Anmeldelsesdato:01-03-2016
Jessica ChastainLucille Sharpe
Tom HiddlestonThomas Sharpe
Charlie HunnamDr. Alan McMichael
Jim BeaverCarter Cushing
Burn GormanHolly

Den blodr√łde skygge i krogen

Der er, og har altid v√¶ret, noget s√¶rt dragende ved Guillermo del Toros film. Det er ikke n√łdvendigvis, fordi de har en interessant eller original historie, men derimod fordi den efterh√•nden legendariske instrukt√łr har et flair for levende billeder som ingen anden. Han er ikke den eneste, der kan skabe et l√¶rred, der bev√¶ger sig som et levende maleri, men hans stil er n√¶sten konceptuel i sin absolutte stilrenhed. Derfor er hans film blevet hyldet over hele verden, for historierne hos den mexikanske filmmager er begyndt at gentage sig selv og er bestemt ikke det mest interessante i hans film. Det har ikke √¶ndret sig i Crimson Peak.

Del Toro har altid vidst, hvad han udseendem√¶ssigt vil med sine film og ogs√• Crimson Peak har den samme gotiske √¶stetik, som efterh√•nden er mandens kendetegn. Den er i g√•defuld bev√¶gelse som en Poe-novelle med dansende bogstaver, mens farver bliver m√łrkere og skyggerne bev√¶ger sig i m√łrket. Historien om rigmandsdatteren, der forelsker sig i den forkerte og bliver draget med hen p√• hans faldef√¶rdige slot i √łdemarken med en s√łster, der vist ikke har de bedste intentioner, bliver derfor fyldt ud med disse skabninger i m√łrket, der langer ud efter vores heltinde i hendes dr√łmme ‚Äď og virkeligheden.

Alle disse elementer skaber dermed en smuk film med endel√łse gange og en titel, der i sig selv lover blodr√łde penselstr√łg. Historien derimod har intet originalt over sig og sp√łgelseshistorien er s√• let at regne ud, at det er n√łdvendigt for del Toro at skabe noget grusomt sk√łnt for at holde vores opm√¶rksomhed. Det g√łr han heldigvis ogs√•, og med hovedrolleindehaver Mia Wasikowskas s√¶lsomme sk√łnhed og Jessica Chastains skarpe ditto, bliver Crimson Peak ogs√• befolket med den slags √¶stetik, del Toro bedst kan lide.

Er man ikke til fals for smukke billeder eller fagre kvinder, kan det derfor v√¶re sv√¶rt at blive endegyldigt fanget af Crimson Peak og dens mange mysterier. Disse er nemlig ikke s√¶rligt mystiske, og hvis man er bekendt med de elementer, instrukt√łren holder mest af, er det bestemt ikke sv√¶rt at regne ud, hvor Crimson Peak og dens sp√łgelser gerne vil hen.
Hvis man derimod abonnerer p√• netop denne form for uhygge, vil Crimson Peak sikkert v√¶re fyldt med den slags mystik og skr√¶k, der vil holde den uskyldsrene oppe om natten. Man skal derimod ikke abonnere p√• noget som helst for at v√¶re komplet fascineret af de billeder, der danser let over sk√¶rmen med deres sorte, udflydende kringelkroge og deforme, blodr√łde skeletter. Del Toro er en kunstner med sin smukke og brutale √¶stetik, men som historiefort√¶ller l√¶ner han sig us√¶dvanligt meget op af de gamle gotiske forfattere fra fortiden.

Anmeldelsen bringes i samarbejde med Cineasten.dk

Guillermo del Toro er på alle måder en fantastisk historiefortæller, også auditivt, så man får sig et herligt kommentarspor med blu-ray udgivelsens lækre ekstramateriale. Del Toros levende uddybninger handler klart mest om symbolikken bag figurerne og deres handlinger, men han indfletter også informative bidder om indspilningsprocessen, arbejdet med skuespillerne, lidt personlig historik og hvor vigtigt det visuelle aspekt omkring en film, er for ham.
Lidt ligesom kommentarsporet har et centralt tema, h√¶nger de i alt 10 (det f√łrste menupunkt i bonusmaterialet er fire-delt) halvkorte bag kameraet-indslag ogs√• sammen. Kostumer, kulisser, figurer, effekter og stemning frem for alt. Det er tydeligt, at Crimson Peak er lavet med stor k√¶rlighed og filmfolkenes entusiasme smitter af p√• os, der f√•r et kig p√•, hvordan de lavede deres film.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6