Michael KeatonWalter 'Robby' Robinson
Rachel McAdamsSacha Pfeiffer
Liev SchreiberMarty Baron
John SlatteryBen Bradlee, Jr.
Brian d'Arcy JamesMatt Carroll

Fællesskabets tavshed

Den katolske kirke måtte i 2002 lægge ryg til et stykke gennemarbejdet researcharbejde fra en gruppe journalister på avisen The Boston Globe, som ikke bare kunne bevise systematisk seksuelt misbrug af børn begået af præster i kirkens fold, men også hvordan kirkens ledelse havde udviklet et system til at dække over forbryderne og holde skandalerne under gulvtæppet. Et skandaløst, men helt igennem Pulitzer-værdigt (og -vindende) stykke arbejde udført af en gruppe dedikerede journalister og en redaktør, der forstod vigtigheden i at give plads til det lange seje træk.

En så nobel historie fortjener en film, og heldigvis kan man konstatere, at Tom McCarthys ligefremme udgave af historien rummer præcis samme grundighed og præcision i sin skildring af Globe-folkenes bestemt ikke altid lette arbejde. Spotlight, som er navnet på graverredaktionen, der producerede historien, er et spændende og gennemgribende velspillet drama, som får lagt den helt rette vægt på paradokset i, at en skandale af så stort omfang kunne udspille sig i årtier i en by så stor som Boston uden at komme op til overfladen. Man vendte det døve øre til blandt borgere, embedsfolk og journalister helt frem til nogen turde tage sagen under grundig behandling.

Den friske vind over det indspiste Boston kommer i skikkelse af redaktøren Marty Baron, som rykker ind fra Florida til al den skepsis, som kun fremmede kan mødes med, men trods al frygt om, at han bringer nedskæringer i sit kølvand, så fremstår den mutte og bryske ansvarlige som kampklar, da han fornemmer en sag omkring den katolske kirke, som alle lader til at negligere. Han sætter sine Spotlight-folk på opgaven under ledelse af Michael Keatons Walter Robinson, og de starter med en enkelt historie om et overgreb og arbejder sig dybere ned i det, som viser sig at være en ikke bare landsdækkende, men også global skandale. For sagen i Boston fik en lavine af ofre til at melde sig, og filmen kan slutte lammende klinisk med skærm efter skærm af katolske menigheder, der har været ramt af skandalen.

Spotlight er enkel og veldisponeret som film. Der lægges vægt på traditionelle dyder med et stærkt og passende indigneret manuskript, en lyst til at loyalt at skildre dygtige fagfolk på arbejde og en række skuespillere, der for de fleste vedkommendes får kødfulde roller at arbejde med. Mest taknemmelig kan Oscar-nominerede Mark Ruffalo være som Spotlight-holdets iltre terrier, og han griber sine nøglescener stærkt og engageret efterhånden som det går op for ham og de øvrige, hvor stort og omsiggribende misbruget af Bostons uskyldige børn har været – og hvor blinde samfundet har tilladt sig selv at være i de mange år, det har stået på. En stærk film om en skræmmende sag – og god klassisk filmfortælling, der tør 'nøjes' med at fortælle sin historie uden for mange kunstige dramaturgiske greb.

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4
The Fits27/4