Rooney MaraTherese Belivet
Kyle ChandlerHarge Aird
Jake LacyRichard Semco
Sarah PaulsonAbby Gerhard
Cory Michael SmithTommy Tucker

Snigende og stilsikker

Det er l√¶nge siden vi har set noget til Todd Haynes ‚Äď i hvert fald i biograferne ‚Äď men nu er han tilbage med en ny Patricia Highsmith-filmatisering, endnu et drama om forbudt k√¶rlighed og et fascinerende billede af 50‚Äôerne. Og sikke en kombination. Sidstn√¶vnte er ikke lige frem ved at g√• af mode. Det har is√¶r Mad Men-f√¶nomenet s√łrget for, og Haynes selv har dyrket den forbudte k√¶rlighed i samme tidsrum tidligere med Far From Heaven. Carol er tydeligvis besl√¶gtet med Far From Heaven og alligevel er den helt sin egen.

To kvinder
Carol er egentlig ikke hovedpersonen i Carol. Det er derimod den unge og fortabte fotograf-spire, Therese Belivet. Carol Aird er reelt bifiguren i fort√¶llingen (selv om Rooney Mara blev Oscar-nomineret i kategorien bedste kvindelige birolle og Cate Blanchett som den dragende Carol blev indstillet i bedste kvindelige skuespiller-kategorien), men Carol er hele omdrejningspunktet i filmen, da hun er omdrejningspunktet for Therese. Smukke og sofistikerede Carol er den selvst√¶ndige og elegante powerkvinde, der midt i en skilsmisse falder for den langt yngre Therese, som geng√¶lder hendes f√łlelser. S√• godt som hun kan, i det mindste. Therese ved ikke hvem hun er ‚Äď endnu ‚Äď men Carol derimod har styr p√• sig selv og sin rolle i livet, der m√•ske ser glamour√łst ud, men bestemt ikke er smertefrit.

Sanselig
Man skal v√¶re ualmindelig glad for de underspillede dramaer for at nyde Carol til fulde. Filmen er nemlig ikke typen, der maler med den brede pensel. Alt er usagt og antydet, og man skal ikke tage √łjnene fra l√¶rredet, hvis ikke man vil g√• glip af noget. Det b√łr der dog ikke v√¶re de store chancer for, idet Edward Lachmans (der har filmet de sidste af Haynes‚Äô projekter) farvem√¶ttede billeder er sublime. N√¶sten som levende Edward Hopper-billeder. Rolige og melodramatiske p√• samme tid. For plottet er ikke der hvor vi finder de store forklaringer. Fortalt med en halv rammefort√¶lling og enkelte flashbacks f√łles det som om vi befinder os midt i stormen uden at vide hvorn√•r den egentlig rammer, og det sarte melodrama, som starter snigende, rusker i os helt til rulleteksterne.

Underspillet elegance
En s√• diskret fortalt k√¶rlighedsfabel som Carol kr√¶ver, at man kan se amorinerne mellem vores to hovedpersoner, for at hoppe med dem p√• deres rejse. De to kvinder v√¶lger undervejs at pakke en kuffert eller tre og hoppe i Carols bil for bare komme v√¶k fra det hele, men hvis ikke man er med dem og k√¶rligheden, vil filmen nok f√łles en smule tung. Vi f√•r ellers forklaret via Thereses ven Dannie, at man ikke kan forklare hvorfor man er tiltrukket af nogen. Man ved bare om man er det eller ej. Og det er i de sporadiske filosofiske forklaringer fra Therese og hendes unge kammerater at filmens morale gemmer sig. Hvis man er god til at l√¶se mellem linjerne, fange de mikroskopisk pr√¶cise detaljer og ellers kan m√¶rke de sm√• rystelser, er der god chance for at blive bev√¶get af Haynes √¶teriske fort√¶lling om Therese og Carol.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3