Anmeldt af:Nadia Parbo

Andrzej ChyraKacper
Urszula GrabowskaEwa
Arkadiusz JakubikWiktor
Eliza RycembelKlara
Tomasz ZietekMadejski

Livet er blindt

Nogle gange kan enkelte scener g√łre op for en hel film. Det kan v√¶re enten med et positivt eftertryk eller det kan skabe en klang af noget forkert og derved √łdel√¶gge et ellers fint helhedsindtryk. Professor Bieliks hemmelighed er en af den slags film.

Reel Pictures
Professor Bieliks hemmelighed er den sande historie om Kacper Bielik, der langsomt, men ganske sikkert er ved at miste synet. Han beslutter sig for at holde det hemmeligt for sine omgivelser, selvom der er en overhængende fare for, at han kommer til at miste synet for altid. Det kunne jo være, at han ville miste sit job, som er en af de ting, Bielik elsker mest af alt. Efterhånden bliver det dog sværere og sværere at holde på sin egen hemmelighed, for andre mennesker kan ikke altid holdes på afstand og nogle af dem har måske også sine egne hemmeligheder.

De sidste to scener i Professor Bieliks hemmelighed er gennemsyret af en kedelig tendens hen mod det r√łrstr√łmske og fyldt med patetisk (i ordets egentlige betydning) dialog, der virker fremmedg√łrende for resten af filmen. Det kunne n√¶sten virke som om, at filmen leder efter sin egen pondus og derfor finder den i en ukendt del, der ikke har nogen stilm√¶ssig forbindelse med resten af filmen, der ikke til fals for det overf√łlsomme eller sentimentale. Det er en film om en fornuftig mand, der pludselig bliver udsat for en faretruende meningsl√łshed, hvor der ikke er fornuft at finde.

Reel Pictures
Den slags er farlig for en mand, der har brugt hele sit liv p√• at skabe en identitet p√• at uddanne og har brug for sit syn; har lagt alle sine √¶g i √©n kurv s√• at sige. Det er hans stille kamp mod sygdommen, der g√łr filmen til en rolig oplevelse, hvor alt det skr√¶mmende ligger under overfladen. Kacper Bielik er nemlig nem at relatere til. Han er en mand, der lider af vrangforestillingen, at s√• l√¶nge man bare undg√•r en l√¶ge, er der ikke noget galt. Hvis man ikke siger noget, er der ikke noget at tale om. Og, √¶rlig talt, i livets sv√¶re situationer er det en (mangel p√•) l√łsning, som mange mennesker tyer til. Professor Bielik er ikke anderledes.

Professor Bieliks hemmelighed er en film, der ikke bruger en larmende taktik til at g√łre v√¶sen af sig. Ligesom Professor Bielik pr√łver den at eksistere under radaren, mens den fort√¶ller en lille historie, der handler om os alle sammen. Da Bielik langsomt indr√łmmer sine problemer, l√łber nogle v√¶k, mens andre beslutter sig for at blive. S√•dan er livet, og hovedmissionen i Professor Bieliks hemmelighed er ikke selve historien, men at beskrive mennesker i et almindeligt liv, som vedr√łrer os alle. Hvis det ikke havde v√¶ret for en s√¶r slutning, var det lykkedes.

Hvilken svensker spiller over for Sidse Babett Knudsen i Se til venstre, der er en svensker?