Anmeldelsesdato:04-03-2016
Andy Sambergori.st: Jonathan
Selena Gomezori.st: Mavis
Kevin Jamesori.st: Frankenstein
Steve Buscemiori.st: Wayne
David Spadeori.st: Griffin

Monstre med speciale i at være irriterende

Jeg kan lige s√• godt sige det med det samme: Jeg har p√• ingen m√•de sukket efter en efterf√łlger til Hotel Transylvania. Jo, id√©en med at lade monstrene og vanskabningerne v√¶re de normale og menneskene de m√¶rkelige var god. For p√• den m√•de blev alle vores uvaner, som for eksempel vores overforbrug af smartphones, p√• morsom vis sat i perspektiv. Men der gik ikke lang tid, f√łr det hele udviklede sig til en noget overgearet omgang. Hvor ville jeg dog √łnske, at jeg kunne sige, at filmens instrukt√łr, Genndy Tartakovsky, har l√¶rt af sine fejl. Men det har han ikke.

Lad mig starte med det gode. Sk√•ret ind til benet er Hotel Transylvania 2 egentlig en fin fort√¶lling med et sympatisk budskab. Den tager fat syv √•r efter, hvor den f√łrste film slap, og fokuserer p√• vampyren Mavis og mennesket Jonathan, der nu er blevet for√¶ldre. Det v√¶kker bekymring hos morfar Dracula. For eftersom lille Dennis er halvt vampyr og halvt menneske, er der ingen garanti for, at hans hugt√¶nder nogensinde vil vokse ud. I h√•bet om at han kan lokke Dennis‚Äô indre monster frem, v√¶lger Dracula derfor at give den lille, nuttede dreng en omgang monstertr√¶ning. Langsomt indser Dracula dog, at monstre og mennesker m√•ske slet ikke er s√• forskellige som s√•.

Problemet med Hotel Transylvania 2 er alts√• ikke den overordnede historie. For budskabet om, at man skal respektere hinandens forskelligheder er let at forholde sig til. Det er derimod indpakningen, det halter med. Hver eneste scene, stort set uden undtagelser, er proppet med d√•rlige jokes og sidespring, der tager opm√¶rksomheden v√¶k fra den overordnede fort√¶lling. At se et stort, bl√•t monster udformet som en tand g√łre sin entre, da samtalen falder p√• mobiltelefoner og Bluetooth-teknologi, er langt mere distraherende, end det er morsomt.

At se Hotel Transsylvania 2 f√łles n√¶sten som at v√¶re vidne til en b√łrnef√łdselsdag, der er l√łbet l√łbsk. Tempoet er for h√łjt, og de mange indtryk er mildest talt anstrengende. Larmen og st√łjen er altdominerende, og de gode intentioner, som engang var til stede, er for l√¶ngst pakket v√¶k. B√łrnene vil m√•ske nok v√¶re underholdt, mens det varer, men find dem for guds skyld noget andet at lave.

P√• coveret ser det rigtigt godt ud med bonusmateriale. Der er masser af sjove og b√łrnevenlige indslag, men de er hverken oversat eller tekstet p√• dansk, s√• hvad hj√¶lper det m√•lgruppen? Ikke at man beh√łver at forst√• hvad de siger for at tegne Dennis og Drac, men for fx. at lave de forskellige party-opskrifter, skal de mindste muligvis have en overs√¶tter i n√¶rheden.

Heldigvis vil de nok ikke have lyst til at bruge tid p√• de to kommentarspor, hvor det ene med instrukt√łr Genndy Tartakovsky varmt kan anbefales til filmens fans. Det andet med Adam Sandler, medforfatter Robert Smigel og executive producer Allen Covert er noget man b√łr undg√•. Helt undg√•. De taler indforst√•et, oftest irrelevant for filmen og rammer helt forkert fra et b√•de undervisning- og underholdnings-perspektiv. Grufuldt.

De to mere klassiske featuretter handler begge om filmens nye figurer og er derimod fin underholdning. Så lidt af ekstramaterialet kan sagtens nydes.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12