Anmeldelsesdato:09-02-2016
Pilou AsbækClaus Michael Pedersen
Tuva NovotnyMaria Pedersen
Søren MallingMartin R. Olsen
Dar SalimNajib Bisma
Charlotte MunckLisbeth Danning

Krigens konsekvenser

Tobias Lindholm er en interessant instruktør af mange gode grunde, men blandt andet fordi han som få andre kan fastholde selvkontrollen, selv når emnet i hans film giver mulighed for at stikke af. Det er en fælde, som mange andre instruktører ofte falder i. De giver deres film momentum, og pludselig kører filmen af sted med dem hængende ude af kontrol på bagsmækken. Men ikke Lindholm. Hans stil, der er præget af både Dogme og dokumentarisme, holder hele tiden hans film forankret og fokuserede, og det er som udgangspunkt en styrke.

Nordisk Film - Per Arnesen
Med Krigen får vi den første fuldblodsfortælling fra den militære intervention i Afghanistan set fra et dansk perspektiv, men det er ikke et historisk dokument eller et anklageskrift. Det er nøgtern realisme, som skildrer og skærer til og overlader resten til tilskueren. Modigt og et langt stykke af vejen effektfuldt, når det lader os i salen sidde tilbage med de rå, ubearbejdede følelser som byggeklodser. Pilou Asbæk er Claus Michael Pedersen. Dansk soldat og kompagnichef udstationeret i Afghanistan, hvor hverdagen går med at sende soldaterne ud på patruljer for at være synlige i området og holde Taliban på afstand.

Normalt er Claus tilbage i lejren og leder patruljerne med det kølige overblik, men da en af hans helt unge soldater får sprængt benene af og dør under en patrulje falder moralen i kompagniet, og Claus går – som den ægte leder – forrest ved selv at tage med på patruljer. En dag fanges de under kraftig beskydning, og han beordrer et luftangreb på det hus, hvor han formoder, at fjenden befinder sig. De slipper ud med livet i behold, men selv om krig handler om at overleve, så gælder der internationale regler – og da man i murbrokkerne kun finder civile omkomne melder spørgsmålet sig om Claus handlede på et tilstrækkeligt oplyst grundlag eller om han vidste, at der var en risiko for, at han bombede civile mål. Hele denne første del af filmen skildres i soldaternes øjenhøjde med kaos og sand hvirvlende til alle sider. Autentisk og dramatisk gengivet.

Sideløbende med indsatsen i Afghanistan kæmper Claus’ kone Maria en hjemlig krig i Danmark, hvor hun forsøger at få en hverdag med tre børn til at fungere på trods af det synlige hul, som Claus’ udstationering efterlader sig. Det er ikke lige let, men den nødvendige indsats, hun må lægge, for at han kan yde sit for fædrelandet. Glæden er naturligvis stor, da han kommer hjem før tid, men freden lægger sig ikke, for der venter en retslig krig, hvor skyldsspørgsmålet skal afgøres og heltedåden måske forvandles til en kriminel handling.

Krig maner til eftertanke – det skal den gøre, for det må aldrig være et let valg. Det er svært at forestille sig en anden dansk filminstruktør, der kunne være gået mere nøgternt til opgaven med at beskrive krigens rædsler og konsekvenser end Tobias Lindholm. Det er beundringsværdigt, hvordan han undlader enhver moraliseren, men alene skildrer og skitserer og overlader fortolkningsarbejdet til os. Reelt kan man sige, at han på den måde giver os hver især mulighed for at lægge præcis vores holdning til krigsdeltagelsen ind i filmen. Dog hersker der ikke tvivl om, at krig producerer ødelagte mennesker. Nogle ødelægges fysisk i kamp, andre psykisk af deltagelsen – og så er der alle de civile ofre, både levende og døde, der får deres liv omlagt, fordi de befinder sig periferien af en krig. En periferi, hvor selv dem, der har været i selve centrum af begivenhederne, en dag befinder sig og må stå til regnskab.

Bedst er Krigen, når den i den anden halvdel hjemme i Danmark, sætter de moralske dilemmaer op som næsten lige så ødelæggende som kraftig artilleriild i felten. For når skyldsspørgsmål alene skal afgøres på vidneudsagn, så skal der ikke mere end en lille løgn til at klare frisag – men omvendt tvinger dette dilemma det moralske menneske til at overveje, om en løgn for at redde sig eget liv er forsvarligt med tanke på de mange døde. Desuden afvikles retssagen, som fylder så godt som halvdelen af filmen, spændende og veldrejet med sikre Søren Malling som forsvarer og en sejrssikker Charlotte Munck som anklager.

Nordisk Film - Per Arnesen
Krigen er en stærk film, hvis man tager livtaget med den som tilskuer. Den bliver dog i flere passager for distanceret og sober. Næsten kontrær i sin dokumentariske gengivelse. Man fornemmer, at der ligger en anden film skjult under overfladen, hvor historiens hændelser og dramatiske begivenheder også kan mærkes og føles. Måske hvis bare de enkelte klip varede få sekunder mere ville vi der se, hvordan personerne for alvor krakelerer og følelserne stritter ud. Der behøver ikke gå Susanne Bier i den; det er ikke modpolen til den følelsesmæssige tilbageholdenhed, der efterspørges, men blot en antydning af noget, der kan mærkes.

Det er umuligt at klandre en instruktør for hans stil. Det er nu engang den, der definerer ham. Man kan blot konstatere, at dramaet var mere nærværende og intenst i hans foregående film Kapringen, i øvrigt også i en struktur, der forener to hovedpersoner på hver sin side af en konflikt, som begge er dybt fanget i og af. Den film står stærkere, fordi man kom en tand længere ind under huden på personerne. Der opleves Krigen alle dens kvaliteter til trods lidt mere afvisende i forhold til at lukke os ind. Ganske sigende udspiller en nøgledialog mellem Claus og Maria sig ved, at de går ind og lukker døren, mens kameraet bliver stående på altanen.

Det er en ganske fin featurette, der er med som bonusmateriale til udgivelsen. Kort, men godt. De to trailers og få plakater er derimod lettere ligegyldige, så det tager kun nogle ekstra minutter at se ekstramaterialet.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9