Anmeldt af:Nadia Parbo

Rebel WilsonRobin
Leslie MannMeg
Alison BrieLucy
Damon Wayans Jr.David
Colin JostPaul

Selvudslettende i New York

Der var engang, hvor undertegnede boede i New York og var single. Alligevel er det svært for mig at sætte mig helt ind i situationen for de fire kvindelige hovedpersoner i Single i New York, der afprøver singlelivet og dets mange nuancer. Der er nemlig ingen af dem, der minder om hverken mig eller de veninder, jeg selv havde i storbyen. I mange kvindelige omgangskredse snakkes der, måske overraskende, nemlig meget lidt om mænd. I Single i New York er det det eneste, kvinder tænker på. Og det er kun ét af problemerne i denne Sex & the City anno 2016.

Warner Bros.
Alice (Dakota Johnson) har netop taget en pause fra sin kæreste for at lære sig selv at kende som singlepige i New York. Det tager ikke lang tid, før hun har kastet sig ud i nattelivet med sin nye bedste veninde (Rebel Wilson) og søsteren (Leslie Mann), der netop har kastet håndklædet i ringet og indrømmet, at hun ønsker at have et barn mere end noget andet. Sammen med den desperate single Lucy (Alison Brie) prøver de at manøvre sig rundt i verdens måske mest kendte storby, hvor det er svært at finde den eneste ene.

I Single i New York er alle rige. Pigen, der ikke laver andet end at være på datingsider i sin lokale bar, bor i Tribeca, et af Manhattans dyreste områder. Alice, der netop har fået et job lavest i hierarkiet på et advokatkontoret har råd til en lækker lejlighed i East Village. Virkelig? Da jeg boede der, kunne man se syv mennesker med velbetalte jobs bo sammen i en topersoners lejlighed. Ingen af de syv mennesker, piger eller ej, gik for resten så meget med stilletter som de fire skuespillerinder i Single i New York.

Warner Bros.
Det er selvfølgelig rart at se (endnu) en film om singlekvinder, der kæmper for deres uafhængighed, men det ville være bedre, hvis Single i New York ikke i sidste ende alligevel handlede om at få en mand. Til sidst oplever en af vores fire kvinder hvad det vil sige at være fri, men det ringer bare så hult, når hele filmen har handlet om hendes søgen efter en partner og når denne frihed kommer efter en monolog om ikke at være alt for selvstændig.
Når en anden af vores hovedpersoner siger, at hun ikke behøver en mand, betyder det åbenbart også bare, at han skal gøre en lidt større indsats. I virkeligheden ville den slags ikke være romantisk, men derimod bare lidt stalkeragtigt. Men i en film som Single i New York, hvor virkeligheden bliver forvrænget til at passe ind i den romantiske komedie, er det derimod det fineste en mand kan gøre for en kvinde.

Som så mange film før den, tager Single i New York nemlig en virkelighed for mange singlekvinder og presser den ned i en undertrykkende fantasiverden, der passer til det, der sælger flest billetter. Det glider nemt ned, for Single i New York ved, hvad der skal til, men budskabet er utallige andre film: Kvinder, lær at vær selvstændige, men ikke for selvstændige – I vil jo gerne have en mand, ikke sandt?
Med andre ord er film som denne en slags nutidens charmeskole, hvor os kvinder bliver fortalt, at vil vi være lykkelige, skal vi lære at gebærde os på bedst mulig vis. Være charmerende, være sexede, gå i stilletter og, for guds skyld, sig at vi er selvstændige uden fuldstændigt at blive det.

Svenske Jonas Åkerlunds spillefilmsdebut er allerede optaget i Guinness Rekordbog som den film med det største antal klip. Men hvor mange er der?