Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Jacob TremblayJack
Sean BridgersOld Nick
Joan AllenNancy
William H. MacyRobert
Tom McCamusLeo

En verden i et rum

Den irske instrukt√łr Lenny Abrahamson har sammen med forfatteren bag den prisbel√łnnede roman der ligger til grund, form√•et at oms√¶tte Room til det store l√¶rred - og dette er der kommet et gennemf√łrt, r√łrende og helt i gennem fantastisk resultat ud af.

Room er fort√¶llingen om en s√łn opvokset i fangenskab med sin mor. Moren, spillet af Brie Larson, der velfortjent vandt en Oscar for denne rolle, blev fanget af "Gamle Nick" for 7 √•r siden, og har sidenhen v√¶ret indesp√¶rret i et 10 kvadratmeter skur, hvor hun er blevet dagligt seksuelt misbrugt. S√łnnen, spillet af den kun 9-√•rige Jacob Tremblay, der leverer en f√¶nomenal pr√¶station, kom til verdenen 2 √•r efter, og har aldrig kendt andet end verdenen indenfor skurets 4 v√¶gge. Gamle Nick lader s√łnnen v√¶re i fred, n√•r han kommer p√• bes√łg om aftenen, men efter et sammenst√łd beslutter moren sig for, at hun er n√łdt til at f√• dem ud.

Her kunne man snildt komme til at tro, at dette udelukkende var en langsom og dybt deprimerende aff√¶re, der kun fokuserede p√• den klaustrofobiske elendighed, men dette er ogs√• en fort√¶lling om efterspillet fra et mange√•rigt fangenskab. For anden halvdel af filmen finder sted efter, at de er sluppet ud, og det er kontrasten mellem de to dele, der g√łr Room til en s√• hjems√łgende st√¶rk oplevelse. Klaustrofobien bliver bygget f√¶nomenalt op, og vi bliver ikke fork√¶let med flashbacks eller skift i perspektiv, der giver os lov til at se udenfor skuret. Skuret er deres verden, og derfor bliver den ogs√• vores. Da vi endelig f√•r lov til at bev√¶ge os ud, er det en overrumplende f√łlelsesm√¶ssig oplevelse, der st√•r ulig st√łrstedelen af moderne film.

Abrahamson, der tidligere ogs√• har instrueret den anmelderroste Frank, beviser at han er en mand, som man skal holde √łje med. Der er et enormt talent bag kameraet, og det er fantastisk, hvordan udfordringen med at skulle filme i et 10 kvadratmeters rum er blevet h√•ndteret. Der er b√•de tider, hvor det virker uudholdeligt klaustrofobisk, men ogs√• andre, hvor man f√łler og forst√•r, hvordan dette kan v√¶re en verden for en lille dreng, der aldrig har set andet.

Room er simpelt fortalt, men form√•r stadig at f√łles ny og original. Der er f√łr lavet film om fangenskab og seksuelt misbrug, men sj√¶ldent har det gjort s√• varigt indtryk som i Room. Persongalleriet bruges sl√łvt til tider, bl.a. bliver William H. Macys ultrakorte rolle som faderen til moren smidt til side alt for hurtigt, og ender med at f√łles som en l√łs ende. Dette er dog ultimativt ikke noget, der skader Room som helhedsoplevelse, men det f√łles altid √¶rgerligt at finde en fejl, ved noget man holder s√• utroligt meget af. Filmoplevelser som Room er dog uhyre sj√¶ldne, og derfor er det fuldt fortjent, at den bliver tildelt topkarakter.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8