Henry CavillClark Kent / Superman
Amy AdamsLois Lane
Jesse EisenbergLex Luthor
Gal GadotDiana Prince / Wonder Woman
Diane LaneMartha Kent

Giganterns m√łde

Der mangler et ord i titlen p√• Zack Snyders med sp√¶nding ventede superheltesammenst√łd mellem Gud og Menneske, overmenneske og selvt√¶gtsmand ‚Äď Krypton-legenden Superman og den maskerede h√¶vner Batman. For Snyders h√¶mningsl√łst buldrende slagmark af en film handler i virkeligheden meget lidt om kampen mellem de to kappekl√¶dte retf√¶rdighedsk√¶mpere, men i stedet om f√łdslen af noget meget st√łrre. Det er Dawn of Justice League, det hele handler om.

Siden superheltegiganten Marvel i 2008 sk√łd deres gigantiske filmstrategi i gang med den f√łrste Iron Man har superheltene holdt blockbusters√¶sonen i de amerikanske biografer i et jerngreb. Hver eneste superheltefilm ledte frem mod det √łjeblik, hvor de skulle samles som Avengers-holdet ‚Äď og nu er yoyo-strukturen i fuldt spin, hvor figurerne glider frem og tilbage mellem egne filmserier og f√¶lles eventyr. Det er et kommercielt mesterstykke og ligner en garanteret succes mange √•r ud i fremtiden, hvis blot kvaliteten i hvert enkelt indslag holdes h√łj.

Warner Bros.
Det koncept har konkurrenten i tegneserieverdenen DC Comics ganske naturligt set sig lun p√•, for det var faktisk dem, der i h√¶fteform fandt p√• konceptet tilbage i 1960. 3 √•r f√łr Marvel lod sig inspirere til Avengers-holdet, havde DC Comics samlet en r√¶kke af deres st√¶rkeste navne i Justice League of America, som forenet kunne bek√¶mpe endnu st√łrre skurke end tidligere. Det viste sig hurtigt popul√¶rt blandt l√¶serne, is√¶r fordi to af firmaets st√¶rkeste kort ‚Äď Batman og Superman ‚Äď nu optr√•dte sammen.

Zack Snyder er manden, der skal f√• DC Comics‚Äô Justice League-filmunivers i luften, og han indledte √łvelsen med Superman-filmen Man of Steel, som for 3 √•r siden fortalte hele begyndelseshistorien om manden fra Krypton og hans opv√¶kst p√• Jorden. Det kulminerede med et opg√łr med den onde General Zod, som lagde Metropolis stort set i ruiner. Publikum undrede sig over en Superman med s√• lidt respekt for menneskeliv, men det giver en slags mening i den store fort√¶lling, n√•r vi nu ser forts√¶ttelsen.

For mens Superman k√¶mpede til d√łden mod Zod og den maskine, der skulle forvandle Jorden til en ny Krypton, s√• f√łlger vi nu multimillion√¶ren Bruce Wayne, hvis forhistorie og hemmelige identitet vi efterh√•nden kender til d√łde, som befandt sig i byens gader i et fors√łg p√• at redde sine ansatte. Han s√• ikke en frelser, der reddede menneskeheden fra udslettelse, men i stedet en alien, hvis uanede kr√¶fter for√•rsagede d√łd og √łdel√¶ggelse ‚Äď og som viste potentialet til at kunne udslette kloden, hvis han ville. Det er alt rigeligt for Batman, som beslutter sig for, at han m√• stoppe Superman.

S√•ledes render de to helte, der p√• hver deres m√•de har appelleret til millioner af tegneseriel√¶sere, og varmer op til gigantisk kamp mellem det overjordiske alm√¶gtige og det godt gammeldags mavesure menneskelige. En kamp uden sp√¶nding, hvis vi umiddelbart ser p√• evnerne, men s√• er det jo godt, at vi har en Lex Luthor p√• sidelinjen, som Jesse Eisenberg forg√¶ves fors√łger at give en Heath Ledgersk galskab i portr√¶ttet af Supermans mest notoriske modstander. Han spiller dem p√• skift ud mod hinanden og fors√łger at give duellen lidt j√¶vnbyrdighed.

Warner Bros.
Ben Affleck er den n√¶ste i r√¶kken til at portr√¶ttere Batman, og det g√•r faktisk ganske h√¶derligt. Det er en lettere tilg√¶ngelig Batman end i Christopher Nolans dystre trilogi, og i de f√• scener med butleren Alfred (Jeremy Irons i fin form) fornemmer man et kriminalitetsbek√¶mpende makkerpar, der er k√łrt sur i det konstante Sisyfos-arbejde med at rydde op i Gothams underverden. Det virker plausibelt, at denne Batman v√¶lger et opg√łr fra √łverste hylde for at genfinde motivationen ‚Äď og id√©en, ikke historien, er i √łvrigt hentet fra en af de helt store nye mestre, Frank Millers, "The Dark Knight Returns". Afflecks Batman fungerer, i mods√¶tning til Henry Cavills sterilt kedelige Superman. Den f√łrste halvanden times tid varmes der op til opg√łret i et underligt skizofrent univers, der det ene √łjeblik gerne vil mime medproducenten Nolans vellykkede forankring af superhelteuniverset i en genkendelig virkelighed og det andet √łjeblik stikker af i √¶gte tegneseriestil. Autenticiteten virker ikke, og i stedet for et karakterstudie af to plagede sj√¶le, fremst√•r filmen blot sl√łv i optr√¶kket og underligt surmulende.

Det kompenseres der for i slagsm√•lene, som der bliver flere af indtil Snyder den sidste halve times tid giver fuld los for computereffekter og overjordiske slagscener ‚Äď og selv om han her groft underminerer ethvert till√łb til seri√łsitet, s√• rummer affslutningen noget af den fascination som blev opbygget i drenge- og pigehjerter kloden over, n√•r hver ny side i et h√¶fte blev vendt, mens heltene var presset helt ud i ekstremerne for at redde dem selv og menneskeheden. Her rammes en stemning, der virker, selv om det ogs√• st√•r klart, at Snyder er en ret ordin√¶r actioninstrukt√łr, som har sv√¶rt ved at skabe sammenh√¶ng i selv relativt simple scener.

Det bliver sp√¶ndende at se, hvordan Justice League for alvor kommer i luften. Vi skal lige p√• eventyr med Suicide Squad og Wonder Woman, som introduceres grundigt her, p√• egen h√•nd, f√łr universet f√łrste gang samles i 2017 i en regul√¶r Justice League-film. Til den tid m√• man h√•be, at Snyder (som ogs√• skal instruere den) har f√•et styr p√• sin tilgang til figurerne ‚Äď og forh√•bentlig l√¶gger han noget af den alvorstunge tone p√• hylden, s√• b√łrne√•renes fascination kan f√• lov til at folde sig fuldt ud. Det vil ganske vist resultere i mere simple film, men det er ret beset nok ogs√• det mest realistiske ambitionsniveau. Zack Snyder laver flotte billeder (meget ofte i slow motion), men hans stil er k√łlig og distanceret. Hvor Avengers-universet blev samlet f√łrste gang i h√¶nderne p√• den uh√¶mmede fanboy Joss Whedon, s√• fornemmer man slet ikke samme k√¶rlige begejstring i Snyders h√•ndtering af m√łdet mellem to s√• store ikoner, og det v√¶kker un√¶gtelig lidt bekymring for fremtiden i DC Comics‚Äô store Justice League-univers.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7