remake, da Den frnake forbindelse (eller La French) pÄ alle mÄder stÄr pÄ egne ben. Hvor The French Connection foregik i New York med fÄ glimt af narkomarkedet i Marseilles, sÄ vender historien pÄ hovedet, og centrerer fortÊllingen omkring kampen mod narkohandlen i Marseilles.

Miracle Film
La French starter i 1975 i Marseille, hvor Pierre Michel (Jean Dujardin) bliver udnÊvnt til leder for opklaringen af organiseret kriminalitet. Dette bringer ham pÄ kant med den magtfulde gangsterboss Gaëtan "Tany" Zampa (Gilles Lellouche), der sÊlger enorme mÊngder heroin til det amerikanske narkomarked. Pierre er fast besluttet pÄ at sÊtte en stopper for Zampa, og det bliver sÄledes en kamp mellem to mÊnd pÄ hver sin side af loven.

Jean Dujardin er kendt for sin rolle i The Artist, som han vandt en Oscar for, og var senest med i The Monuments Men. Gilles Lellouche er primÊrt kendt for sin succes pÄ det franske filmmarked, men har tidligere spillet sammen med Dujardin i den franske Little White Lies. De to hovedroller spiller fantastisk op til hinanden, og der er ingen tvivl om, at instruktÞren Cédric Jimenez har udvalgt disse to nÞje. Begge er utrolig overbevisende i deres roller, og det ville vÊre synd at fremhÊve en af dem som vÊrende bedre.
La French er utrolig god til at gÄ ud over hovedlinjerne i plottet, og bruger sine to hovedroller til ogsÄ at fortÊlle mindre historier om problematiske familieliv, moralske dilemmaer og korruption. Linjerne mellem rigtigt og forkert er aldrig trukket klart op, og det er altid underholdende at se, nÄr Pierre bruger kreative modstandsmidler i sin kamp mod Zampa, der er vant til at benytte sig af lovgivningens smuthuller.

Miracle Film
InstruktÞren Jimenez har kun instrueret en enkelt spillefilm tidligere (den noget anderledes franske Aux Yeux de Tous om en hacker), men det fÞles pÄ ingen mÄde som om, at der mangler hverken erfaring eller talent bag kameraet. Jimenez har forsÞgt at minimere antallet af kunstigt opsatte sets, hvilket er med til at give La French et realistisk udtryk, der gÞr den mere intens og trovÊrdig. Soundtracket der starter med 70'er rock/pop, og udvikler sig til elektronisk 80'er musik i takt med at filmens plot gÄr fra 1975 til 1981 fungerer ogsÄ overraskende godt, og er med til at skabe et samtidigt indtryk af omgivelserne.

La French er en fantastisk god film, der formÄr at skabe et gangsterdrama med meget mere at byde pÄ end blot de overordnede plotpunkter. Hovedrollerne som den sÊtter op mod hinanden afspejler pÄ smuk vis to sider af et samfund, hvor der er menneskelighed og tyranni pÄ begge sider. De er ikke kun gode eller kun onde. De er flersidige personer ligesom alle os andre.

En bunke trailers og et lille billedgalleri er ekstramaterialet til dvd'en.

IndlÊg:

Den dag pÄ stranden6/9