Anmeldelsesdato:07-03-2016
Levi MillerPeter
Garrett HedlundHook
Rooney MaraTiger Lily
Adeel AkhtarSam Smiegel
Nonso AnozieBishop

Sansebombardement

Peter Pan-historien har v√¶ret filmatiseret flere gange. I 2004 gav Marc Forster os en fort√¶lling om forfatteren bag bogen, J.M. Barrie, med den halvkedelige Finding Neverland, og Joe Wrights Pan er endnu en oprindelseshistorie. Nu er vi dog tilbage i eventyruniverset ‚Äď endog med fr√¶k brug af punk-moderne sange p√• lydsporet ‚Äď men denne gang benyttes vinklen om Peter Pan f√łr han blev Peter Pan.

Warner Bros.
Fin start med Peter & Nibs & Nirvana & The Ramones
Peter er en 12-√•rig dreng. Vi befinder os under Anden Verdenskrig (lige som den udm√¶rkede animerede opf√łlgning til den klassiske Disney-tegnefilm Peter Pan - tilbage til √ėnske√łen fra 2002), og sammen med bedstevennen Nibs pr√łver han at overleve p√• det forf√¶rdelige b√łrnehjem, hvor hans mystiske mor efterlod ham som baby. Drengene dr√łmmer om at blive adopteret, men det er aldrig dem der er s√• heldige at undslippe b√łrnehjemmet. Men noget er galt, og ikke kun den r√¶dsomme forstanderinde Mother Barnabas, en nonne tilsyneladende importeret direkte fra helvede. En sen aften bliver Peter endelig fjernet fra b√łrnehjemmet, men det er ikke for at ende i Canada, som han har h√łrt har v√¶ret de andre b√łrns endem√•l. I stedet har en beskidt bande pirater ‚Äď i flyvende skib naturligvis ‚Äď kidnappet ham og en stor bunke af hans kammerater og deres destination er √ėnske√łen. Mere pr√¶cist en k√¶mpe mine, hvor drengene f√•r lov at arbejde i d√łgndrift for at finde tryllest√łv til √ľberpiraten Sortsk√¶g, en grov fyr, men vanvittig forf√¶ngelig, storskrydende og aldeles skurkagtig.

Wright rammer igen forkert
Hugh Jackman har tilsyneladende en fest med at portr√¶ttere Sortsk√¶g, men Pan er desv√¶rre meget lidt festlig. Den er udkl√¶dt til det store gilde med flotte kulisser og kostumer; men store dele af begivenhederne drukner i overrumplende visuelle effekter og slap dramaturgi. N√•r alting foreg√•r i femte gear fra det √łjeblik, hvor Peter & Co. har ramt "anden stjerne fra h√łjre" (aka √ėnske√łen), s√• er det sv√¶rt ikke at blive tr√¶t og tabe interessen for al balladen. Wright fors√łger ellers at f√• pirret vores interesse med en ung James Hook, selvf√łlgelig inden han blev bitter, mistede en h√•nd og anskaffede sig en klo i stedet. Vi m√łder ogs√• b√•de Smisk, Klokkeblomst og en vis krokodille. Selv indianerprinsessen Tigerlily er med ‚Äď om end grimme opr√•b op til filmens udgivelse har v√¶ret st√¶rk utilfredse med valget af Rooney Mara, de f√łlte var alt for 'hvid' til rollen ‚Äď og hele hendes indianerlandsby, hvor deres vigtigste kriger kaldes "Pan". Indianerne tror ogs√• p√• et sagn, der siger at en dreng, der kan flyve, vil hj√¶lpe dem med at redde √ėnske√łen.

Warner Bros.
Less is more, damnit!
Ingredienserne er alts√• p√• plads. Der, hvor filmen fejler er i sammens√¶tningen af alle disse informationer, figurer og farverige milj√łer. Har man set P.J. Hogans p√• alle m√•der fremragende og mindst lige s√• farvestr√•lende Peter Pan-eventyrfest fra 2003, kunne man m√•ske tro, at man sagtens kan magte Joe Wrights version, men hvor Hogans film var sprudlende, er Wrights forceret; hvor Hogans var s√łd og charmerende, er Wrights kunstig og overskruet. Pan fungerer fint i starten, hvor Peter befinder sig i gr√• London p√• det triste b√łrnehjem. Her i realismens melankoli virker Wrights tryllerier. Scenen, hvor Peter og Nibs har fundet Barnabas‚Äô hemmelige rum, er p√• sporet af noget, der ligner filmmagi, men det hele l√łber ud mellem fingrene p√• filmen, s√• snart omgivelserne skifter.
Heller ikke den trov√¶rdige Levi Miller som Peter kan redde filmen, selvom han g√łr det v√¶ldig godt og hans flugtaktion fra minen med Klo og Smisk lugter ogs√• af ramasjang og spas, men de sm√• to timer med bulder og brag er for larmende og oppustede til at g√łre indtryk. Der er ikke et eneste r√łrende √łjeblik i filmen, ikke et glimmer af √¶gte magi eller rendyrket fryd. Ganske √¶rgerligt.

De fire bag kameraet-indslag p√• blu-ray'en er udm√¶rket at bruge nogle minutter p√• ‚Äď om end de f√łles lidt for identiske. Og heller ikke instrukt√łr Joe Wrights kommentarspor er vildt ophidsende. Vi f√•r bestemt flere interessante bem√¶rkninger og sporadisk ogs√• noget interessant info om hvordan diverse scener blev skabt, men som helhed er det langtrukket og alt for irrelevant til at g√łre Pan til en bedre oplevelse. Ikke at et godt kommentarspor kan √¶ndre en film, men det kan √¶ndre ens opfattelse af den. Det er ikke tilf√¶ldet her. √Ürgerligt.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10