Theo JamesFour
Naomi WattsEvelyn
Octavia SpencerJohanna
Jeff DanielsDavid
Zo√ę KravitzChristina

Trætheden sætter ind

Vi er nu kommet til sidste del i filmatiseringen af Veronica Roths populære Divergent-serie. Men som trenden dikterer for afsluttende kapitler, er bog 3 opdelt i to film, så reelt er dette næstsidste film i serien. Og gudskelov for det; man mærker en tung træthed gennemvæde universet med Allegiant.

Ren er det nye sort
Det er faktisk ganske √¶rgerligt for historien er ellers sp√¶ndende nok. Igen er Tris centrum for al balladen. Denne gang er vidunderpigen ogs√• et genetisk mirakel, hvilket naturligvis g√łr hende eftertragtet p√• helt nye m√•der, men den konstante hype omkring vores unge kvindelige hovedperson er til at sluge. Derimod blive hele plottet omkring hendes nye (men) medf√łdte fabelagtighed klodset og uelegant leveret.

Nye slagmarker
Har man l√¶st bogen giver alting selvf√łlgelig langt mere mening, men filmfolkene famler lidt med sammenfletningen af den tredje bogs handlingstr√•de. Tris, Four, Christina, brormand Caleb og den evigt irriterende Peter er flygtet fra Chicago og Fours milit√¶riske mor, Evelyn, med ambitioner om et nyt Chicago. Over muren og ud i hvad der ligner resterne af en radioaktiv √łdemark. Det ser superflot ud, men alt er jo ikke som det ser ud til, og √łdemarker gemmer endnu flottere hemmeligheder og endnu flere gustne forhold.

Nærved og næsten
Det siger sig selv, at man ikke giver sig i kast med Allegiant med mindre man allerede har set Divergent og Insurgent, men selv hvis dette er tilf√¶ldet er Allegiant n√•desl√łs i sin fort√¶lleform. Der er tydeligvis masser af information vi er g√•et glip af. Filmen har kun de allermest essentielle plotstrukturer med, og man sidder derfor med en lettere skuffet f√łlelse igennem filmen. Som om vi mangler noget. Og ikke kun vores interesse for hvad der sker med Tris & Four. Det er desv√¶rre med Allegiant blevet p√¶nt sv√¶rt at v√¶re med p√• Team Tris. Hun isoleres lidt for meget med filmens nye kransekagefigur og vi er derfor efterladt med Fours historie, der heller ikke lige frem sprudler i film3.

Kun sporadisk underholdende
‚ÄĚKedelig‚ÄĚ er pludselig et relevant ord i beskrivelsen af filmatiseringen og det er v√¶ldig trist, idet de to f√łrste film hver is√¶r var ganske medrivende. Her f√łlte vi for og med Tris & Co. Det g√łr vi ikke l√¶ngere. Nu er det en groft optegnet borgerkrig, der dominerer billedet og firkantede figurer, der pr√¶ger ‚Äôfremdriften‚Äô i historien. Men det kan heldigvis n√•s endnu. Sidste del af Allegiant f√•r vi n√¶ste sommer og med en ny instrukt√łr. S√• lad os h√•be filmfolkene i mellemtiden f√•r smidt en ordentlig gang br√¶ndsel i maskineriet og vi f√•r en finale der for alvor rykker. Optakten her er i hvert fald en alt for underv√¶ldende oplevelse.

Mit Gr√łnland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5