Anmeldelsesdato:17-02-2016
Pia Lindström
Isabella Rossellini
Liv Ullmann
Sigourney Weaver
Alicia Vikanderstemme

En karrierekvinde med store ambitioner

Hvis samarbejdet med mesterinstrukt√łrerne Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Roberto Rosellini og Victor Fleming ikke er bevis nok i sig selv, s√• er tre Oscar-statuetter det i hvert fald: Ingrid Bergman er utvivlsomt en af de st√łrste filmstjerner nogensinde. Men en stor skuespilkarriere er naturligvis ikke ensbetydende med en sp√¶ndende biografisk dokumentar. Derfor er det i den forbindelse heldigt, at den svenske superstjerne bestemt ikke var et dydsm√łnster, men tv√¶rtimod traf en r√¶kke tvivlsomme beslutninger.

Miracle Film
Dokumentaren fort√¶lles, som titlen ogs√• indikerer, fra Ingrid Bergmans synspunkt. Filmens instrukt√łr, Stig Bj√∂rkman, har nemlig f√•et adgang til b√•de privatoptagelser, breve og dagb√łger, som har til hensigt at give et indblik i Casablanca-skuespillerindens tanker. Og selvom det naturligvis ikke er Bergman selv, men derimod Alicia Vikander, Sveriges nyeste stjerneskud, der l√¶ser op af dagb√łgerne, er det alligevel n√¶sten som om, at det er den nu afd√łde superstjerne, som taler direkte til en.

S√•ledes bliver man i kronologisk r√¶kkef√łlge guidet igennem Ingrid Bergmans liv. Fra da hun som helt ung mistede begge sine for√¶ldre, gennem den succesfulde periode i Hollywood og helt frem til hendes d√łd i 1982. P√• knap to timer n√•r Jeg er Ingrid at f√• stort set alle de karrierem√¶ssige h√łjdepunkter med. Det er imidlertid konsekvenserne af det travle liv som skuespiller, der for alvor g√łr Bj√∂rkmans dokumentar interessant. Her finder vi nemlig ud af, at Ingrid Bergman i allerh√łjeste grad var en karrierekvinde, som prioriterede arbejdet over familien. Dette endda i s√• h√łj en grad, at hun kun s√• sine b√łrn med meget store mellemrum.

Miracle Film
Det burde, skulle man tro, give anledning til kritik fra b√łrnenes side, men til min store overraskelse roser de enstemmigt deres mor til skyerne. "Vi ville bare √łnske hun havde v√¶ret der noget oftere", g√•r den eneste, noget √•benlyse kritik p√•. Det helt store problem med Jeg er Ingrid er da ogs√•, at den savner en konflikt. For selv da samtalen falder p√•, da Bergman forlod sin svenske familie for at v√¶re sammen med den italienske kunstfilmsinstrukt√łr Roberto Rossellini, er Bergmans svenske datter forbl√łffende fattet.

Jeg er Ingrid er en s√¶rdeles vellavet dokumentar, der giver et grundigt indblik i den svenske skuespillegendes liv. Men selvom Ingrid Bergmans liv er fyldt med konflikter, kommer man aldrig for alvor i dybden med disse. Pr√¶cis hvordan beslutningen om at stikke af med Rossellini har p√•virket den svenske sk√łnhed, fandt jeg ‚Äď trods adgang til dagb√łger og privatoptagelser ‚Äď aldrig rigtig ud af. Derfor ender Bj√∂rkmans dokumentar med at fremst√• lidt for p√¶n og poleret til at h√¶ve sig fra det underholdende til det mindev√¶rdige.

Den korte introduktion af instrukt√łr Stig Bj√∂rkman er ganske interessant og giver os lidt mere baggrundsviden for filmens tilblivelse.
Ellers består det omfattende ekstramateriale mest af optagelser, der ikke blev plads til i filmen, inklusive en masse gamle optagelser, enten Bergmans egne hjemmevideoer eller lidt klip fra et par svenske film.
Ud over Björkmans intro og de to udvidede og to slettede scener er alt dette ekstramateriale dog mindre interessant.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5