Fares FaresAssad
Pål Sverre HagenJohannes
Jacob LohmannElias
Johanne Louise SchmidtRose
Jakob OftebroPasgård

Afdeling Q i Jylland

Ganske som Olsen-Banden henl√¶gges den tredje film i Zentropas og Jussi Adler-Olsens uhyre succesrige Afdeling Q-serie ogs√• til Jylland. Til et Udkantsdanmark tynget af religi√łs indoktrinering og solmodne kornmarker ‚Äď og s√• selvf√łlgelig en potentiel mordsag, som kr√¶ver vores efterh√•nden velkendte hovedpersoners opm√¶rksomhed. Klovn-instrukt√łren Mikkel N√łrgaard var travlt optaget med Frank og Caspers seneste bedrifter, s√• instrukt√łrtjansen er lagt i h√¶nderne p√• den lunefulde og genrerutinerede Hans Petter Moland fra Norge. Og det f√łles som lidt af et scoop selv om der ikke kunne s√¶ttes mange fingre p√• N√łrgaards solide arbejde p√• de to f√łrste film.

Nordisk Film - John Andreas Andersen
Vores formelle hovedperson Carl M√łrck starter filmen underdrejet, plaget af en posttraumatisk depression, der overlader arbejdet p√• k√¶lderkontoret til den altid optimistiske Assad og g√¶ve Rose. En flaskepost driver i land med et n√łdr√•b om hj√¶lp fra en P, der holdes indesp√¶rret sammen med andre b√łrn. Den er gammel, s√• P har n√¶ppe l√¶ngere brug for hj√¶lp, men da Afdeling Q netop besk√¶ftiger sig med gamle sager kaster de sig over mysteriet ‚Äď og mirakul√łst nok er den skyldige stadig i fuld gang med at bortf√łre b√łrn p√• den jyske vestkyst.

Det er un√¶gtelig et andet Danmark, som M√łrck og Assad kommer til. Et Danmark, hvor streng tro regerer og fastholdes gennem en massiv mistro over for alt fremmed. De f√•r f√łlgeskab af en lokal betjent, men ellers m√• de selv banke d√łrene op i det lille trossamfund for at finde ud af, hvem der holder noget skjult. Moland f√•r inden for rammerne af det Afdeling Q-univers, som vi forventer, sat sit eget distinkte pr√¶g p√• filmen. For nok er det en klassisk politi-thriller med et opklaringsforl√łb, hvor vi langsomt cirkler os ind p√• forbryderen og hans store masterplan, men det bliver ogs√• en indre rejse for den dybt nihilistiske M√łrck, som befinder sig i et samfund med en livsopfattelse s√• markant anderledes end hans egen, at han ogs√• ‚Äď modstr√¶bende ‚Äď m√• tage sin egen "verden er af lave"-attitude op til revision. Anderledes let har den i forvejen troende Assad det med at forst√• den verden, som til geng√¶ld virkelig ikke vil vide af ham.

Faktisk ender selve krimiplottet ikke med at v√¶re det centrale i Molands fort√¶lling, den har ganske enkelt mere p√• hjerte og det er et interessant skifte i fokus. Det betyder dog ikke, at plottet ikke fylder, for det er motoren, der giver filmen sine n√łdvendige temposkift. Is√¶r en stort anlagt jagtscene med biler, helikopter og et tog i h√łj fart har klare kvaliteter og ligger overskudsagtigt midt i filmen i stedet for som den finale, det ville v√¶re i mange andre tilf√¶lde. I stedet bliver troen som b√•de positivt opl√łftende og destruktivt undertrykkende begreb flyttet ind i filmens kerne ‚Äď og det er ambiti√łst valgt og positivt overraskende.

Nordisk Film - Henrik Ohsten
Manuskriptet er ganske som de tidligere film kommet fra Nikolaj Arcel, som ubetinget er vores bedste 'overs√¶tter' af romaner til effektive filmmanuskripter ‚Äď og det tegner decideret sp√¶ndende for det n√¶ste og tilsyneladende sidste kapitel i parl√łbet mellem Jussi Adler-Olsen og Zentropa, at man t√łr udfordre den sikre thriller-skabelon med psykologisk tyngde. Flaskepost fra P viser at figurerne kan b√¶re det, dels fordi de grundl√¶ggende er velkomponerede, men s√• sandelig ogs√• fordi skuespillerne for l√¶ngst har helt styr p√• dem og hjemmevant navigerer fra komik til alvor med ganske sm√• skift i nuancer.

Det har gavnet Afdeling Q, at f√• en ny mand ved roret. Faren ved at fastholde et hold omkring en skabelon, der har bevist sit v√¶rd mange gange, er at man gror fast i velfungerende rutiner. Moland f√•r med sm√• justeringer givet filmserien et friskt pust og en eftert√¶nksomhed, som kl√¶der universet. Han viser p√• den m√•de, at selv f√¶rdigst√łbte genrefilm kan rumme mere indhold, end man umiddelbart tror ‚Äď og det er altid velkomment at f√• demonstreret.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9