Alec BaldwinDr. Julian Bailes
Albert BrooksDr. Cyril Wecht
Gugu Mbatha-RawPrema Mutiso
David MorseMike Webster
Stephen MoyerDr. Ron Hamilton

Farligt emne ‚Äď fremf√łrt uden bid

I 2001 vandt Julia Roberts en Oscar for at spille den st√¶dige advokatsekret√¶r Erin Brockovich, der var med til at vinde en gigantisk retssag om umenneskelig cover-up af giftig adf√¶rd fra den californiske industri. Nu har Will Smith givet sig i kast med historien om en anden 'lille' person, der k√¶mpede imod en gigant i sagen om at oplyse et folk og yde retf√¶rdighed til dem, der havde lidt. Will Smith st√•r dog ikke til at vinde en Oscar for sit portr√¶t af personen i centrum for al rabalderet, for han blev ikke Oscar-nomineret for sin rolle ved dette √•rs Oscar-uddeling. Men selvom Concussion blev forbig√•et g√łr Will Smith det glimrende. Faktisk er han det bedste ved filmen.

Superlægen
For det lille drama om en l√¶ge, der opdager pr√¶cis hvor farligt det er at spille amerikansk fodbold, er egentlig ikke specielt interessant. Emnet er det bestemt, men udf√łrelsen er lige lovligt lavm√¶lt. Vi f√•r stille og roligt pr√¶senteret vores hovedperson, den dygtige retsmediciner Dr. Bennet Omalu, der taler til sine 'patienter' inden han √•bner dem, n√¶gter at genbruge sine knive, da han ikke synes det egner sig at bruge samme knive til seriemordere som til din mor, og generelt er en moralsk mand. Hans problem er at han i sin overlegne professionelle dygtighed ogs√• er lidt anderledes, og hvad hans overordnede chef ser som excentricitet, ser dem der ikke kender ham som arrogance: Et konstant irritationsmoment.

Hvis bare vi havde sikkerhedsbælter for hjernen
Da han f√•r en tidligere succesrig og temmelig nedslidt (d√łd) atlet p√• bordet begynder vores cover-up historie at rulle sig ud. Dr. Omalu finder snart frem til hvad der sker med hjernerne for dem der gennem flere √•r spiller amerikansk fodbold. De bliver ganske enkelt rystet alt for meget rundt. Vores menneskelige krop er ikke bygget til de mange sammenst√łd og rystelser man f√•r sig gennem en lang karriere, og der begynder snart at danne sig et m√łnster for den gode doktor. Han er heldig og f√•r nogle anerkendte kolleger til at bakke hans research op, men s√• begynder ogs√• NFL at blande sig i fundet.

Den gode, de onde og den grusomme statistik
Concussion er baseret p√• virkelige begivenheder, og statistikken for disse skader vi langsomt f√•r afsl√łret er skr√¶mmende; problemet er at vi som publikum aldrig er i tvivl om Dr. Omalus h√¶slige fund og omfanget af dem. Filmen maler traumet som en absolut sikkerhed fra starten, om end den fors√łger at afd√¶kke den frygtelig statistik et eksempel af gangen. Men vi er fra start med p√• Omalus videnskabelige tilgang til sagen. Alting er sort/hvidt. Filmen er p√• ingen m√•de interesseret i at d√¶kke sportens gener√łse sider, og da Omalu ikke er amerikaner og ikke f√łlger sporten er han naturligvis ligeglad med det kulturelle aspekt omkring amerikansk fodbold og har kun √łje for videnskaben.

Pæn og hyggelig
Og ved at male NFL-folkene som de slemme skurke, der kun t√¶nker profit og for √łvrigt ikke engang har speciell√¶ger ansat i organisationen bliver Concussion hurtigt en anstrengende sag. Og allerv√¶rst en ‚Äď trods grov udlevering af NFL ‚Äď en alt for p√¶n og sober film. Vi f√•r mere sp√¶nding i sidehistorien med Omalus p√•tvungne bof√¶lle, den kenyanske sygeplejerske Prema, som snart kommer ind under huden p√• den gode doktor og udfordrer ham p√• romantisk vis. Men Concussion handler alt for lidt om deres forhold og alt for meget om hver evig eneste lille fremskrift i opklaringen af den omfattende hjerneskadesag. For et emne der har s√• stor indvirkning p√• den amerikanske kultur, er det lidt √¶rgerligt at filmen ikke er blevet mere h√•rrejsende. Men Will Smith er hyggeligt selskab, og holder man af opklaringshistorier med excentriske figurer i al deres dygtighed, s√• b√łr dramaet underholde udm√¶rket.

Truffaut optrådte i 70‚Äôerne i hvilken amerikansk blockbuster?