Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:17-03-2016
Tilda SwintonMarianne Lane
Ralph FiennesHarry Hawkes
Dakota JohnsonPenelope Lanier
Matthias SchoenaertsPaul De Smedt

Sk√łnne omgivelser, grimt indre

N√•r europ√¶iske instrukt√łrer laver en engelsksproget film, er deres kunstneriske stemme i st√łrstedelen af tilf√¶ldene taget ud af selve filmen og man m√• som tilskuer undre sig over, hvorfor de overhovedet t√¶nkt tanken at lave en film til et st√łrre publikum (som det engelske sprog som bekendt g√łr muligt), n√•r deres identitet alligevel er blevet udvasket. Det er heldigvis ikke tilf√¶ldet med Luca Guadagninos f√łrste engelsksprogede spillefilm, A Bigger Splash, der i stil minder s√• meget om hans forg√¶nger, den italienske I Am Love, at det er en ren fryd at se.

Vi er i Italien, hvor den britiske rockstjerne Marianne Lane (Tilda Swinton) nyder livet med sin unge k√¶reste (Matthias Schoenaerts) i undersk√łnne omgivelser. Hun har mistet stemmen og skal bruge denne tid p√• at komme ovenp√• igen og det g√•r fint ‚Äď indtil hendes tidligere k√¶reste (Ralph Fiennes), den larmende og (over)ivrige Harry kommer p√• bes√łg med sin unge, smukke datter (Dakota Johnson). Der er hermed lagt op til seksuelle over- og undertoner, k√¶rlighedstraumer og god, gammeldags dramatik.

Det er de fine og let ubeskrivelige ting, der g√łr A Bigger Splash til en s√• forf√łrende oplevelse; stemningen af frihed, der bliver √łdelagt af egne genvordigheder og det stille beg√¶r, den ophidsende k√¶rlighed, der langsomt f√•r sin egen vilje. Det er ikke n√łdvendigvis, fordi der sker noget p√• overfladen i A Bigger Splash, men den kan vise en enkelt umiddelbart almindelig middag, der best√•r af s√• meget mere end smalltalk om dagens begivenheder. Tavshed kan virkelig v√¶re larmende, men n√•r Marianne ikke kan bruge sin stemme, betyder det ikke, at hun i Tilda Swintons skikkelse ikke kan udtrykke sig.

Det interessante ved Guadagninos film, er, n√•r han udforsker mennesker og deres indre liv. Harry er en charlatan, hvis upassende beg√¶r for sin egen datter, sl√łrer endnu en seksuel gr√¶nse hos firkl√łveret, mens Mariannes unge k√¶reste, Paul, hele tiden pr√łver at holde sig indenfor klare linjer, indtil eksplosionen lurer. Et tidligere selvmordsfors√łg afsl√łrer, at der er mere bag hans ansigt end en tavs kunstner, men det er ikke til at se‚Ķ indtil det ikke kan skjules l√¶ngere. Alligevel er han og Marianne moralske standpunkter og filmens to reneste mennesker, der pludselig bliver invaderet af en skaml√łs sk√łrtej√¶ger og hans let manipulerende datter.

Den slags fine beskrivelser af mennesker i deres eget private helvede, er, hvor Guadagnino skinner igennem som instrukt√łr og hvad der g√łr A Bigger Splash s√• sev√¶rdig. Ja, d√©t og s√• Italien, der kan give enhver eventyrlysten tilskuer rejsefeber og tanker, der leder hen p√• feriedestinationer. Men den omkringliggende sk√łnhed g√łr ikke tankerne og sindsbev√¶gelserne i A Bigger Splashs hovedpersoner mere dydige.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5