Anmeldelsesdato:24-02-2016
Armie HammerIllya
Alicia VikanderGaby
Elizabeth DebickiVictoria
Hugh GrantWaverly
Jared HarrisSanders

Buddy-movie uden buddies

Det er nemt at tro, at Spionen fra U.N.C.L.E. er endnu et fors√łg p√• at oplive en gammel TV-serie fra tresserne. Med instrukt√łren Guy Ritchies navn p√• plakaten kan den tanke hurtigt komme til skamme ‚Äď i hvert fald indtil filmen lyser op p√• l√¶rredet og det ikke tager meget mere en tyve minutter at opdage, at den engelske instrukt√łrs gadedrengestil er blevet erstattet af noget meget mere k√łnsl√łst og forventninger til det, der kendetegner Ritchies tidligere film, er lig med n√¶sten nul i denne hans nyeste.

Warner Bros.
Spionen fra U.N.C.L.E. er en nyt√¶nkning af TV-serien med selvsamme navn fra tresserne, hvor to fjendtligt indstillede m√¶nd fra henholdsvis USA og Rusland tvinges til at arbejde sammen med verdenssikkerheden for √łje. Dette involverer ogs√• en ung kvinde med en st√•lvilje fra √ėstberlin og pludselig har vi vores trekl√łver, der skal b√¶re Spionen fra U.N.C.L.E. i sine n√¶sten to timer.

Lykkedes det? Det vil det i hvert fald gerne. Med en dristig begyndelse, der h√¶sbl√¶sende introducerer os til vores tre hovedpersonerne med en biljagt p√• tyve minutter, pr√łver Ritchies film at starte oplagt ud. "Pr√łver" er kodeordet her, for der er ikke meget oplagt ved Spionen fra U.N.C.L.E., der for det meste bruger sin tid p√• at g√łre alting en smule halvhjertet. Der laves for eksempel lidt sjov med det stilistiske tresserudseende, men det glemmes halvvejs inde i filmen, for igen at genoprettes i den sidste halve time. I et hele taget kunne Spionen fra U.N.C.L.E. godt have brugt lidt mere tid i retromaskinen.

Warner Bros.
Samtidig kunne det have v√¶ret en fordel, hvis Ritchie i stedet for at k√¶mpe imod sine st√¶rke sider, fremh√¶vede dem. Instrukt√łren har altid haft ordet i sin hule h√•nd, men om det er hans egen ambition om at skabe et mere stilistisk og subtilt billede af sin egen kunnen som instrukt√łr eller om det er studiets h√•rde h√•ndh√¶vning, der er g√•et ind over Spionen fra U.N.C.L.E., skal ikke kunne siges. Dog er det meste af charmen og den kvikke dialog bem√¶rkelsesv√¶rdigt svindende i en film, der ellers burde v√¶re selvsagt i buddy-movie-genren.

Det er sommetider h√•rdt at v√¶re en instrukt√łr med et vist udtryk, for det skaber holdninger og forventninger hos publikum. Forh√•bningerne til Ritchie er dog ikke eneste grund til, at Spionen fra U.N.C.L.E. ikke er alt det, den kunne have v√¶ret. Der er ikke sat nok tryk p√• de elementer, der kunne skabe en fuldent film og at pr√łve at lave en tresserpastiche uden vedr√łrende tresserflair eller en buddy-movie uden rette ping-pong dialog er som at f√• en d√łd fisk til at spj√¶tte.

Som ekstramateriale på blu-ray'en finder man seks relativt korte featuretter (den sidste er inddelt i fire dele), der er nemme at komme igennem: Fint info, der varierer fra lidt om filmens look og personer til den klassiske Métisse motorcykel, der bruges i filmen, og skruet sammen i et fint tempo. Lidt men godt.

Vinterbr√łdre7/12
The Square23/11

Abernes planet: Opg√łret1/12