Anmeldelsesdato:04-03-2016
Andy Sambergori.st: Jonathan
Selena Gomezori.st: Mavis
Kevin Jamesori.st: Frankenstein
Steve Buscemiori.st: Wayne
David Spadeori.st: Griffin

Monstre med speciale i at vĂŠre irriterende

Jeg kan lige sÄ godt sige det med det samme: Jeg har pÄ ingen mÄde sukket efter en efterfÞlger til Hotel Transylvania. Jo, idéen med at lade monstrene og vanskabningerne vÊre de normale og menneskene de mÊrkelige var god. For pÄ den mÄde blev alle vores uvaner, som for eksempel vores overforbrug af smartphones, pÄ morsom vis sat i perspektiv. Men der gik ikke lang tid, fÞr det hele udviklede sig til en noget overgearet omgang. Hvor ville jeg dog Þnske, at jeg kunne sige, at filmens instruktÞr, Genndy Tartakovsky, har lÊrt af sine fejl. Men det har han ikke.

Lad mig starte med det gode. SkĂ„ret ind til benet er Hotel Transylvania 2 egentlig en fin fortĂŠlling med et sympatisk budskab. Den tager fat syv Ă„r efter, hvor den fĂžrste film slap, og fokuserer pĂ„ vampyren Mavis og mennesket Jonathan, der nu er blevet forĂŠldre. Det vĂŠkker bekymring hos morfar Dracula. For eftersom lille Dennis er halvt vampyr og halvt menneske, er der ingen garanti for, at hans hugtĂŠnder nogensinde vil vokse ud. I hĂ„bet om at han kan lokke Dennis’ indre monster frem, vĂŠlger Dracula derfor at give den lille, nuttede dreng en omgang monstertrĂŠning. Langsomt indser Dracula dog, at monstre og mennesker mĂ„ske slet ikke er sĂ„ forskellige som sĂ„.

Problemet med Hotel Transylvania 2 er altsÄ ikke den overordnede historie. For budskabet om, at man skal respektere hinandens forskelligheder er let at forholde sig til. Det er derimod indpakningen, det halter med. Hver eneste scene, stort set uden undtagelser, er proppet med dÄrlige jokes og sidespring, der tager opmÊrksomheden vÊk fra den overordnede fortÊlling. At se et stort, blÄt monster udformet som en tand gÞre sin entre, da samtalen falder pÄ mobiltelefoner og Bluetooth-teknologi, er langt mere distraherende, end det er morsomt.

At se Hotel Transsylvania 2 fÞles nÊsten som at vÊre vidne til en bÞrnefÞdselsdag, der er lÞbet lÞbsk. Tempoet er for hÞjt, og de mange indtryk er mildest talt anstrengende. Larmen og stÞjen er altdominerende, og de gode intentioner, som engang var til stede, er for lÊngst pakket vÊk. BÞrnene vil mÄske nok vÊre underholdt, mens det varer, men find dem for guds skyld noget andet at lave.

PÄ coveret ser det rigtigt godt ud med bonusmateriale. Der er masser af sjove og bÞrnevenlige indslag, men de er hverken oversat eller tekstet pÄ dansk, sÄ hvad hjÊlper det mÄlgruppen? Ikke at man behÞver at forstÄ hvad de siger for at tegne Dennis og Drac, men for fx. at lave de forskellige party-opskrifter, skal de mindste muligvis have en oversÊtter i nÊrheden.

Heldigvis vil de nok ikke have lyst til at bruge tid pÄ de to kommentarspor, hvor det ene med instruktÞr Genndy Tartakovsky varmt kan anbefales til filmens fans. Det andet med Adam Sandler, medforfatter Robert Smigel og executive producer Allen Covert er noget man bÞr undgÄ. Helt undgÄ. De taler indforstÄet, oftest irrelevant for filmen og rammer helt forkert fra et bÄde undervisning- og underholdnings-perspektiv. Grufuldt.

De to mere klassiske featuretter handler begge om filmens nye figurer og er derimod fin underholdning. SĂ„ lidt af ekstramaterialet kan sagtens nydes.

IndlÊg:

69 Minutes of 86 Days17/8