Bryan Cranstonori.st: Li
Kate Hudsonori.st: Mei Mei
J.K. Simmonsori.st: Kai
Dustin Hoffmanori.st: Shifu
Angelina Jolieori.st: Tigress

Dragekrigeren Po

For at få lov til at blive en trilogi skal en filmserie have gjort sig fortjent til det gennem hårdt arbejde og gode resultater – og for at blive en ægte dragekriger må man tage den lange vej og mestre alle discipliner, før universets energier vil samle sig på rette vis. For pandaen Po har det taget tre film at nå til det punkt, hvor potentialet endelig kan forløses – og den sidste væsentlige ingrediens viser sig at være en afklaring af det fædrene ophav.

Fox Film
Successerien om Pos vaklende og tøvende færd ind i den ærefulde kung fu-verden har begejstret mange yngre biografgængere og forsvarligt underholdt deres forældre til at holde gode salgstal på tværs af de to første film. Nu fuldendes Pos rejse mod det endelige mål som dragekriger, og det sker på sød og visuel gennemført vis i den livlige 3’er, som lægger stor vægt på Pos rejse tilbage til sit arnested i selskab med den ellers fraværende far. Han skal tilbage og lære at mestre chi’en, som pandaerne er kendt for at have i deres hule hånd, og det er hårdt tiltrængt for hele universet trues af den gennemført hævngerrige Kai, der vil udrydde alle, som potentielt kunne være farlige for ham.

Det er 8 år siden, vi første gang mødte Po & Co., da de tog de første spæde skridt ud i livet som kung fu-mestre med ansvar for at beskytte samfundet. Den var sjov, fordi den kluntede pandabjørn spillede perfekt mod profilen, og Pos indledende erkendelse af, at en større skæbne ventede ham, var kær og nuttet. 2’eren havde med voksne øjne sværere ved at holde interessen tilsvarende fanget og begyndte at blive mere flydende i fortællingen, mens Po bevægede sig mod en større indsigt, men det er som om, at det tredje kapitel, der fuldender rejsen, genfinder en fokus og balance, som giver det skøre løjer en fornuftig klangbund.

Fox Film
Kung Fu Panda-serien er stadig skamløst produceret med det asiatiske marked for øje, men det passer historien og miljøet – og det premiereaktuelle kapitel er tilmed draget ind i 3D-universet med smukke og overjordiske skildringer af både Pos Kina samt andre dimensioner som resultat. Det er god synergi mellem fortællingen og billederne, og mens handlingen stadig primært henvender sig mod den lidt yngre del af publikum, så rummer de bløde moraler også genkendelige strofer for de voksne. Pos rejse er fuldendt, og man må et eller andet sted håbe, at man også har mod til at lade den forblive det, i stedet for nu at indkassere gevinsten med en række uengagerede actionfortællinger om den færdigudlærte kung fu-mester i vamset sort og hvid pels.

En af følgende film har ikke manuskript af Billy Bob Thornton. Hvilken?