Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Premieredato:23-03-2016
Jesuthasan AntonythasanDheepan
Kalieaswari SrinivasanYalini
Claudine VinasithambyIllayaal
Vincent RottiersBrahim

Flugten til Frankrig

Guldpalme-vinderen fra sidste år Dheepan, er dramaet om en sammensat familie, der flygter fra det krigshærgede Sri Lanka i håb om at starte et nyt liv i Frankrig. Den lille familie bestående af manden Dheepan, konen Yalini og den unge pige Illayaal, er kun bundet sammen af hvad der står i deres stjålne pas, men formår alligevel at få hverdagen til at fungere. De bliver af de franske myndigheder placeret i et belastet boligbyggeri, hvor Dheepan bliver ansat som vicevært. Boligerne er dog tæt befolket af lokale gangstere, og det bliver op til Dheepan at beskytte sin nye familie.

Camera Film
Den anerkendte franske instrukt√łr Jacques Audiard, har tidligere st√•et bag anmelderroste film som Smagen af rust og ben og Profeten, og forts√¶tter her stimen med endnu en f√¶nomenal film. Audiard har til form√•let samlet et hold af upr√łvede skuespillere, der alle leverer st√¶rkt overbevisende pr√¶stationer med Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan og Claudine Vinasithamby i rollerne som henholdsvis Dheepan, Yalini og Illayaal. De fremst√•r som virkelige og √¶gte mennesker med dybde og karakter, og man fanges hurtigt af deres fors√łg p√• at falde til i en ny og udfordrende verden.

St√łrstedelen af Dheepan har en st√¶rk socialrealistisk tone, der underst√łtter b√•de historien, og is√¶r skuespillets, virkeligg√łrelse. Den stikker dog lidt af mod slutningen, hvor den pludselig transformeres til et h√¶vn-drama, der kulminerer p√• en over-the-top man√©r, der ikke passer overens med resten af filmens tone. Det er p√• sin vis forfriskende, da rendyrket socialrealisme ofte kan blive tungt efter knap to timers spilletid, men man kommer let til at savne en slutning, der passer bedre overens med resten af filmens udtryk.

Camera Film
Dheepan er et vellykket socialrealistisk drama, der skildrer flygtninges kamp for skabe et nyt liv i et fremmed land. Alle tre medlemmer af den lille familie har en historie, som man har lyst til at f√łlge med i, og det er l√¶rerigt og inspirerende at se, hvordan de k√¶mper for at passe ind i en kultur, der er s√• fremmed fra deres egen. Dheepan kunne let have v√¶ret en langt mere m√łrk og dyster film end den egentlig er, men form√•r at bevare en hvis grad af optimisme undervejs, p√• trods af alt den modgang, som vi ser den lille familie opleve. Det giver Dheepan noget varme og h√•b, som st√•r i forfriskende kontrast til dens overvejende socialrealistiske indhold, og som skaber en langt mere dynamisk og interessant fort√¶lling.

Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?