Anmeldelsesdato:02-03-2016
Juliette BinocheMaria Enders
Kristen StewartValentine
Chlo√ę Grace MoretzJo-Ann Ellis
Lars EidingerKlaus Diesterweg
Johnny FlynnChristopher Giles

Skuespillere spiller skuespillere, som spiller skuespil

Det bliver n√¶ppe mere metatekstuelt end i Olivier Assayas nyeste drama. Her er noget s√• m√¶rkv√¶rdigt som en film med skuespillere, der spiller skuespillere, som spiller skuespil. For i Skyerne over Sils Maria spiller erfarne Juliette Binoche den aldrende skuespillerinde Maria Enders, som forbereder sig til et teaterstykke, hvori hun skal spille den s√•rbare midaldrende kvinde Helena. Lighederne mellem Binoche, Maria og Helena er sl√•ende. Men i hvor h√łj grad overlapper de tre personer egentlig? Det var det sp√łrgsm√•l, jeg funderede over, mens jeg s√• filmen.

Reel Pictures
√Öbenlyse svar giver Assayas ikke. For s√•dan en type film er Skyerne over Sils Maria ikke. Den er eftert√¶nksom, tvetydig og fyldt med tanker om b√•de kunst og livet generelt. Disse tanker kommer s√¶rligt til udtryk i samtalerne mellem Maria og hendes unge, amerikanske assistent Valentine (Kristen Stewart). For i de schweiziske alper i Sils Maria, hvor de to kvinder opholder sig, er der b√•de tid og plads til at t√¶nke sig om. At de overhovedet ender i Schweiz er dog lidt af et tilf√¶lde. Men da en gammel, prisbel√łnnet forfatterven d√łr, beslutter Maria og Valentine sig for at flytte midlertidigt ind i hans gamle hus.

Det er ikke, fordi der sker meget i den schweiziske alpeby. Dagene g√•r da ogs√• prim√¶rt med g√•ture i det betagende alpelandskab, hvor der er rig mulighed for at √łve replikkerne til det kommende teaterstykke. Men selvom der ikke sker meget i Skyerne over Sils Maria, keder man sig ikke. Filmen indeholder nemlig s√• mange lag, at man alene ved at analysere indholdet er fuldt besk√¶ftiget. S√•ledes fornemmer man, hvordan Marias frustration over at skulle spille en midaldrende kvinde mest af alt er et udtryk for en snigende midtvejskrise. Og n√•r Valentine forsvarer franchisefilm, s√• er det sv√¶rt ikke at f√• tanken, at det er en kommentar til Stewarts medvirken i Twilight-serien.

Reel Pictures
Skyerne over Sils Maria er på alle måder en film, der er lavet med omtanke. Havde det ikke været for de to hovedrollehaveres skuespil, er det dog langt fra sikkert, at karakterne ville have fremstået så komplekse, som det er tilfældet. Særligt Juliette Binoche er fantastisk som den midaldrende diva, der bestemt ikke er så usårlig, som hun gerne selv vil fremstå udadtil. Mest overraskende er Stewart dog. At hun skulle brage igennem i en fransk kunstfilm, havde jeg i hvert fald ikke set komme. Men hun er ikke desto mindre fremragende som den unge og ligefremme assistent.

Skal man alligevel kritisere den engelsksprogede franske film, skal det v√¶re for, hvor hurtigt den er glemt igen. For selvom personernes mange lag er sp√¶ndende i √łjeblikket, stiller filmen ikke nogen sp√łrgsm√•l, man for alvor tager med sig efterf√łlgende. Takket v√¶re de komplekse karakterer og det formidable skuespil fastholder Skyerne over Sils Maria dog ens opm√¶rksomhed, s√• l√¶nge den varer. Af denne √•rsag er Olivier Assayas‚Äô nyeste film bestemt et syn v√¶rd.

Uden over filmens egen trailer finder man fem andre samt en håndfuld stillfotos fra filmen.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7