Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Jacob TremblayJack
Sean BridgersOld Nick
Joan AllenNancy
William H. MacyRobert
Tom McCamusLeo

En verden i et rum

Den irske instruktør Lenny Abrahamson har sammen med forfatteren bag den prisbelønnede roman der ligger til grund, formået at omsætte Room til det store lærred - og dette er der kommet et gennemført, rørende og helt i gennem fantastisk resultat ud af.

Room er fortællingen om en søn opvokset i fangenskab med sin mor. Moren, spillet af Brie Larson, der velfortjent vandt en Oscar for denne rolle, blev fanget af "Gamle Nick" for 7 år siden, og har sidenhen været indespærret i et 10 kvadratmeter skur, hvor hun er blevet dagligt seksuelt misbrugt. Sønnen, spillet af den kun 9-årige Jacob Tremblay, der leverer en fænomenal præstation, kom til verdenen 2 år efter, og har aldrig kendt andet end verdenen indenfor skurets 4 vægge. Gamle Nick lader sønnen være i fred, når han kommer på besøg om aftenen, men efter et sammenstød beslutter moren sig for, at hun er nødt til at få dem ud.

Her kunne man snildt komme til at tro, at dette udelukkende var en langsom og dybt deprimerende affære, der kun fokuserede på den klaustrofobiske elendighed, men dette er også en fortælling om efterspillet fra et mangeårigt fangenskab. For anden halvdel af filmen finder sted efter, at de er sluppet ud, og det er kontrasten mellem de to dele, der gør Room til en så hjemsøgende stærk oplevelse. Klaustrofobien bliver bygget fænomenalt op, og vi bliver ikke forkælet med flashbacks eller skift i perspektiv, der giver os lov til at se udenfor skuret. Skuret er deres verden, og derfor bliver den også vores. Da vi endelig får lov til at bevæge os ud, er det en overrumplende følelsesmæssig oplevelse, der står ulig størstedelen af moderne film.

Abrahamson, der tidligere også har instrueret den anmelderroste Frank, beviser at han er en mand, som man skal holde øje med. Der er et enormt talent bag kameraet, og det er fantastisk, hvordan udfordringen med at skulle filme i et 10 kvadratmeters rum er blevet håndteret. Der er både tider, hvor det virker uudholdeligt klaustrofobisk, men også andre, hvor man føler og forstår, hvordan dette kan være en verden for en lille dreng, der aldrig har set andet.

Room er simpelt fortalt, men formår stadig at føles ny og original. Der er før lavet film om fangenskab og seksuelt misbrug, men sjældent har det gjort så varigt indtryk som i Room. Persongalleriet bruges sløvt til tider, bl.a. bliver William H. Macys ultrakorte rolle som faderen til moren smidt til side alt for hurtigt, og ender med at føles som en løs ende. Dette er dog ultimativt ikke noget, der skader Room som helhedsoplevelse, men det føles altid ærgerligt at finde en fejl, ved noget man holder så utroligt meget af. Filmoplevelser som Room er dog uhyre sjældne, og derfor er det fuldt fortjent, at den bliver tildelt topkarakter.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3