Anmeldelsesdato:29-03-2016
Ghita NørbyLily
Sven WollterPiloten
Trine PallesenKatrine
Jens BrenaaMax

Drømmen om Paris

Titlen forvirrer, men indtrykket overbeviser i Michael Noers præcise, varme og samtidig rystende usentimentale afdækning af alderdommens forbistrede bedrag. Som altid med realismen som ledetråd, demonstrerer Noer en fin evne til at forene det næsten dokumentariske præg med fiktionens mest fundamentale virkemidler i fortællingen om Lily, der er fanget i livet på et plejehjem.

Lily fejler nemlig ikke noget. Hun er gift med Max, som efter en række hjerneblødninger er draget ind i et tomrum. Kroppen virker, men kontakten ud til livet er slukket. Lily gør det, som en livspartner nu engang gør i den situation – hun tager sig loyalt af det, der engang var hendes mand. Vækker ham med parisisk cafémusik, finder den rette skjorte til dagen og sørger for, at værelset på plejehjemmet tager sig så fint ud, det nu engang er muligt med to ugentlige støvsugninger og praktiske lysstofrør ved sengene. Men Lily savner også, for hun er slet ikke færdig med livet. Hun savner tosomheden, nærværet og berøringerne. Og så savner hun lidt længere besøg fra datteren og børnebørnene, som ofte blot kigger fortravlet forbi.

En dag sker der det naturlige skifte, som hører sig til plejehjem. Værelset på den anden side af gangen bliver tømt og en ny beboer melder sin ankomst. Med trompet og verdensmandsattitude. Fiktionen gør sit indtog i Noers realistiske plejehjemunivers med '"he Shaking Swede", som den Parkinsonsramte "Piloten" med galgenhumor kalder sig selv. Først frastødes Lily af den uro, som den nye gæst medfører på hjemmet, når han insisterer på at drikke vin til banko og sniger sig ud i køkkenet om natten for at stjæle en bajer, men hun fascineres alligevel af den tidligere pilot, der er et friskt pust med minder om den store verden, som hun aldrig selv fik set helt til ende.
Langsomt liver Lily op. Hverdagstristessen med Max suppleres af eventyr med Piloten, som vores friske pust konsekvent kaldes, og Lily aner pludselig en mulighed for at få grebet livet en sidste gang, før det også bliver for sent for hende. Drømmerejsen til Paris med Piloten bliver den gulerod, der giver hende næring midt blandt alle de andre fortabte indlagte på plejehjemmet, og kun tre små ord kan komme i vejen for hendes lykke.

Michael Noer placerer hos helt tæt på Lily. Helt inde i hendes vanemættede verden, hvor Max’ behov er omdrejningspunktet i en grad, så man næsten taber følingen med omverdenens tempo. Og langsomt, næsten umærkeligt udvider Noer vores perspektiv i løbet af filmen, så vi trin for trin får indsigt i Lilys verden og hendes plads i den. Familiens besøg, Pilotens indtog og alle de øvrige aspekter af det ufrivillige ophold på plejehjemmet i det centrale København. Det udmunder i et stærkt og rørende portræt af alderdommens lurende forfald og ikke mindst drømmen om stadig at kunne føle sig ung, levende og værdifuld.

Det er interessant at sammenligne Noers stil med hans tidligere makker Tobias Lindholm, hvis Krigen fik premiere tidligere på året. Hvor Lindholm stringent fastholder realismen og nærmest trækker sig væk, når figurernes følelser kommer på spil, så går Noer nysgerrigt efter også at følge med i de scener, hvor vi kommer tæt på figurerne, og især den på papiret noget konstruerede Piloten bliver gjort levende, når han som en anden 80-årig Prins kommer ridende ind i Lilys liv. Det giver fortællingen og filmoplevelsen sjæl og varme uden at det fratager den en nødvendig forankring i virkeligheden.

Ghita Nørby er vanen tro fremragende i portrættet af Lily, der må så mange uventede indsigter igennem i løbet af historiens forløb, at det fulde register kommer i spil. Over for hende skinner bundrutinerede Sven Wollter i et velkomment gensyn hos en dansk instruktør efter han indtog den altdominerende hovedrolle i Bille Augusts ligeledes fine En sang for Martin fra 2001. Han er det lune og livsglade bevis på, at alderdommen ikke behøver være begrænsende og kedelig, men også hans svage punkter afsløres efterhånden som Noer giver os som publikum en stadigt større indsigt i den fulde historie. De to alene er billetprisen værd, men man bør ikke – hverken som ung eller erfaren biografgæst – snyde sig for en af årets mest umiddelbart tilgængelige, velspillede og rørende biografoplevelser. Der er noget virkelig velfungerende og velgørende i Noers fine balanceakt, der rummer både streng realisme og klassisk filmdramaturgi.

Filmens egen trailer og to meget korte featuretter er med som ekstramateriale på dvd'en, omend den ene featurette ikke rigtig er et bag om kameraet-indslag, men mere som titlen antyder "En lille film om kærligheden".

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10