Anmeldelsesdato:02-02-2016
Bill Hader Aaron
Brie LarsonKim
Vanessa BayerNikki
Tilda SwintonDianna
Ezra MillerDonald

Mods√¶tninger m√łdes

Amy Schumer er lidt af et f√¶nomen, en rising star p√• den amerikanske komikerhimmel, hvor hendes rappe k√¶ft og gr√¶nseoverskridende shows har placeret hende genkendeligt og omdiskuteret i spotlyset. Hun udfordrer kvindens position i showbiz og p√•tager sig vellystigt mandeperspektivet. S√•ledes ogs√• i Trainwreck, hvor hun er 'manden' i historien: Stordrikkende, althorende og samtidig med en slags styr p√• karrieren som journalist p√• et friskfyrsmagasin fra den tvivlsomme ende af skalaen (i √łvrigt med en forrygende og n√¶sten uigenkendelig Tilda Swinton som chef).

Modpolen er den forsigtige og sirlige sportsl√¶ge Aaron, der s√łger trygge rammer, mens han grundige indsats er ved at give ham succes i sit fag. Amy skal interviewe ham til en portr√¶tartikel, og p√• trods af al sund fornuft og logik, s√• spirer en umulig k√¶rlighed frem mellem dem p√• tv√¶rs af deres m√łder. S√• enkel er grundhistorien i Trainwreck, s√• det er i udf√łrsel og fyld, at kvaliteterne for alvor tr√¶der frem. Judd Apatow har p√• tv√¶rs af ganske f√• film vist, at han mestrer den humoristiske skildring af generationen midt i livet, hvor man burde have l√¶rt, hvordan det leves, men stadig har tid tilbage at leve det i.

Med Amy Schumers selvsikre manuskript har han for f√łrste gang f√•et et andet input end sit eget at arbejde ud fra, og det giver et interessant kvindeligt aspekt til fort√¶llingen. Heldigvis er der mere og andet p√• agendaen end de ombyttede k√łnsroller. Dels er Amy Schumer og Bill Hader (Aaron) godt castede og endnu bedre i samspillet. Der er noget helt naturligt i deres indbyrdes udvekslinger ‚Äď og b√•de grin og sk√¶nderier klinger autentisk. Den rette kemi vil altid give en romantisk komedie en velkommen trov√¶rdighed ‚Äď og det er tilf√¶ldet her.

Derudover er Schumer ganske enkelt morsom. Der skydes nok med spredehagl og enkelte steder ryger disse hagl ikke bare forbi skiven, men helt ud af banen ‚Äď men som oftest er leveringen bidende pr√¶cis og grinet oprigtigt og langvarigt. Og m√•ske netop fordi humoren st√•r s√• st√¶rkt i oplevelsen, bliver man s√• ekstra overrasket over, at den tilmed form√•r at lirke en lille gl√¶dest√•re ud til allersidst, hvor alle forhindringer ‚Äď ikke mindst dem, man selv s√¶tter op ‚Äď er blevet overvundet og den √¶gte k√¶rlighed f√•r lov til at spire. Trainwreck er et vellykket og slagf√¶rdigt bud p√• en moderne romantisk komedie, der er skrappere i munden i den klassiske nuttede britiske variant, men som rammer b√•de grin og r√łrelse pr√¶cist og effektivt. Godt g√•et.

45 minutters slettede scener ‚Äď alts√• dem der aldrig n√•ede at komme med i filmen ‚Äď plus 49 minutter med enten alternative eller bare udvidede scener, som vi alts√• har set p√• en eller anden vis i filmen. Og endelig 12 minutters fraklip. Puha, det fylder godt. At det hele s√• ikke er lige s√• interessant er en helt anden sag!

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8